Belastingen voor Student Freelancer

aarrnnoo
Topic Starter

Belastingen voor Student Freelancer

#1 , 07 feb 2015 20:34

Ik verdien een goede som geld met Online als freelancer videos te maken voor mensen.
Ik ben nog student en studeer dus.
Wat moet ik doen in verband met de belastingen? Hoeveel mag ik maximaal verdienen? Hoe moet ik dit aangeven en hoeveel procent belastingen zal ik hierop moeten betalen?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 feb 2015 20:39

Je moet eerst en vooral zelfstandig worden i bijberoep, want nu werk je in het zwart !

hopelijk loop je niet eens tegen de lamp het zou je zeer duur te staan kunnen worden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

aarrnnoo
Topic Starter

#3 , 07 feb 2015 20:52

Je moet eerst en vooral zelfstandig worden i bijberoep, want nu werk je in het zwart !

hopelijk loop je niet eens tegen de lamp het zou je zeer duur te staan kunnen worden.
Kan ik het niet nemen als "studentenjob" dan? Is het echt onmogelijk om geld te verdienen zonder te werken in een supermarkt ofzo voor een student hier in België?

Ik kan het bijna niet geloven dat er geen systeem zou zijn hiervoor in België, het is gewoon een hele sector die geen kans krijgt dan?

Ik heb deze link gevonden:
http://www.kuleuven.be/studentenvoorzie ... jobstudent" onclick="window.open(this.href);return false;
Is dit niet iets dat voor mij is bestemd? ik snap er wel niet veel van.

Reclame

LeenW

#4 , 07 feb 2015 21:37

Freelancer is zelfstandige, heeft dus niets te maken met voor een bedrijf te werken. Ik zou zeggen, stap maandag naar uw btw-kantoor, leg de situatie uit, en hoop dat ze begrip voor de situatie hebben en de boetes aan de lage kant houden.

aarrnnoo
Topic Starter

#5 , 07 feb 2015 21:58

Freelancer is zelfstandige, heeft dus niets te maken met voor een bedrijf te werken. Ik zou zeggen, stap maandag naar uw btw-kantoor, leg de situatie uit, en hoop dat ze begrip voor de situatie hebben en de boetes aan de lage kant houden.
Dus in België heb ik geen optie dan volledig afhankelijk te zijn van mijn ouders, want extra geld verdienen mag niet?
Een kot ofzo betalen is dus helemaal geen optie? Ik moet gewoon verhongeren?

Misschien moet ik dan gewoon verhuizen, lijkt me makkelijker dan op straat leven.

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 07 feb 2015 22:04

U mag als student zelfs multimiljonair worden zolang u de fiscale, sociale en andere wetten respecteert zoals iedere andere Belg die soortgelijke activiteiten uitoefent.
De studentenstatus is geen vrijgeleide voor een anarchistische levenshouding.

U mag dus zoveel extra verdienen als u wil.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

aarrnnoo
Topic Starter

#7 , 07 feb 2015 22:06

U mag als student zelfs multimiljonair worden zolang u de fiscale, sociale en andere wetten respecteert zoals iedere andere Belg die soortgelijke activiteiten uitoefent.
De studentenstatus is geen vrijgeleide voor een anarchistische levenshouding.

U mag zoveel extra verdienen als u dat wil.
Oké, ik wil gerust 50% belastingen betalen. Ik kan meer per uur vragen eventueel.
maar het is meer mijn statuut. Kindergeld enzovoort.
Kan ik dan als "zelfstandige" werken, maar toch een student zijn die onder mijn ouder staat?

denlowie
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 feb 2015 22:14

Kan ik dan als "zelfstandige" werken, maar toch een student zijn die onder mijn ouder staat?
Dit kan perfect, de juiste cijfers dat je mag verdienen, als student in bijberoep heb ik niet bij de hand.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

aarrnnoo
Topic Starter

#9 , 07 feb 2015 22:16

Dit kan perfect, de juiste cijfers dat je mag verdienen, als student in bijberoep heb ik niet bij de hand.
enig idee of er een site ofzo is waar ik deze zou kunnen vinden? want ik heb al online gezocht, maar ik vond niks concreet.

en zou ik dan dus een btw-nummer enzovoort moeten hebben? Heb wel gehoord dat zelfstandige worden zeer ingewikkeld is.

LeenW

#10 , 07 feb 2015 22:20

Extra geld verdienen mag zeker, maar u moet logischerwijs wel de wettige belastingen betalen. Wat is uw jaaromzet, dan kan u mogelijk onder de vrijstellingsregeling btw vallen?

aarrnnoo
Topic Starter

#11 , 07 feb 2015 22:23

Extra geld verdienen mag zeker, maar u moet logischerwijs wel de wettige belastingen betalen. Wat is uw jaaromzet, dan kan u mogelijk onder de vrijstellingsregeling btw vallen?
Wel, ik doe het nog maar 3 weken om te kijken of ik er wel echt geld mee kan verdienen.
Dus mijn jaaromzet ligt helemaal niet vast, ik ben vanplan om me aan te passen aan wat het maximuum is.
Ik heb berekend dat ik het misschien als voltijdse job kan doen. Maar ik wil nu vooral een naam opbouwen, zodat wanneer ik afstudeer, ik meteen voltijds kan beginnen werken.

Is de vrijstellingsregeling echt zo laag misschien?

LeenW

#12 , 07 feb 2015 22:25

Het is 15000 euro voor die jaar, dat kan dus misschien nog wel lukken. U hebt normaal een maand de tijd om alles in orde te brengen, m.i. best een eenmanszaak, ga eens langs een ondernemingsloket.

aarrnnoo
Topic Starter

#13 , 07 feb 2015 22:28

Het is 15000 euro voor die jaar, dat kan dus misschien nog wel lukken. U hebt normaal een maand de tijd om alles in orde te brengen, m.i. best een eenmanszaak, ga eens langs een ondernemingsloket.
maar op die 15 000 moet je toch belastingen betalen, of betekent dat je enkel die RSZ van 2.7% ofzoiets erop moet betalen?
Of bedoel je dus: ik mag tot 15 000 euro verdienen als student en nog steeds kindergeld enzovoort krijgen?

En geen haast. Ik heb nog geen geld gekregen. Dat staat nog op online accounts van de websites langs waar ik werk.

meesje

#14 , 07 feb 2015 22:42

15000 EUR is de limiet waaronder u op je facturen geen BT moet aanrekenen.
Op een belastbaar inkomen van 15000 EUR moet je uiteraard belasting betalen.
Ook RSZ bijdragen en je bent dan niet meer ten laste van je ouders.
Waar een weg is is een wil.

jefke007

#15 , 07 feb 2015 22:53

en kindergeld EN studiebeurs mogelijk kwijt

De wetten gelden voor IEDEREEN en niet enkel voor de anderen

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”