Wagen importeren BTW

stefan_82
Topic Starter

Wagen importeren BTW

#1 , 07 dec 2014 10:55

Ik ben zelfstandige met een eenmanszaak.
Als ik een auto aankoop in belgie dan kan ik 50% vd BTW recuperen via mijn zaak.

De europese regel is dat bij import van een tweedehandse wagen >6mnd en >6000km er geen BTW moet worden betaald noch aangegeven aan de douane.

Klopt het dan indien ik bvb over de grens in NL een 2nd hand wagen van 1 jaar oud en 25000km aankoop, ik in feite geen BTW moet aangeven en betalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 07 dec 2014 11:13

Bepaalde tweedehandsauto's worden verkocht onder de margeregeling, de garagist betaalt dan btw over de winst en als klant betaalt u geen btw. Dit geldt zowel in BE als in NL.

Die 50% is trouwens niet meer helemaal correct, het is nu kiezen tussen 3 methodes om het beroepsgebruik te bepalen en 35% is dan het standaardpercentage.

wingman

#3 , 07 dec 2014 12:26

Staat dit ergens op één of ander site van de overheid?
Je koopt bijvoorbeeld een wagen in Luxemburg welke 6 maand in Luxemburg met een garageplaat werd ingeschreven.
Als vennootschap betaal je daar dan geen BTW op in België?
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

Reclame

LeenW

#4 , 07 dec 2014 13:24

Met Luxemburgse wetgeving ben ik niet zo bekend, mijn cliënteel zit in de regio Antwerpen. Normaal moet binnen de EU alles min of meer gelijk zijn, maar enkele weken geleden had ik bv. in dit deel van het forum toch wel een probleem met Duitse btw op een wagen.

stefan_82
Topic Starter

#5 , 07 dec 2014 15:03

@leenW: Een garagist verkoopt een 2nd hand wagen voor 12100€ incl btw.
Dan kan ik deze kopen voor 10000€ En hoef ik als eenmanszaak geen btw aan te geven?
Of hoe werkt de margeregeling juist voor tweedehandse wagens?

LeenW

#6 , 07 dec 2014 15:34

Als het inclusief btw is, is het geen margeregeling. Bij de margeregeling betaalt de garagist btw op zijn marge, voor u komt er geen btw bij (en dus ook geen aftrek).

stefan_82
Topic Starter

#7 , 07 dec 2014 15:54

Als het inclusief btw is, is het geen margeregeling. Bij de margeregeling betaalt de garagist btw op zijn marge, voor u komt er geen btw bij (en dus ook geen aftrek).
Dat is als ik mij niet vergis indien de verkoper de wagen heeft gekocht van een particulier?

Stel, eenmanszaak X koopt in 2009 een nieuwe wagen voor 20k excl btw Bij garagist A.
Na 5 jaar is deze wagen afgeschreven en bedrijf X verkoopt deze terug aan garagist A.
Garagist A wederverkoopt deze wagen voor 12100€ incl btw (10k + 21%) aan eenmanszaak Y.

Moet X deze verkopen met of zonder btw aan A?
Moet X dit aangeven of is voor de fiscus de wagen 100% afgeschreven met waarde 0€
Kan Y deze aankopen voor 10k€ +0€ btw zijnde vallend onder de margeregeling?
Ik vermoed dat deze regeling evenzeer geldt bij import binnen de EU?

LeenW

#8 , 07 dec 2014 16:12

Natuurlijk moet die wagen met btw verkocht worden, het blijft een bedrijfsmiddel, ook al is het afgeschreven. En een wagen is ook geen 0,00 euro waard na 5 jaar, zie normale waarde. Margeregeling is hier dus niet van toepassing.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”