verblijfsgebonden kosten aftrekbaar als onderhoudsgeld?

Elvisss
Topic Starter

verblijfsgebonden kosten aftrekbaar als onderhoudsgeld?

#1 , 27 nov 2014 17:22

Ik ben gescheiden en betaal 200 € onderhoudsgeld voor mijn twee zonen. Die zijn bij de mama gedomicilieerd en zij neemt ze fiscaal ten laste. Zij ontvangt ook het kindergeld.
De kinderen verblijven alternerend een week bij mij en een week bij de mama.

Soms volstaat die 200 € niet omdat er uitzonderlijke kosten zijn waar ik dan de helft van voor mijn rekening neem.

Die 200 € en die bijkomende uitgaven kan ik aftrekken als onderhoudsgeld. Maar wat met de kosten die samenhangen met hun verblijf bij mij, zoals eten thuis en op school, inrichting kamer, ... Mag ik die ook inbrengen? Ik heb naar de belastingdienst gebeld maar daar konden ze mij geen antwoord geven.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 nov 2014 17:28

Bij mijn weten enkel de kosten die in vonnis staan.
Uw ex kan de kosten die u aanhaalt evenmin aftrekken van haar belastingen.

basejumper

#3 , 27 nov 2014 18:52

Neen, die kosten mag u niet inbrengen. Ook niet-echtgescheiden ouders hebben die kosten en mogen dat evenmin aftrekken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

ddanck
Contacteer: Website

#4 , 28 nov 2014 10:25

We zijn het over eens dat onderhoudsgeld dient om in te staan voor het onderhoud van de kinderen. of u nu gescheiden bent of niet, het onderhoud van de kinderen kost geld.

Als samenwonende, gehuwde ouders geniet u ten gevolge daarvan wel degelijk een fiscaal voordeel: de belastingvrije som wegens kinderen ten laste. Bent u gescheiden, dan kan uonder welbepaalde voorwaarden ook 80 % van het betaalde onderhoudsgeld aftrekken. Zowel gehuwde als gescheiden ouders genieten dus een voordeel in verhouding tot het aantal kinderen dat zij "ten laste" hebben.

Vermoedelijk beschikt Elvisss over een vonnis waarin hij ook veroordeeld werd tot een deelname in de buitengewone kosten. De vraag is dus of deze buitengewone kosten mee aftrekbaar zijn.

Ik denk het wel. Om aftrekbaar te zijn, is namelijk vereist dat het onderhoudsgeld regelmatig, t.t.z. wekelijks, maandelijks of driemaandelijks betaald wordt. In zoverre de buitengewone kosten doorgaans driemaandelijks worden betaald, denk ik dat deze inderdaad aftrekbaar zijn.

Meer nog:
De onderhoudsbijdrage bevat volgens de wet zowel gewone als buitengewone kosten. ‘Gewone kosten’ zijn alle gebruikelijke kosten m.b.t. het dagelijkse onderhoud van het kind. Buitengewone kosten zijn de uitzonderlijke, noodzakelijke of onvoorzienbare uitgaven die voortvloeien uit toevallige of ongewone gebeurtenissen en die het gebruikelijke budget voor het dagelijkse onderhoud van het kind overschrijden. Voor buitengewone kosten geldt de voorwaarde van de ‘regelmatigheid’ niet. Buitengewone kosten zijn uit hun aard immers niet regelmatig, waardoor de voorwaarde van de regelmatigheid zonder voorwerp is.
http://www.taxworld.be/taxworld/onderho ... gType=2067" onclick="window.open(this.href);return false;
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

scorpioen

#5 , 28 nov 2014 12:22

Arrest van het Hof van Beroep van Gent dd. 29.10.2003 - De belastingplichtige heeft twee kinderen die geen deel uitmaken van zijn gezin. Hij heeft op de zichtrekeningen van zijn kinderen geld gestort waarvan hij meent dat het aftrekbaar is in de personenbelasting als betaalde onderhoudsuitkeringen. Het Hof stelt echter vast dat de zichtrekeningen geopend werden buiten medeweten van de moeder en dat het gestorte geld aangewend werd voor uitgaven tijdens het verblijf van de kinderen bij hem, onder meer voor zakgeld, kledij en sport. Het betreft dus onregelmatige toekenningen om occasionele en variabele kosten van levensonderhoud tijdens het verblijf van de kinderen bij de belastingplichtige te dekken. Deze uitgaven, die vrijwillig en onregelmatig gemaakt worden om als ouder het omgangsrecht uit te oefenen, beantwoorden niet aan de toepassingsvoorwaarden van art. 104 WIB 92 en zijn dan ook niet aftrekbaar.

