Webshop: Korting en BTW

Mighty
Topic Starter

Webshop: Korting en BTW

#1 , 29 dec 2014 18:18

Hi all,

Ik ben onlangs een webshop gestart. Op verscheidene producten geven wij een productkorting (bv 10%) maar volgens mijn boekhouder is mijn berekening op factuur hiervoor niet wettelijk.

Hij zei me dat de berekening van kortingen enkel mag gelden op het bedrag exclusief btw, btw moet namelijk hierna pas berekent worden. Ik snap deze redenering echter niet helemaal...

Voorbeeld:
Een klant koopt een item van 115 euro op onze webshop (alle prijzen zijn inclusief btw, is particulieren website). De verzendingskost hiervoor is 7 euro en de klant krijgt een productkorting van 20 euro. Onze huidige facturatie vermeld de huidige gegevens:
Subtotaal 95.04
Met 21% BTW: 115.00€
Discount (Coupons) -20€
Verzending +7.00€ via Post
Eindtotaal: 102€

Volgens mijn boekhouder zou dit dan betekenen, als ik het goed begrijp:
Subtotaal 95.04
Discount (Coupons) -20€
Met 21% BTW: 90,7984
Verzending +7.00€ via Post
Eindtotaal 97.80€

Heeft iemand hier ervaring mee ? Ik vind het onlogisch dat (in dit voorbeeld) deze korting uiteindelijk 24,2 euro is.

Dank bij voorbaat voor je feedback !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 29 dec 2014 18:46

Uw boekhouder heeft gelijk, de btw moet u buiten de prijs houden.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 dec 2014 19:58

Uw boekhouder heeft gelijk, de btw moet u buiten de prijs houden.

Sorry hoor maar verkoop aan consumenten is dit toch normaal dat men het doo zoals de ts schreef, kijk maar eens als het solden is dan word de korting gegeven op de verkoopprijs waar de BTW inzit.

Bij handelaars onder elkaar is dit totaal anders.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

LeenW

#4 , 29 dec 2014 20:10

Wat logisch is, is niet noodzakelijk wat correct is ;)

Commerciële korting zit in de maatstaf van heffing, en het is daar op dat de btw berekend moet worden. Dit geldt zowel voor verkoop aan handelaars als aan particulieren.

denlowie

#5 , 29 dec 2014 20:59

Wat logisch is, is niet noodzakelijk wat correct is ;)

Commerciële korting zit in de maatstaf van heffing, en het is daar op dat de btw berekend moet worden. Dit geldt zowel voor verkoop aan handelaars als aan particulieren.

Maar boekhoudkundig haalt men dan toch eerst de BTW eruit en het word zo verwerkt in de boekhouding, dus een consument die 30% korting krijgt, die krijgt ook de korting op de prijs die geafficheerd is in de winkel, dus korting op de prijs+BTW.

Voor een consument is het wel gelijk hoe men het boekhoudkundig doet, maar hij moet de 30% hebben op de geafficheerde prijs.

Dus voor de TS die korting wil geven is het op zijn verkoop prijs aan de consument, en die boekhouder ziet het totaal mis !

LeenW

#6 , 29 dec 2014 22:36

Lowie, uw redenering is correct als het om percentages gaat, hier gaat echter om een vast bedrag. Hier moet dus eerst de 20 euro van de maatstaf van heffing worden afgetrokken (je kunt immers geen btw-korting geven). Hier ga je dan uw 21% btw op rekenen. Ja, voor de consument wordt het dan idd meer dan 20 euro korting, maar als je het op de andere manier doet, betaal je eigenlijk te veel btw!

Mighty
Topic Starter

#7 , 30 dec 2014 09:08

Dank je voor de feedback.

Is wel vervelend, ik had me nochtans gebaseerd op facturen van grote webshops zoals coolblue.be (zowat de grootste online elektronica webshop in BE). Is volgende factuur dan ook foutief, of zie ik iets over het hoofd ?
http://i57.tinypic.com/hug5k6.png (excuses voor de externe link, ik vond geen functie om bijlage toe te voegen)

Thanks

BrechtS

#8 , 30 dec 2014 10:33

Dank je voor de feedback.

Is wel vervelend, ik had me nochtans gebaseerd op facturen van grote webshops zoals coolblue.be (zowat de grootste online elektronica webshop in BE). Is volgende factuur dan ook foutief, of zie ik iets over het hoofd ?
http://i57.tinypic.com/hug5k6.png (excuses voor de externe link, ik vond geen functie om bijlage toe te voegen)

Thanks

Vriendelijke groeten
Wesley
Ik denk van niet. Het gaat over een voucher, hier ter waarde van 5€. Een voucher is geen korting, het is een betalingsvorm. Alleen dat die 5€ niet uit eigen zak komt, maar van de voucher. Ik kan me moeilijk voorstellen dat als de consument een voucher heeft voor een bepaalde winkel(keten) dat deze zich zal moeten bezig houden met het herberekenen van het bedrag volgende de door uw voorgestelde manier van de boekhouder. Dat zou hij dan wel moeten als dat dus verplicht zo werken is met vouchers, want vaak zegt een voucher 'bij minimum aankoop van' en dergelijke. Dus volgens mij is een voucher een betalingsmanier, en niet een manier van korting.

Denk ik, want ik ken de specifieke wetgeving hierrond niet.

BrechtS

#9 , 30 dec 2014 10:37

Ik weet dat veel sites met online verkopen vaak het bedrag exclusief BTW vermelden. En dat de BTW pas wordt bijgeteld wanneer men de bestelling afrond. BTW wordt dan soms wel vermeld, maar dan in het klein ofzo. Als men dan dus korting moet geven volgens de manier van uw boekhouder, is dat veel makkelijker oo die manier. En voor uzelf heeft het ook een voordeel: de korting die u geeft kan u afstemmen op de winst die u kunt missen, en dan krijgt de consument daarbovenop nog eens de vermindering van BTW.

denlowie

#10 , 30 dec 2014 11:40

al de grote webshops rekenen voor de consument BTW inclusief en als er solden is dan word daar de korting op verrekkend.
zie maar bol.com, zalando enz..dit zijn de grootste.

