Overdracht aandelen of rechtstreekse verkoop onroerend goed

johan_83
Topic Starter

Overdracht aandelen of rechtstreekse verkoop onroerend goed

#1 , 10 nov 2014 15:35

Hallo iedereen,

Om de situatie even kort te schetsen:

Ik ben beginnend zelfstandig kinesist persoonlijke naam en ben al een tijdje opzoek naar een onroerend goed. In het begin zou ik het pand deels gebruiken voor mijn professionele activiteiten en zelf gedeeltelijk bewonen. Indien de zaken goed gaan zou ik na een aantal jaar opzoek gaan naar een groter pand voor mijn praktijk en het pand dat ik nu wens aan te kopen volledig zelf te bewonen.

Ik heb mijn oog laten vallen op een pand van iemand dat ik via gemeenschappelijke vrienden ken. De verkoper wist me te vertellen dat het pand eigendom is van een patrimoniumvennootschap met enkel dit pand en schuldenvrij is. Hij zei me dat een overdracht van aandelen voor mij voordeliger zou uitdraaien omdat ik dan geen registratierechten dien te betalen.

Aangezien ik zelf een totale leek ben op het gebied van fiscaliteit zou ik graag jullie mening hierover weten, ook met het oog op later.

Alvast heel hard bedankt :)

Johan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 10 nov 2014 19:34

Beiden hebben voor- en nadelen.
Indien je aandelen van een patrimoniumvennootschap koopt, betaal je inderdaad geen registratierechten.
Maar : je koopt dan aandelen en geen onroerend goed, Dat betekent ook dat je geen afschrijving van onroerend goed kan doen, dus minder belastingvoordeel. Indien je dat financiert bij een bank zal je ook maximaal op 7 tot 10 jaar kunnen lenen (aankoop aandelen). Bijkomend nadeel is dat je natuurlijk jaarlijkse kosten boekhouder en balansneerlegging hebt. En last but not least zal je op het einde van de rit, wanneer je het vastgoed ooit verkoopt zwaar belast worden op het verschil tussen de verkoopprijs en de boekwaarde. Toch heel wat nadelen die ik niet zou aanvaarden bij een eerste aankoop.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”