Hof van beroep Antwerpen, 22 september 2009
Man en vrouw scheiden uit de echt. Zij krijgt het kind. Hij de plicht een onderhoudsbijdrage te betalen. Die bijdrage brengt hij in aftrek. Daarbovenop ook de kosten die hij maakt "op het moment van uitoefening van zijn bezoekrecht en/of op het moment dat hij daadwerkelijk omgang met zijn kind" heeft. Maar zowel de Administratie als het hof van beroep te Antwerpen weigeren deze bijkomende kosten te aanvaarden als een aftrekbare onderhoudsuitkering.
Ten aanzien van kosten voor de opvang van kinderen tijdens hun verblijf bij de onderhoudsplichtige ouder moet volgens het hof "worden aangenomen dat ze vrijwillig worden gemaakt". Het zijn "gewone" kosten die "alle ouders dragen wanneer hun kinderen bij hen verblijven". Het zijn bijgevolg "uitgaven van private aard" die niet worden betaald ter uitvoering van "enige wettelijke verplichting".
Bovendien voldoen dergelijke kosten volgens het hof niet aan de "voorwaarde van regelmaat" qua betaling (zoals vereist door art. 104, 1° WIB 1992) : de uitgaven hangen "immers af van het eigen initiatief van de ouder en zullen mede het gevolg zijn van de concrete omstandigheden van elk bezoek". Aftrek dus geweigerd

Arrest van het Hof van Beroep te Brussel dd. 17.03.2011
Zo zijn de kosten die een ouder doet bij de uitoefening van zijn omgangsrecht en waarvan niet wordt aangetoond dat zij noodzakelijk zijn omwille van een staat van behoeftigheid van de kinderen, niet te beschouwen als fiscaal aftrekbare onderhoudsgelden. Deze kosten worden immers door deze ouder vrijwillig gemaakt om zijn omgangsrecht uit te oefenen en maken gewone kosten uit die elke ouder draagt wanneer zijn kind bij hem verblijft. Het gaat met andere woorden om uitgaven van private aard die niet werden betaald ter uitvoering van een verplichting op grond van het B.W. of het Ger. W.
Bovendien hangen deze uitgaven af van de eigen initiatieven van deze ouder en de concrete omstandigheden van elk bezoek. Daardoor ontbreekt het de uitgaven aan een regelmatig karakter, wat eveneens een voorwaarde is om voor de fiscale aftrek in aanmerking te kunnen komen.
Zie in dezelfde zin : Gent 19 mei 1992, F.J.F. 1992, 311; Antwerpen 5 mei 1997, F.J.F. 1997, 391; Antwerpen 28 november 2000, F.J.F. 2001, 32; M. VANDEN BROECK, "Fiscale behandeling van onderhoudsgelden", T.F.R. 2004, nr. 14, p. 355 en nr. 46, p. 363; I. VAN DE WOESTEYNE, "De fiscale behandeling van onderhoudsgelden", in P. SENAEVE (ed.), Onderhoudsgelden, Leuven/Leusden, Acco, 2001, nr. 649, p. 391.

