aanslagbiljet over 2011 ingekohierd 2015

egeltje
Topic Starter

aanslagbiljet over 2011 ingekohierd 2015

#1 , 09 feb 2015 18:16

Beste

ik heb een rechtzetting gekregen op een aanslagbiljet inkomsten 2011 ivm overdracht van energiebesparende maatregelen. Er is in juli 2014 een bericht van wijziging gestuurd maar dat heb ik te laat ontvangen wegens vakantie (en dus ook nooit op geantwoord).
Het aanslagbiljet dat ik nu krijg heeft als datum van verzending 26/1/2015, datum uitvoerverklaring 23/1/2015.
is dit aanslagbiljet nog tijdig of valt dit buiten de aanslagtermijnen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 09 feb 2015 19:26

Er mag tot 7 jaar na datum een wijziging of rechtzetting gebeuren. Niet antwoorden op een vraag vanwege de belastingadministratie is akkoord gaan met hun vraag tot wijziging. Nu is het te laat!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

egeltje
Topic Starter

#3 , 09 feb 2015 19:53

Is dat niet enkel in geval van fraude?

Reclame

LeenW

#4 , 09 feb 2015 20:00

misser
Laatst gewijzigd door LeenW op 09 feb 2015 20:09, 2 keer totaal gewijzigd.

jefke007

#5 , 09 feb 2015 20:03

in die zin dat die 3 jaar vanaf 01-01-2012 tot en met 31-12-2014 lopen , (en het bericht van wijzing in 2014 is verzonden, maar dat doet niets terzake )
maar de aanslag is slechts in 2015 gebeurd

( ingeval er een bezwaarschrift werd ingediend, wordt de aanslagtermijn wel verlengd met de termijn van het bezwaar, wel te beperken tot 6 maanden )
Ik betwijfel toch ergens of men niet te laat is, tenzij men fraude inroept maar dat moet de fiscus dan in het begin reeds vermelden

edit : omdat het vorige berichtje is verwijderd
3 jaar is de aanslagtermijn ingeval er geen fraude is, maar wel een fout is

wanton

#6 , 09 feb 2015 20:32

Ik citeer : ' de belastingplichtige heeft de verplichting de boeken en bescheiden te bewaren tot het verstrijken van het zevende jaar volgend op het belastbaar tijdperk.'
Het feit dat betrokkenen niet gereageerd heeft geeft hen de toelating tot een uitbreiding tot 7 jaar. Men is wat zo'n dingen betreft strenger geworden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jefke007

#7 , 09 feb 2015 20:47

' de belastingplichtige heeft de verplichting de boeken en bescheiden te bewaren tot het verstrijken van het zevende jaar volgend op het belastbaar tijdperk.'

Ik kan uit die wettekst niet afleiden dat de aanslag tot 7 jaar wordt verlengd indien men niet op een bericht van wijziging reageert.

Het verplicht bewaren van 7 jaar van documenten heeft mogelijk niets te maken met het niet reageren op een bericht van wijziging.

De fiscus moet de"klant" voorafgaandelijk in kennisstellen van de verlengde aanslagtermijn van 7 jaar, dit zal ook wel niet gebeurd zijn )
http://www.kluwereasyweb.be/documents/v ... ml?lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;

polk

#8 , 09 feb 2015 22:31

De driejarige gewone termijn (= geen fraude) waarin de administratie de belasting kan vestigen loopt tot 31/12/2014. Tegen deze datum moet de belasting ingekohierd zijn.

Normaal gezien is de 'datum van uitvoerverklaring' de datum van inkohiering, maar dit hoeft zeker niet altijd zo te zijn, vooral in gevallen waarbij de administratie tegen het einde van haar termijnen zit. Het kan gebeuren dat de belasting ingekohierd werd, en dat u pas achteraf het aanslagbiljet krijgt.

egeltje
Topic Starter

#9 , 10 feb 2015 09:27

Hoe kan je dan als belastingsplichtige weten wat de werkelijke datum van inkohieren is?

polk

#10 , 10 feb 2015 09:53

U kan contact opnemen met uw controlekantoor en daar de vraag stellen. Als u op deze manier niets wijzer wordt kan u een bezwaarschrift indienen (relatief eenvoudige procedure, zie aanslagbiljet), waarna een inspecteur hoger in rang zal oordelen over de geldigheid van de aanslag.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 feb 2015 11:13

Hoe kan je dan als belastingsplichtige weten wat de werkelijke datum van inkohieren is?
De datum van uitvoerbaarklaring, vermeld op het aanslagbiljet.

De datum van verzending wordt afzonderlijk vermeld.

polk

#12 , 10 feb 2015 11:32

De datum van uitvoerbaarklaring, vermeld op het aanslagbiljet.

De datum van verzending wordt afzonderlijk vermeld.
"Zoals reeds gesteld gebeurt de vestiging van de belasting door de inkohiering en het is deze inkohiering die binnen de aanslagtermijn zal moeten gebeuren om tot een geldige aanslag te kunnen besluiten. Hierbij heeft de datum van uitvoerbaarverklaring zoals vermeld door de fiscus op het aanslagbiljet bewijskracht tot bewijs van het tegendeel. Maar dit belet niet dat de verzending van een aanslagbiljet aan de belastingplichtige kan gebeuren na het verstrijken van de aanslagtermijn althans voor zover de aanslag voor de verzending is gevestigd, uitvoerbaar verklaard en geïnkohierd."

bron: http://elfri.be/aanslagtermijnen" onclick="window.open(this.href);return false;

Als het einde van de aanslagtermijn nadert maakt de administratie een zogenaamd 'manueel kohier'. Ze vestigen de aanslag dan en sturen dit
rechtstreeks naar de bevoegde gewestelijke directie ter uitvoerbaarverklaring. U krijgt dan enkele weken later het aanslagbiljet. De datum van uitvoerverklaring op het aanslagbiljet ( = de datum dat de andere 'gewone' aanslagen officieel ingekohierd worden op automatische wijze) heeft dan geen juridische waarde, aangezien de administratie, om verjaring te vermijden, de aanslag op een manuele wijze heeft ingekohierd.

LeenW

#13 , 10 feb 2015 11:36

Praktisch gezien: roep verjaring in en zie hoe ze reageren

denlowie

#14 , 10 feb 2015 12:56

Ben zeker geen belasting kenner maar wat ik wel weet, dat een zelfstandige in 2015 nog gecontroleerd word op de jaren 2011, 2012, 2013 en 2014, en dit is toch de vorige 4 jaar ook al zijn daar aangiften en betalingen voor gebeurd.
Hoe zit dit dan met de verjaring waar hier sprake van is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

scorpioen

#15 , 10 feb 2015 13:12

De datum van uitvoerverklaring op het aanslagbiljet ( = de datum dat de andere 'gewone' aanslagen officieel ingekohierd worden op automatische wijze) heeft dan geen juridische waarde, aangezien de administratie, om verjaring te vermijden, de aanslag op een manuele wijze heeft ingekohierd.
Hebt u rechtspraak of rechtsleer die dit bevestigt?
Ik heb altijd geweten dat de aanslag gevestigd is op de datum van uitvoerbaarverklaring.
Ook de aanslag die op manuele wijze wordt ingekohierd moet uitvoerbaar verklaard worden. En het is deze datum van uitvoerbaarverklaring die van belang is.
Hoe dan ook zou ik bezwaar indienen en de nietigheid van de aanslag vorderen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”