huis schenken aan dochter (4j), nog steeds fiscaal voordeel?

Andy S
Topic Starter

huis schenken aan dochter (4j), nog steeds fiscaal voordeel?

#1 , 18 nov 2014 15:46

Hallo,

moest ik mijn huis schenken aan mijn dochterke van 4 jaar, en ik betaal de lening verder af, geniet ik dan nog van het fiscale voordeel op de woninglening of valt dit weg?

Thx,

Andy S

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
polk

#2 , 18 nov 2014 15:51

Woonbonus = belastingvermindering voor de enige en eigen woning.

Nee dus.

Andy S
Topic Starter

#3 , 18 nov 2014 16:11

Woonbonus = belastingvermindering voor de enige en eigen woning.

Nee dus.
Dus het is niet omdat je de lening inbrengt dat je terug trekt?

Dan had ik dat verkeerd op dedju :( ook iets om rekening mee te houden dus...

Reclame

polk

#4 , 18 nov 2014 17:54

U kan wel de naakte eigendom aan uw dochter schenken en het vruchtgebruik zelf behouden zonder de fiscale aftrek te verliezen.

"4.1.11 Welke hoedanigheid dient de verwerver te hebben?

Die van volle eigenaar, volle mede-eigenaar, opstalhouder, vruchtgebruiker of erfpachter maar niet die van naakte eigenaar."

http://www.taxworld.be/taxworld/content ... gType=2067" onclick="window.open(this.href);return false;

bosprocureur

#5 , 18 nov 2014 18:57

U kan wel de naakte eigendom aan uw dochter schenken en het vruchtgebruik zelf behouden zonder de fiscale aftrek te verliezen.

Die van volle eigenaar, volle mede-eigenaar, opstalhouder, vruchtgebruiker of erfpachter maar niet die van naakte eigenaar."

http://www.taxworld.be/taxworld/content ... gType=2067" onclick="window.open(this.href);return false;

Een huis schenken, compleet met hypotheek en al? Kandawel?

Andy S
Topic Starter

#6 , 18 nov 2014 21:06

Als ik dan sterf, gaat het vruchtgebruik naar mijn dochter of naar mijn vrouw?
De bedoeling is net dat het naar mijn dochter gaat...

Een huis schenken, compleet met hypotheek en al? Kandawel?
Het is niet de bedoeling van mijn dochter op te zadelen met de hypotheek he, kan zelfs niet aan een minderjarige volgens mij

bosprocureur

#7 , 19 nov 2014 09:03

je kan de twee toch niet van elkaar scheiden? Je schenkt het huis, het huis is met hypotheek bezwaard, daar kan je niet onderuit.

Hoe kan een minderjarige zoiets op een wettelijke manier aanvaarden?

Andy S
Topic Starter

#8 , 19 nov 2014 10:57

je kan de twee toch niet van elkaar scheiden? Je schenkt het huis, het huis is met hypotheek bezwaard, daar kan je niet onderuit.

Hoe kan een minderjarige zoiets op een wettelijke manier aanvaarden?
Dat de hypotheek niet wegvalt is idd een feit.
Ik kan het huis wel schenken en dan kan ik wel de hypotheek afbetalen.

Vraag gesteld aan notaris met volgend antwoord:

V: * Wie moet de lening afbetalen?
A: Indien u schenkt aan de minderjarige zal dit dienen te zijn dat U de lening afbetaald, gezien uw minderjarig kind nog geen inkomen heeft.

Mijn onzekerheid is alleen dat ik niet weet of ik mijn hypotheek kan blijven inbrengen in mijn belastingen :?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”