Kan fincanciën zomaar rekeningen blokkeren?

Elke76
Topic Starter

Kan fincanciën zomaar rekeningen blokkeren?

#1 , 12 sep 2014 21:11

Beste,

In mei krijg ik een rekening van de belastingen voor een bedrag van 310,09 euro, te betalen voor 16 juli.
Door een misverstand klasseer ik deze rekening in de overtuiging dat ik ze betaald heb zonder dat dit het geval is.
Op 26 augustus verstuurt de FOD een herinnering voor deze rekening, niet aangetekend, zonder datum op de brief, zonder uiterste betaaldatum, ik ontvang de brief een van de laaste dagen van augustus.
Het is een hectische periode met een dochter van 3 die in spoed belandt, de eerste schooldagen en een ferme verkoudheid, ik probeer de week door te komen en plan in het weekend mijn betalingen, waaronder deze rekening. Ik krijg hier echter de kans niet toe, op dinsdag 2 september wordt opdracht gegeven mijn rekeningen te blokkeren, op vrijdag 5 september stel ik plots vast dat ik geen enkele betaling meer kan doen, dat ik ook geen geld meer kan afhalen.
Ik sta er alleen voor met een dochtertje van 3 en ik ga een week later een nieuw weekend in zonder dat ik aan mijn rekeningen kan, ik kan geen geld afhalen, geen boodschappen doen, naar de dokter gaan, medicatie halen, mijn rekeningen betalen.
Kan dit zomaar? Mag de FOD zomaar rekeningen blokkeren zonder dat er enig aangetekend schrijven is, zo kort na een eerste aanmaning en zonder enige verwittiging?
Ik heb geen enkele intentie om belastingen te ontduiken, ik werk, betaal bijdragen en rekeningen, ik heb nergens schulden, ik heb me enkel vergist,
vallen dergelijke consequenties te verantwoorden?

Veel dank,
Elke

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 12 sep 2014 22:28

De FOD kan bewarend beslag doen voor die 310 €. Dat wil zeggen dat de bank er steeds moet voor zorgen dat dat bedrag beschikbaar is voor FOD. Voor de rest moet u gewoon uw verrichtingen kunnen doen. Contacteer uw kantoor voor informatie en vraag achter de opdracht van FOD.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 sep 2014 13:02

Tip :
Zorg dat je (minstens) 2 zichtrekeningen hebt, met 2 bankkaarten 2 spaarrekeningen, 2 kredietkaarten , en dat je met 1 van beide NOOIT officiële instanties betaalt.
Is ook handig als er iets mis gaat met 1 van de kaarten, rekeningen.
Er zijn genoeg banken die dat gratis aanbieden.

Aan hoeveel zelfstandigen heb ik dit al niet gezegd, maar wat baat kaars en bril als den uil niet ziene wil !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 sep 2014 13:04

1. Wanneer een belasting gevestigd werd, en er een uitvoerbaar kohier is, kan de ontvanger beslag onder derden leggen.

Artikel 164, KB/WIB 92
§ 1. De bevoegde ontvanger kan, bij een ter post aangetekende brief, uitvoerend beslag onder derden leggen op de aan een belastingschuldige verschuldigde of toebehorende sommen en zaken, tot beloop van het bedrag, geheel of gedeeltelijk, dat door deze laatste verschuldigd is uit hoofde van belastingen, voorheffingen, belastingverhogingen, nalatigheidsinteresten, boeten en kosten van vervolging of tenuitvoerlegging. Het beslag wordt eveneens bij een ter post aangetekende brief aan de belastingschuldige aangezegd. Indien de belastingschuldige geen gekende woonplaats meer heeft, geschiedt de aanzegging van het beslag bij een ter post aangetekende brief aan de procureur des Konings te Brussel.

Daarvoor moet hij de rekeningen niet inkijken. Het gaat over de situatie waar de belastingschuld vaststaat en moet betaald worden.

Dit is de situatie van de vraagsteller.

2. In de zaak De Gucht was nog geen belasting gevestigd. Daar ging het om de vestiging van een aanslag. Ter discussie stond de onderzoeksbevoegdheden van de fiscus bij de vestiging van een aanslag. Dat is dus een fundamenteel andere toestand. Er gelden dan ook andere wettelijke bepalingen.

Art. 318 WIB 92
In afwijking van de bepalingen van artikel 317, en onverminderd de toepassing van de artikelen 315, 315bis en 316, is de administratie niet gemachtigd in de rekeningen, boeken en documenten van de bank-, wissel-, krediet- en spaarinstellingen inlichtingen in te zamelen met het oog op het belasten van hun cliënten.
Indien evenwel, het op basis van de artikelen 315, 315bis en 316 uitgevoerde onderzoek concrete elementen aan het licht brengt die het bestaan of de voorbereiding van een mechanisme van belastingontduiking kunnen doen vermoeden, kan de ambtenaar die hiertoe wordt aangesteld door de Minister van Financiën een ambtenaar met de graad van ten minste inspecteur ermee belasten uit de rekeningen, boeken en documenten van de instelling inlichtingen te putten die het mogelijk maken het onderzoek te voltooien en de door deze cliënt verschuldigde belastingen te bepalen.

In de zaak De Gucht oordeelde de rechter (hof van beroep Gent) dat er geen concrete elementen aan het licht gebracht waren die het bestaan van belastingontduiking konden doen vermoeden, zodat de rekeningen niet mochten worden ingezien.

Dit heeft in de verste verte niets met discriminatie te maken.

De vraag van sommige forumleden om u te verwijderen is gesteund op het feit dat u op een absurde manier te pas en te onpas komt aandraven met zogezegde onregelmatigheden. Ieder redelijk denkend mens beseft dat de situatie van de vraagsteller en die van de zaak De Gucht totaal verschillend is en het absurd is dan te suggereren dat er sprake zou zijn van een discriminatoire behandeling.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”