Inkomsten ruilen.

MenM
Topic Starter

Inkomsten ruilen.

#1 , 27 jan 2015 21:17

Hallo iedereen

Stel ik koop een wafelijzer van 50 euro. Iemand anders koopt een fiets van 100 euro en we ruilen de items. Moet ik dit aangeven? En zoja, hoe? Want er is natuurlijk op beide items BTW betaalt.

En stel het volgende: ik ben een particulier en koop 100 wafelijzers en ruil die tegen fietsen van 100 euro. Wat dan?

Belastingen betalen als ik de fietsen omzet in geld, of een schatting maken van de waarde van de fietsen en die opgeven op de belastingsbrief?

Dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 27 jan 2015 21:21

Beide particulieren? Dan moet er in het eerste geval niets gebeuren.

In het tweede geval verhandelt u 100 wafelijzers (ik neem aan dat dit huiswerk/hypothetisch is?), dan wordt u zelfstandige handelaar in wafelijzers.

roharro

#3 , 27 jan 2015 21:39

En nog een doordenker:

In de dorpsstraat maait sedert jaren iedereen het gazon in zijn tuin.
Al de vrouwen zijn er huisvrouw en bereiden het eten tegen dat hun echtgenoot thuiskomt van zijn werk.

Maar nu beslissen ze om het eens anders aan te pakken:
Niemand maait nog zijn eigen gazon, in de plaats daarvan maait iedereen het gazon van zijn buurman.
En om de mannen eens van een andere keuken te laten genieten bereiden hun echtgenotes geen eten meer voor hen maar wel voor de buurman.

Doen ze in die straat nu op grote schaal aan zwartwerk?
Moeten ze nu op de activiteiten die ze vroeger ook al deden belasting betalen? En BTW aangiftes indienen? Om nog niet
te spreken over sociale zekerheidsbijdragen.....

En mogen ze nu fier zijn omdat ze het brutonationaal product een boost hebben gegeven?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

MenM
Topic Starter

#4 , 27 jan 2015 21:43

Ik bekijk alles uit oogpunt van een particulier inderdaad.
Het is inderdaad puur hypothetisch. Maar ik snap dat je na 100 wafelijzers gezien wordt als handelaar. Maar hoe betaal je dan belastingen? Als je als particulier de btw niet aftrekt bij de aankoop van de wafelijzers, en de prijs van een fiets niet altijd erg duidelijk is?

roharro

#5 , 27 jan 2015 21:48

De moraal van het verhaal is dat men eerst geen honderd wafelijzers gaat kopen om die dan te ruilen tegen fietsen.

Tenzij men de geldstandaard wil omvormen en wafelijzers als nieuwe munt gaat invoeren (ter vervanging van de EURO).
Vroeger had men reeds de goudstandaard, waarom dan geen wafelijzerstandaard (het zou zelfs goed bij het Belgisch economisch beleid passen...).

MenM
Topic Starter

#6 , 27 jan 2015 22:13

En nog een doordenker:

Al de vrouwen zijn er huisvrouw en bereiden het eten tegen dat hun echtgenoot thuiskomt van zijn werk.

Niemand maait nog zijn eigen gazon, in de plaats daarvan maait iedereen het gazon van zijn buurman.
En om de mannen eens van een andere keuken te laten genieten bereiden hun echtgenotes geen eten meer voor hen maar wel voor de buurman.

Moeten ze nu op de activiteiten die ze vroeger ook al deden belasting betalen? En BTW aangiftes indienen? Om nog niet

En mogen ze nu fier zijn omdat ze het brutonationaal product een boost hebben gegeven?
Ik weet het niet, ik snap niet echt hoe belasting kan betaald worden over zaken waar al btw over geheven is en waarvan de prijs moeilijk is vast te leggen. Is in jouw voorbeeld een uur koken evenveel waard dan een uur gras afrijden? Of moet je dan met maatstaven uit de arbeidsmarkt uurlonen berekenen, aftrekken van elkaar en over de eventuele 'winst' belastingen betalen?

roharro

#7 , 27 jan 2015 22:16

En nog een doordenker:

Ik weet het niet, ik snap niet echt hoe belasting kan betaald worden over zaken waar al btw over geheven is en waarvan de prijs moeilijk is vast te leggen. Is in jouw voorbeeld een uur koken evenveel waard dan een uur gras afrijden? Of moet je dan met maatstaven uit de arbeidsmarkt uurlonen berekenen, aftrekken van elkaar en over de eventuele 'winst' belastingen betalen?

De belastingscontroleurs hebben geen enkel probleem met het ramen van de waarde van een uur zwartwerk.
Het probleem met de btw zie ik niet.
Elke handelaar betaalt btw op zijn aankopen.

MenM
Topic Starter

#8 , 27 jan 2015 22:19

De moraal van het verhaal is dat men eerst geen honderd wafelijzers gaat kopen om die dan te ruilen tegen fietsen.

Tenzij men de geldstandaard wil omvormen en wafelijzers als nieuwe munt gaat invoeren (ter vervanging van de EURO).
Vroeger had men reeds de goudstandaard, waarom dan geen wafelijzerstandaard (het zou zelfs goed bij het Belgisch economisch beleid passen...).
Maar als mensen nu genoegen neem met wafelijzers als munt, maar de staat blijft euro als enige munt aanvaarden, dan gaan we allemaal belastingsvrij handeltje voeren? Nu denk ik er net aan dat dit wel echt dicht bij Bitcoins komt eigenlijk. Dat is dan ook ruilen, en niet betalen?

roharro

#9 , 27 jan 2015 22:24

Maar als mensen nu genoegen neem met wafelijzers als munt, maar de staat blijft euro als enige munt aanvaarden, dan gaan we allemaal belastingsvrij handeltje voeren? Nu denk ik er net aan dat dit wel echt dicht bij Bitcoins komt eigenlijk. Dat is dan ook ruilen, en niet betalen?
Het is niet door over te schakelen op ruilhandel dat er geen belastingen meer verschuldigd zouden zijn.....
als dat zo was dan zou het reeds lang op grote schaal zijn toegepast!
Denkt u echt dat indien de werknemers zich zouden laten betalen met producten van het bedrijf dat ze geen belastingen meer zouden moeten betalen op het loon dat zo wordt uitbetaald?
Het enige dat telt is de vraag of er inkomen wordt gecreërd en daar wordt op belast.
Of men met peeschijven, euro's of zilverlingen betaalt doet daarbij niets terzake.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”