bouwsparen of niet?

valerie1
Topic Starter

bouwsparen of niet?

#1 , 22 dec 2014 21:19

Lening aangegaan in 2002: oude fiscaliteit - bouwsparen. (betreft 1ste eigendom=appartement)
Dit appartement wordt momenteel verhuurd.

In 2011 werd een 2de lening aangegaan voor 2de eigendom: woning.

Code 1106: verhuurd KI: ok
Code 1138: intresten verhuurd appartement ok
Code 1146: intresten 2de eigendom

Wat met de kapitaalsaftrek?
Code 1355 (bouwsparen) of code 1358 (lange termijnsparen)?

1/ NAAR MIJN GEVOEL KAN BOUWSPAREN BEHOUDEN BLIJVEN, OF NIET? Zie onderstaande tekst.
Wie kan mij helpen?
2/ WELK KAPITAAL ONDERBRENGEN? OUDE LENING of NIEUWE LENING? (heden werd steeds de oude lening aangegeven)

b.6 Verhoogde belastingvermindering voor het bouwsparen
Premies van individuele levensverzekeringen tot waarborg van een hypothecaire lening en
kapitaalaflossingen van een ‘oude’ hypothecaire lening kunnen voor een verhoogde belastingvermindering
in aanmerking komen. Dit is het geval wanneer de bouwlening afgesloten
wordt voor het bouwen, verbouwen of het verwerven van een ‘enige woning’ in Belgie. De
verhoogde vermindering geldt dus enkel als u bij het sluiten van het contract geen andere
woning bezit. Het voordeel blijft behouden indien u later andere woningen verwerft.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 22 dec 2014 22:22

De aflossingen van de eerste lening kan u blijven noteren in 1355 bouwsparen. Waarschijnlijk kan u enkel de intresten van de 2e lening inbrengen op de manier die u vermeldt , ten belope van het (geïndexeerde) KI, in combinatie met de intresten van de eerste lening (1138).
Als u de eerste lening heeft afbetaald, kan u de aflossingen van de tweede lening enkel inbrengen onder lange termijnsparen (1358). Het gaat in 2011 niet om uw enige en eerste woning (= federale materie). U komt niet in aanmerking voor de woonbonus ( = Vlaamse bevoegdheid).
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”