ddanck

#6 , 28 nov 2014 13:52

Arrest van het Hof van Beroep van Gent dd. 29.10.2003 - De belastingplichtige heeft twee kinderen die geen deel uitmaken van zijn gezin. Hij heeft op de zichtrekeningen van zijn kinderen geld gestort waarvan hij meent dat het aftrekbaar is in de personenbelasting als betaalde onderhoudsuitkeringen. Het Hof stelt echter vast dat de zichtrekeningen geopend werden buiten medeweten van de moeder en dat het gestorte geld aangewend werd voor uitgaven tijdens het verblijf van de kinderen bij hem, onder meer voor zakgeld, kledij en sport. Het betreft dus onregelmatige toekenningen om occasionele en variabele kosten van levensonderhoud tijdens het verblijf van de kinderen bij de belastingplichtige te dekken. Deze uitgaven, die vrijwillig en onregelmatig gemaakt worden om als ouder het omgangsrecht uit te oefenen, beantwoorden niet aan de toepassingsvoorwaarden van art. 104 WIB 92 en zijn dan ook niet aftrekbaar.
Afgewezen omdat de gelden door hemzelf werden gestort, niet omdat het om buitengewone kosten ging.
Hof van beroep Antwerpen, 22 september 2009
Man en vrouw scheiden uit de echt. Zij krijgt het kind. Hij de plicht een onderhoudsbijdrage te betalen. Die bijdrage brengt hij in aftrek. Daarbovenop ook de kosten die hij maakt "op het moment van uitoefening van zijn bezoekrecht en/of op het moment dat hij daadwerkelijk omgang met zijn kind" heeft. Maar zowel de Administratie als het hof van beroep te Antwerpen weigeren deze bijkomende kosten te aanvaarden als een aftrekbare onderhoudsuitkering.
Ten aanzien van kosten voor de opvang van kinderen tijdens hun verblijf bij de onderhoudsplichtige ouder moet volgens het hof "worden aangenomen dat ze vrijwillig worden gemaakt". Het zijn "gewone" kosten die "alle ouders dragen wanneer hun kinderen bij hen verblijven". Het zijn bijgevolg "uitgaven van private aard" die niet worden betaald ter uitvoering van "enige wettelijke verplichting".
Bovendien voldoen dergelijke kosten volgens het hof niet aan de "voorwaarde van regelmaat" qua betaling (zoals vereist door art. 104, 1° WIB 1992) : de uitgaven hangen "immers af van het eigen initiatief van de ouder en zullen mede het gevolg zijn van de concrete omstandigheden van elk bezoek". Aftrek dus geweigerd
Idem als boven, afgewezen omdat het gaat om een onderhoudsgeld dat de onderhoudsplichtige in se aan zichzelf betaalde, niet omdat het om buitengewone kosten gaat.
Arrest van het Hof van Beroep te Brussel dd. 17.03.2011
Zo zijn de kosten die een ouder doet bij de uitoefening van zijn omgangsrecht en waarvan niet wordt aangetoond dat zij noodzakelijk zijn omwille van een staat van behoeftigheid van de kinderen, niet te beschouwen als fiscaal aftrekbare onderhoudsgelden. Deze kosten worden immers door deze ouder vrijwillig gemaakt om zijn omgangsrecht uit te oefenen en maken gewone kosten uit die elke ouder draagt wanneer zijn kind bij hem verblijft. Het gaat met andere woorden om uitgaven van private aard die niet werden betaald ter uitvoering van een verplichting op grond van het B.W. of het Ger. W.
Bovendien hangen deze uitgaven af van de eigen initiatieven van deze ouder en de concrete omstandigheden van elk bezoek. Daardoor ontbreekt het de uitgaven aan een regelmatig karakter, wat eveneens een voorwaarde is om voor de fiscale aftrek in aanmerking te kunnen komen.
Zie in dezelfde zin : Gent 19 mei 1992, F.J.F. 1992, 311; Antwerpen 5 mei 1997, F.J.F. 1997, 391; Antwerpen 28 november 2000, F.J.F. 2001, 32; M. VANDEN BROECK, "Fiscale behandeling van onderhoudsgelden", T.F.R. 2004, nr. 14, p. 355 en nr. 46, p. 363; I. VAN DE WOESTEYNE, "De fiscale behandeling van onderhoudsgelden", in P. SENAEVE (ed.), Onderhoudsgelden, Leuven/Leusden, Acco, 2001, nr. 649, p. 391.
Idem als boven, afgewezen omdat het gaat om een onderhoudsgeld dat de onderhoudsplichtige in se aan zichzelf betaalde, niet omdat het om buitengewone kosten gaat.

U citeert drie maal rechtspraak waarin de aftrek wordt geweigerd omdat het om kosten gaat die de onderhoudsplichtige ofwel voor zichzelf maakt ofwel op ogenblikken waarvan vaststaat dat de kinderen bij de onderhoudsplichtige verblijven.

Een en ander heeft hoegenaamd niets te maken met het gedeelte van de bijdrage van de onderhoudsplichtige in de buitengewone kosten.

scorpioen

#7 , 28 nov 2014 14:33

Maar wat met de kosten die samenhangen met hun verblijf bij mij, zoals eten thuis en op school, inrichting kamer, ... Mag ik die ook inbrengen?
Deze vraag gaat toch niet over de buitengewone kosten maar over de kosten die Elvisss maakt als de kinderen bij hem zijn. Ik dacht dat ik daarop een antwoord gaf.

ddanck

#8 , 28 nov 2014 14:40

Daar heeft u gelijk in.

Elvisss
Topic Starter

#9 , 29 nov 2014 15:00

Dank voor de info. Mijn vraag betrof inderdaad niet de buitengewone kosten (waarvan de fiscale aftrekbaarheid vaststaat) maar wel de gewone kosten die verband houden met het verblijf van de kinderen bij mij. Ik begrijp uit de door scorpioen geciteerde rechtspraak dat deze niet aftrekbaar zijn.

ddanck

#10 , 01 dec 2014 11:47

Nee, dat klopt inderdaad.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”