factuur en BTW

jef007
Topic Starter

factuur en BTW

#1 , 22 jan 2015 18:48

ik koop regelmatig meubelen die uit Indonesie komen.
Ik dien te betalen bij bestelling. Dan worden de meubelen gemaakt. Enkele maanden later worden de meubelen per container geleverd.
Dan pas ontvang ik een factuur. Pas bij de volgende BTW aangifte kan ik de BTW recupereren.
Ik dacht" gehoord" te hebben dat sinds 2014(??) een factuur dient gemaakt te worden bij betaling of kort erna

klopt dit?
mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 22 jan 2015 19:26

Je kunt de btw inderdaad in rooster 57 opnemen en dus in dezelfde aangifte aangeven en aftrekken i.p.v. betalen aan de douane. Lees de uitleg rond de vergunning ET 14.000 er eens op na.

jef007
Topic Starter

#3 , 22 jan 2015 19:45

ik betaal aan de belgische groothandel op basis van hun bestelbon
moet ik dan die bestelbon doorgeven aan mijn boekhouder ( door BTW recuperatie) en later de factuur erbij klasseren?
of moet er een factuur gemaakt worden bij betaling ( bij mijn bestelling)?

Reclame

LeenW

#4 , 22 jan 2015 19:59

Excuses, vraag verkeerd gelezen, negeer het bovenstaande.

Zonder factuur is er geen recht op aftrek. De btw bij betaling is dus wel verschuldigd, maar niet aftrekbaar.

jef007
Topic Starter

#5 , 22 jan 2015 20:10

is de wetgeving daarrond niet veranderd in 2014?

LeenW

#6 , 22 jan 2015 20:20

Maar doet u de invoer zelf of koopt u de meubels van de groothandel met een gewone Belgische levering?

jef007
Topic Starter

#7 , 22 jan 2015 20:43

ik koop van een Belgische groothandel ( Belgisch factuur)
die groothandel laat die meubels maken in Indonesie voor mij, de container komt rechtstreeks naar mijn winkel
ik moet wel betalen bij bestelling ( op bestelbon) en enkele maanden later komen de meubelen toe ( samen met het factuur)

LeenW

#8 , 23 jan 2015 09:32

Ah, dan moet hij bij volledige betaling ten laatste de 15de van de maand erop een factuur bezorgen, ook al hebt u nog niets gekregen.

jef007
Topic Starter

#9 , 23 jan 2015 13:40

oke, bedankt voor het duidelijk antwoord
in het verleden , kreeg ik het factuur pas bij levering van de container meubelen ( enkele maanden na de bestelling en betaling)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”