hobbyist en bijverdiensten

Hawkee
Topic Starter

hobbyist en bijverdiensten

#1 , 09 jan 2015 20:29

aangezien ik nergens een deftige uitleg vind op het net, misschien dat ik het hier wel krijg :)

als hobby maak ik juwelen en af en toe (lees: +-2 keer op 3 mnd) verkoop ik iets aan familie (max 20 euro op die 3 mnd), als ik dit wil uitbreiden tot vrienden e.d. (laten we zeggen met een max. bedrag van 100 euro in de mnd) kan/mag dit zonder aan te geven, mag/moet dit aangegeven worden, heb je daar een btw-nummer voor nodig, e.d.

tot nader gelees groet ik jullie een goedenavond :)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 09 jan 2015 20:40

Ja, daar heb je een btwnummer voor nodig. Ook voor familie. Je kunt echter wel de vrijstelling kleine ondernemingen aanvragen.

hanse

#3 , 09 jan 2015 20:43

Inderdaad om u in regel te stellen zal u het volgende moeten doen:

1) inschrijven ondernemingsloket

2) aansluiten kas voor zelfstandigen

3) ondernemingsnummer laten registreren voor de btw ( best in uw geval vrijstellingsregel)

http://www.hanseynikel.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Hawkee
Topic Starter

#4 , 09 jan 2015 20:49

en dat wil dan ook zeggen attest bedrijfsbeheer behalen?

berenod

#5 , 09 jan 2015 21:14

Inderdaad, zonder bedrijfsbeheer kan je geen ondernemingsnummer krijgen...

LeenW

#6 , 09 jan 2015 21:18

Maar van zodra u btw-plichtige activiteiten uitvoert (wat u nu dus al doet), dient u dit te melden aan de BTW, ondernemingsnummer of niet.

Hawkee
Topic Starter

#7 , 09 jan 2015 21:43

ok bedankt voor de antwoorden, maar dan vraag ik mij wel af hoe het komt dat iemand die we kennen dat allemaal heeft kunnen doen zonder attest bedrijfsbeheer te behalen.....

denlowie
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 jan 2015 21:50

maar dan vraag ik mij wel af hoe het komt dat iemand die we kennen dat allemaal heeft kunnen doen zonder attest bedrijfsbeheer te behalen.....
Je weet ook niet welke studies sommige mensen ooit gedaan hebben, en bedrijfsbeheer stelt nu echt niet veel voor hoor, dit leid ik hier soms af aan de vragen dat zelfstandigen hier soms stellen..

In bepaalde gevallen kunnen je echtgenoot(e), of zus, broer dit ook voor u doen.

Er worden ook versnelde cursussen ingericht voor bedrijfsbeheer.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Hawkee
Topic Starter

#9 , 09 jan 2015 21:56

van de persoon in kwestie ben ik zeker dat die niet de studies gehad hebben waar dat inzat (geen diploma middelbaar onderwijs zelf).
dus als een zus, broer dat heeft kan ik dat btw nummer ook gebruiken dan? of versta ik het verkeerd?

denlowie

#10 , 09 jan 2015 21:59

Neen je leest het goed

In een eenmanszaak

uzelf als ondernemingshoofd
uw echtgeno(o)t(e)
uw wettelijk samenwonende partner
uw partner met wie u minstens sinds zes maanden officieel (feitelijk) samenwoont
de zelfstandige helper die bloed- of aanverwant van u is tot in de derde graad (ouders, grootouders, broers of zussen, nonkels en tantes en neven en nichten (als het de kinderen zijn van uw broers of zussen)
een werknemer met een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur, die het dagelijkse beheer uitoefent.

BRON:xerius

http://www.xerius.be/zelfstandigen/star ... jfsbeheer/

Hawkee
Topic Starter

#11 , 09 jan 2015 22:04

dus dat wil dan zeggen dat ik bvb via mijn zus een btw-nummer kan aanvragen? of zou het dan zijn via de btwnummer van bvb zus?

Hawkee
Topic Starter

#12 , 09 jan 2015 22:07

volgens de link die je gaf staat er dat die dat attest zou moeten hebben om het te bewijzen; maar wat als (in het vorige vb van zus) die al een btw-nummer heeft en geen attest van bedrijfsbeheer

eylis

#13 , 09 jan 2015 22:13

een ondernemingsnummer voor occasionele verkoop tot 100 euro per maand? Als poster haar verbruiks- en gebruiksmateriaal verrekent, energie en afschrijvingskosten blijft er misschien amper 50 euro per maand over. Voor dat cluttergeld een onderneming opstarten? Ik dacht dat je voor kleine bedragen( die je weliswaar wel moet aangeven) én in dit geval voor kunstobjecten, die je als artiest verkoopt, dat helemaal niet als ondernemer moet doen. Ik weet het fijne er niet meer van, maar een vakbondsmedewerker heeft me ooit uitgelegd dat het mocht.

denlowie

#14 , 09 jan 2015 22:26

een ondernemingsnummer voor occasionele verkoop tot 100 euro per maand? Als poster haar verbruiks- en gebruiksmateriaal verrekent, energie en afschrijvingskosten blijft er misschien amper 50 euro per maand over. Voor dat cluttergeld een onderneming opstarten? Ik dacht dat je voor kleine bedragen( die je weliswaar wel moet aangeven) én in dit geval voor kunstobjecten, die je als artiest verkoopt, dat helemaal niet als ondernemer moet doen. Ik weet het fijne er niet meer van, maar een vakbondsmedewerker heeft me ooit uitgelegd dat het mocht.
ben van de zelfde mening, is het sop de kool waard !

dus dat wil dan zeggen dat ik bvb via mijn zus een btw-nummer kan aanvragen? of zou het dan zijn via de btwnummer van bvb zus?

En dit van de zus of broer dit geld niet voor vennootschappen

Hawkee
Topic Starter

#15 , 10 jan 2015 08:48

@eylis: volgens acerta wordt juwelen maken niet tot kunstobjecten, ik heb ook al gehoord dat je als hobby idd wat dingen mocht bijverdienen tot een bepaald bedrag (zonder ondernemingsnnummer en btw e.d.) maar hoe en wat vind ik totaal niet terug.

@denlowie: wat als zus of broer geen attest bedrijfsbeheer heeft maar wel ondernemingsnummer en btw e.d. heeft? kan dat dan ook?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”