Feitelijk of wettelijk samenwonen + kind ten laste

jill88
Topic Starter
Berichten: 21

Feitelijk of wettelijk samenwonen + kind ten laste

#1 , 05 nov 2014 10:00

Wij staan momenteel voor de volgende scenario's en vragen ons af wat concreet de belangrijke gevolgen zullen zijn voor belastingen (en indien daar een antwoord kan op gegeven worden: ons loon.)
Mijn partner heeft het hoogste inkomen. Welk scenario zal voor ons het voordeligst zijn?

1) Wij blijven feitelijk samenwonen en mijn partner neemt ons kindje ten laste.
2) Wij blijven feitelijk samenwonen en ikzelf neem ons kindje ten laste.
3) Wij gaan wettelijk samenwonen (waardoor mijn partner automatisch ons kindje ten laste neemt).

Alvast heel erg bedankt.

Vriendelijke groeten,

Jill

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 05 nov 2014 13:39

Bij feitelijk samenwonen speelt het geen rol wie het kind ten laste neemt.
Bij wettelijk samenwonen of getrouwd komt het kind automatisch ten laste bij de partner met het hoogste inkomen. Die heeft dan wel niet de verhoogde vrijstelling van alleenstaande ouder. Dit komt neer op een verschil van 200 à 250 €. Dit weegt mi. niet op tegen ander fiscale mogelijkheden : toepassing huwelijksquotiënt , optimalisatie woonbonus,...
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Judifo
Berichten: 11

#3 , 16 mei 2016 21:14

Volgens mij is de optimalisatie van de woonbonus enkel mogelijk als deze door beide personen onderschreven werd.
Ben ik verkeerd?

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”