Wel is het anders bij websites voor professionelen zoals een naturalspices.

De boekhouder van TS zit fout als het een webshop voor consumenten is moet de prijs BTW inclusief vermeld worden en daar gaat de korting van af.

Bart 01

#11 , 30 dec 2014 11:49

Volgens mij is hier wat spraakverwarring. De boekhouder heeft in principe gelijk, maar cijfermatig niet in het voorbeeld volgens mij. Korting aan particulieren wordt inderdaad incl btw geafficheerd.
De maatstaf zoals daar u aangehaald klopt ook wel niet.
De correcte weergave is volgens mij:
Product: 95.04 €
Korting: - 16.52 €
Transport: 5.78 €
Maatstaf van heffing: 84.30 €
BTW: 17.70 €
Totaal: 102.00 €

LeenW

#12 , 30 dec 2014 12:35

al de grote webshops rekenen voor de consument BTW inclusief en als er solden is dan word daar de korting op verrekkend.
zie maar bol.com, zalando enz..dit zijn de grootste.

Wel is het anders bij websites voor professionelen zoals een naturalspices.

De boekhouder van TS zit fout als het een webshop voor consumenten is moet de prijs BTW inclusief vermeld worden en daar gaat de korting van af.

Klopt, particulieren moeten steeds de prijs inclusief btw krijgen. Dit gaat echter NIET boven de fiscale wetgeving die zegt dat de btw berekend moet worden op de maatstaf van heffing. Op jouw manier ben je teveel btw aan het betalen Lowie, reken maar na.

Mighty
Topic Starter

#13 , 06 jan 2015 18:32

Dank voor de feedback.

Ik heb ondertussen nog even confirmatie gevraagd aan nog een boekhouder, en hij zei dat dit inderdaad het geval was, maar cijfermatig was mijn voorbeeld niet juist zoals hierboven aangegeven.

Correcte manier:
Ik koop voor 50 euro (inclusief btw zoals alles vermeld is op onze website), met een korting van -10euro en 5 euro leveringskost (ik verwacht 45 euro te betalen):

Items (excl btw): 41,32
Korting (excl btw): -8,26
Levering (excl btw): 4,13
-------------------------------
Subtotaal: 37,19
+BTW: 7,8099
Totaal: 45

Zo komt het cijfermatig wel uit, het vreemde is dat ik nog geen enkele factuur heb gevonden dat dit principe hanteert ! Alle facturen die ik in mijn mail van webshops vind (bol.com, coolblue, ........) tonen alle items inclusief btw, nemen hier een vaste korting inclusief btw van af en berekenen daarna pas btw, dit is ook de enige manier dat onze webshop het momenteel ondersteund zonder grondige aanpassingen.

Toch vreemd dat al deze grote winkels dit dan foutieve facturen doorsturen.

denlowie

#14 , 06 jan 2015 19:50

Dat het boekhoudkundig fout is, ok

Maar dit word al altijd gedaan zo lang als er soldes bestaan in de kleding en schoenwinkels als het solde is, een particulier trek zich niks aan van hoe de BTW rekent

Liquinario
Contacteer: Website

#15 , 10 jan 2015 03:01

Dank voor de feedback.

Ik heb ondertussen nog even confirmatie gevraagd aan nog een boekhouder, en hij zei dat dit inderdaad het geval was, maar cijfermatig was mijn voorbeeld niet juist zoals hierboven aangegeven.

Correcte manier:
Ik koop voor 50 euro (inclusief btw zoals alles vermeld is op onze website), met een korting van -10euro en 5 euro leveringskost (ik verwacht 45 euro te betalen):

Items (excl btw): 41,32
Korting (excl btw): -8,26
Levering (excl btw): 4,13
-------------------------------
Subtotaal: 37,19
+BTW: 7,8099
Totaal: 45

Zo komt het cijfermatig wel uit, het vreemde is dat ik nog geen enkele factuur heb gevonden dat dit principe hanteert ! Alle facturen die ik in mijn mail van webshops vind (bol.com, coolblue, ........) tonen alle items inclusief btw, nemen hier een vaste korting inclusief btw van af en berekenen daarna pas btw, dit is ook de enige manier dat onze webshop het momenteel ondersteund zonder grondige aanpassingen.

Vriendelijke groeten

Dat is puur een kwestie van afficheren, zoals bv. de reclame's van de grotere bedrijven.
"Als u aankoopt in de maand december doen wij u 21%, de BTW, cadeau"
Wat ze eigenlijk doen is jou een fikse korting geven.
Uiteraard moeten zij op de ontvangen (verlaagde) inkomsten nog altijd de verschuldigde BTW doorstorten!

Als je dus afficheert dat de klant 10 euro korting krijgt en de levering 5 euro zal kosten..
Dan dien je het inderdaad te berekenen zoals hierboven. Wel een beetje opletten geblazen want eigenlijk geef je de klant maar 8,26 euro korting ipv 10,00 euro (valse reclame)

Alsook waakzaam blijven dat je niet appelen met peren begint te vergelijken als je je kosten analyseert.
Stel dat transportkost van jouw pakjesdienst (vb. bPost) 15€ exclusief BTW is en jij gaat 15€ inclusief BTW doorrekenen, dan zit je op elke 15€ voor 21% je broek te scheuren.
15 € x 21 % x 100 pakjes bijvoorbeeld is snel een hoop geld...

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”