garage begonnen BTW

guy263202
Topic Starter

garage begonnen BTW

#1 , 22 okt 2014 19:40

Ben zelfstandig een garage begonnen en was mijn eerste nieuwe auto-onderdelen
gaan afhalen die ik besteld had bij een handelaar.

Handelaar: " moet dat op factuur ? "
Ik: "ja natuurlijk, dan kan ik de BTW recupereren; waarom niet op factuur ??"
Handelaar: " sommige garagisten willen dat zo "
Ik: " is er dan een verschil in prijs ? "
Handelaar: " nee, gewoon alles incl de btw maar cash te betalen "
Ik: " wat is de bedoeling daarvan ? "
Handelaar opnieuw: " sommige garagisten willen dat liever zo " ...

Ik heb uiteindelijk een factuur gekregen maar dit werd precies toch niet graag gezien.

Kan er mij iemand uitleggen waarom de handelaar voorstelt geen factuur te geven ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 okt 2014 19:47

Omdat er in de garages zeer veel in zwart gewerkt word, zeker in de kleine niet merk gebonden garages.

Er zullen u veel klanten vragen als het gaat zonder factuur hoor, dat is voor hun 21% besparing op de werkuren, maar onwettelijk en u kan gestraft worden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

guy263202
Topic Starter

#3 , 22 okt 2014 19:55

Ja maar zonder factuur van de handelaar kan ik de btw van de auto-onderdelen niet recupereren en dat
is voor mij een verlies van 21% op die stukken !?

Reclame

denlowie

#4 , 22 okt 2014 20:02

Ja maar zonder factuur van de handelaar kan ik de btw van de auto-onderdelen niet recupereren en dat
is voor mij een verlies van 21% op die stukken !?
Tuurlijk jij moet altijd een factuur vragen!!

Maar die garages die geen factuur vragen die rekenen ook hun BTW aan hun klant hoor, ook al is het in het zwart!!

Door het feit dat men de BTW niet kan aftrekken moeten ze er ook geen betalen aan de BTW

BTW in het zwart of in het wit dit is voor een garage een nul operatie die betaald de klant altijd!

Ik geloof dat je nog jong bent en met sommige zaken uit de garage wereld niet vertrouwd bent.

Garage - bouw en horeca zit vol met zwart werk en zwarte aankopen, ook is er bij de start (leverancier) altijd BTW te betalen.

Franciscus

#5 , 22 okt 2014 20:09

U hebt toch een boek waar ALLE auto's die in uw garage staan ingeschreven worden?

guy263202
Topic Starter

#6 , 22 okt 2014 20:15

Oeps... geen boek... er kan ook maar 1 auto in de (kleine) garage

Mag ik dus besluiten dat die handelaar gewoon de BTW 'zwart' in zijn zakken wilde steken en daarom voorstelde om geen factuur te maken ?
Ik zie er in ieder geval voor mij geen enkel voordeel in om aan de handelaar te zeggen dat hij geen factuur moet maken

LeenW

#7 , 22 okt 2014 20:42

Onmiddellijk garageregister in orde maken, staan serieuze boetes op.

Verder denk ik niet dat dit forum dient om garagisten te helpen frauderen, de sector heeft al voldoende slechte reputatie.

Sirkii

#8 , 22 okt 2014 20:50

Verkoper van de onderdelen fraudeert meestal niet tenzij hij in t zwart z n onderdelen kan aankopen. BTW verifieert heus wel het verband tussen inkoopfacturen z'n verkoop. Dat laatste is de optelsom van verkoopsfacturen en kasticketverkoop. Garagistjes kopen soms op,kasticket om aan hun klanten het grootste deel van de herstelling zonder factuur te kunnen doen. De BTW op de onderdelen is hoedanook grotendeels betaald: als de garagist op factuur koopt recupereert hij de aankoopBTW doch betaalt hij de verkoopsBTW. Op kasticket betaalt hij de aankoopBTW. Voorts idd logboek bijhouden met de nummerplaten.

Franciscus

#9 , 22 okt 2014 21:24

Uiteraard ook dus
financieel dagboek
in- en verkoop boek
en jaarlijkse inventarisboek.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 12&t=45307" onclick="window.open(this.href);return false;
5094X en 5095X Exacompta als ik me niet vergis te verkrijgen bij elke goede kantoorvakhandel. :D

denlowie

#10 , 22 okt 2014 21:53

Heb je u vergunningen, want garage is een gereglementeerd beroep ?

Ben je in orde met het bedrijfsbeheer??

jef007

#11 , 23 okt 2014 16:05

als uw groothandel geen factuur uitschrijft, dan komt hij vroeg of laat in de problemen met de fiscus omdat zijn stock per 1/1 en 31/12 niet meer zal kloppen
zijn stock op papier zal groter zijn dan zijn echte stock
en ik kan mij moeilijk inbeelden dat de groothandel in autoondedelen ( uitlaten, caroosserieonderdelen.....) zelf in het zwart kan aankopen

zelf dient u een garageregister te houden waarin u netjes alle voertuigen vermeldt ( nummerplaat of chassisnr) die bij u op onderhoud / herstelling komen

het is mij een RAADSEL dat u dat als beginnende garagist NIET weet!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”