Dank voor de feedback.
Ik heb ondertussen nog even confirmatie gevraagd aan nog een boekhouder, en hij zei dat dit inderdaad het geval was, maar cijfermatig was mijn voorbeeld niet juist zoals hierboven aangegeven.
Correcte manier:
Ik koop voor 50 euro (inclusief btw zoals alles vermeld is op onze website), met een korting van -10euro en 5 euro leveringskost (ik verwacht 45 euro te betalen):
Items (excl btw): 41,32
Korting (excl btw): -8,26
Levering (excl btw): 4,13
-------------------------------
Subtotaal: 37,19
+BTW: 7,8099
Totaal: 45
Zo komt het cijfermatig wel uit, het vreemde is dat ik nog geen enkele factuur heb gevonden dat dit principe hanteert ! Alle facturen die ik in mijn mail van webshops vind (bol.com, coolblue, ........) tonen alle items inclusief btw, nemen hier een vaste korting inclusief btw van af en berekenen daarna pas btw, dit is ook de enige manier dat onze webshop het momenteel ondersteund zonder grondige aanpassingen.
Toch vreemd dat al deze grote winkels dit dan foutieve facturen doorsturen.
Vriendelijke groeten
Dat is puur een kwestie van afficheren, zoals bv. de reclame's van de grotere bedrijven.
"Als u aankoopt in de maand december doen wij u 21%, de BTW, cadeau"
Wat ze eigenlijk doen is jou een fikse korting geven.
Uiteraard moeten zij op de ontvangen (verlaagde) inkomsten nog altijd de verschuldigde BTW doorstorten!
Als je dus afficheert dat de klant 10 euro korting krijgt en de levering 5 euro zal kosten..
Dan dien je het inderdaad te berekenen zoals hierboven. Wel een beetje opletten geblazen want eigenlijk geef je de klant maar 8,26 euro korting ipv 10,00 euro (valse reclame)
Alsook waakzaam blijven dat je niet appelen met peren begint te vergelijken als je je kosten analyseert.
Stel dat transportkost van jouw pakjesdienst (vb. bPost) 15€ exclusief BTW is en jij gaat 15€ inclusief BTW doorrekenen, dan zit je op elke 15€ voor 21% je broek te scheuren.
15 € x 21 % x 100 pakjes bijvoorbeeld is snel een hoop geld...