#6 , 20 nov 2014 16:55
Ok... ik heb het proberen te ontcijferen...
Hier is hoe ik het momenteel begrijp :
huidige situatie
* Wij wonen niet officieel samen
* Wij hebben elk ons eigen appartement gekocht een 3-4 tal jaar geleden
* Wij wonen alle twee in ons eigen / enige appartement en betalen elks apart belasting
* Hierdoor krijgen we een woonbonus van 2280 euro + 760 euro (--> 3040 euro belastingvoordeel per persoon - dit wordt van de netto inkomsten af getrokken om het gezamelijk belastbaar inkomen te bepalen)
* Op elk van de twee appartementen betalen we onroerende voorheffing (gebaseerd op het kadastraal inkomen)
toekomstige situatie
* Tenzij het financieel minder interessant is en mogelijk zou zijn om het niet te doen, gaan we officieel samen wonen (dit ligt lastig, aangezien mijn vriendin een niet-vastbenoemde leerkracht is, die dus minimum 2 maand per jaar werkloos is. Officieel samenwonen kost maw best veel op het vlak van werkloosheids uitkeringen). We hebben samen 1 belasting aangifte in te vullen.
* We houden elk ons appartement en verhuren dit
* We kopen samen een huisje en gaan hier in wonen (het is maw niet onze enige, maar wel onze "eigen" woning).
* Voor de 2 appartementen : Omdat het niet meer onze enige woning is, vervalt de 10 jarige (nog maar 6-7 jaar intussen voor ons) verhoging van 760 euro op de woonbonus (--> 2280 euro belastingvoordeel per persoon - dit wordt van de netto inkomsten af getrokken om het gezamelijk belastbaar inkomen te bepalen)
* Voor het huisje : Omdat het niet onze enige woning is, krijgen we helemaal geen woonbonus op het huisje. (right?). Ik moet wel het verhoogd geindexeerd kadastraal inkomen (= KI x 1,7 x 1,4) bij de inkomsten geteld. De aankoop van ons huisje en de bijhorende lening brengt ons enkel een belastingnadeel mee en geen enkel belastig voordeel?
* Voor het verhuren van de appartementen : Voor beide appartement wordt het verhoogd geindexeerd kadastraal inkomen (= KI x 1,7 x 1,4) bij de inkomsten geteld
* We betalen onroerende voorheffing op beide appartementen en het huisje
Kan iemand dit aub even nalezen en corrigeren / bevestigen?
Alvast bedankt!