Allereerst wil ik vermelden dat ik nieuw ben op dit forum, alvast mijn excuses indien deze vraag in het verkeerde topic werd geplaatst.
Even wat info over mijzelf dat noodzakelijk kan zijn:
Ik heb een éénmanszaak met een start van begin dit jaar en werk als freelance cameraman.
Heb mij aangesloten bij een boekhoudkantoor in Gent, uiteraard omdat dit een must is voor iedere zelfstandige maar ook omdat ik niet zoveel afweet van alle fiscale aspecten.
Ik ben in februari dit jaar bij hun aangesloten. Het is nu de eerste keer dat ik van hun een tussentijds resultaat ontvang met het geraamde resultaat voor 2014.
Dit komt neer op 105€ excl btw (waarvan 45€ voor de opmaak en 60€ voor de nazicht, analyse en de opgestelde mail).
Zijn dit de gangbare prijzen voor dergelijke prestaties? Ze werken steeds met een basistarief van 60€/uur en rekenen je het bedrag aan naargelang de x aantal minuten.
Ik vind de prestaties van mijn tussentijds resultaat namelijk tamelijk veel voor mijn onderneming aangezien ik nog niet veel klanten heb (= maximaal 5 uitgaande facturen per kwartaal), en weinige inkomende facturen heb (= maximaal 15 waarvan zeker een stuk of 5 al gekend zijn in de computer wegens vaste kosten).
Bij mijn BTW aangifte per kwartaal rekenen ze gemiddeld 60€ excl btw aan (waarvan 45€ voor het ingeven van de facturen en 15€ voor het doorsturen via internet).
Ook mijn belastingen heb ik via hun laten doen wat neerkwam toen op 210€ excl btw (nazicht personenbelasting 2013, opmaak winstberekening, simulatie personenbelating, nazicht boekhouding 2014, bespreking op kantoor).
Kan ik als klant vragen om deze tussentijdse resultaten niet meer te berekenen? Of zou dit te dom zijn van mij omdat ik dan geen zicht meer heb over de resultaten van mijn onderneming? (ook al weet ik ongeveer wat de situatie is aangezien mijn facturen niet mijlenhoog zijn en een idee heb van wat binnenkomt en uitgaat van bedragen).
ps: Zelf heb ik geen probleem om deze bedragen en cijfers mee te delen, en het boekhoudkantoor haal ik ook niet in diskrediet door hun naam niet erbij te vermelden. Ik hoop alleen om wat feedback hierover te krijgen en meer transparantie over de cijfers van wat het boekhoudkantoor je kan aanrekenen.