personenbelasting - optimalisatie - onjuiste ten laste zijn.

Joeri_J
Topic Starter

personenbelasting - optimalisatie - onjuiste ten laste zijn.

#1 , 14 jan 2015 15:17

Goedemiddag.

We (getrouwd, beide werkende) merken op dat we al verschillende jaren steeds +/- €1500 a €2000 terugkrijgen van de belastingen.
(woonbonus, pensioensparen,dienstencheques,kinderopvang,...)

Ik heb de HR dienst gecontacteerd en zij konden geen vermindering toevoegen, enkel een vermeerdering....

Wat ik wel vernomen heb is dat indien mijn partner niet meer zou werken ik +/- €200 meer zou krijgen elke maand,
omdat het gezamenlijk gezinsinkomen lager is, en je dus minder belasting moet betalen op de eerste schijf (of zo heb ik het toch opgevangen)

Staan er straffen op / is het toegelaten:
- (onterecht) tegen je werkgever vertellen dat je partner niet werkt...

Zo krijg je netto meer elke maand.
In plaats van +/- €1500 à €2000 terugkrijgen zal het wel €400 à €900 bij betalen zijn, maar dit zouden we dan opzij houden...
Uiteindelijk word alles toch in je aanslag brief gecontroleerd en verrekend...

Maar een vrijheid van €200 elke maand direct te kunnen gebruiken...
Ipv elk jaar het geld van vorig jaar (of soms 2j geleden) te verkrijgen in 1 keer...

Meningen? ervaringen? deskundigen op dit vlak?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 14 jan 2015 15:21

Neen dit gaat niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 14 jan 2015 17:16

Ik heb ook ooit die vraag gesteld aan mijn personeelschef. Eind april 1500 € teruggetrokken van de belastingen. Begin mei , loon + verlofgeld ontvangen waar 1500 € werd afgehouden als voorheffing. Resultaat. Diezelfde 1500 € ging ik terugkrijgen na 2 jaar. Zo gaf ik een renteloze lening aan de staat van 2 x 1500 € : 3000 €. De chef zei dat men zich moest houden aan de officiële barema's.
Die zijn een aantal jaren geleden, bij de afschaffing van de cumul, niet ingrijpend aangepast waardoor veel mensen idd te veel aan voorheffing betalen. Hopelijk gaat de nieuwe minister van financiën hier iets aan doen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Joeri_J
Topic Starter

#4 , 15 jan 2015 08:40

Vandaar dat ik hier de vraag stel of het wettelijk verplicht is je huidige werkgever in te lichten of up to date te houden over de werk situatie van je partner...
En of het al dan niet "vergeten" doorgeven van een update bestraft word...

Aangezien de werkelijkheid toch gecontroleerd (en eventueel rechtgezet) word bij de belastingaanslag...

@Roharro, praktisch gezien zou het wel gaan, gelet de procedure gewoon is, langsgaan op de HR bureau, dat melden, ze noteren dit en maand later is dit effectief van toepassing...
Maar wat zijn de (eventuele) gevolgen...

JPV

#5 , 15 jan 2015 09:39

strikt wettelijk is het strafbaar een verkeerder gezinssamenstelling of financiële situatie door te geven. Ik ken echter niemand die daarop bestraft is.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”