Schorsing inschrijving auto + BIV

JanW
Topic Starter

Schorsing inschrijving auto + BIV

#1 , 08 aug 2014 16:26

Beste,

Een kleine maand geleden werd mijn vriendin getroffen door een epilepsie-aanval. Hierdoor mag ze wettelijk gezien pas na jaar aanvalsvrij terug met de auto rijden.

Graag zouden wij gedurende haar medisch rijverbod de autoverzekering laten schorsen om dit geld te recupereren (verlenging polis nog maar net betaald). De verzekeringsmaatschappij stelt dat dit enkel kan mits binnen brengen van de nummerplaten om de inschrijving eveneens te schorsen (veronderstel dat wij verkeersbelasting dan ook terugkrijgen).

Mijn vraag is nu: binnen een jaar als ze (hopelijk) terug mag autorijden, moeten wij dan wederom BIV betalen?

Mvg,
Jan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus

#2 , 08 aug 2014 21:21

Maar dan zal u de wagen binnen een jaar ook terug moeten laten inschrijven als een nieuwe inschrijving.
Of bedoeld de verzekering dat zij de nplt zal bijhouden?

JanW
Topic Starter

#3 , 09 aug 2014 11:21

Auto wordt uitgeschreven om zowel verzekering als verkeersbelasting terug te kunnen krijgen. Vroeg mij gewoon af, als we binnen een jaar de auto terug inschrijven onder dezelfde naam, of we nogmaals BIV gaan moeten betalen. Vond er niet echt iets over terug inzake tijdelijke schorsing voor medische redenen.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 aug 2014 11:41

Vond er niet echt iets over terug inzake tijdelijke schorsing voor medische redenen.
Als je de nummerplaten inlevert dan is dit geen schorsing maar een stopzetting, volgend jaar zal je nieuwe nummerplaten krijgen en zal je ook terug BIV moeten betalen, en terug naar de schouwing voor verkoop moeten gaan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 aug 2014 12:17

Mogelijks ben je goedkoper af alles te laten doorlopen.

JanW
Topic Starter

#6 , 11 aug 2014 11:05

FYI: Net gebeld met de Vlaamse belastingsdienst. Een auto die uitgeschreven wordt en (jaren) later terug ingeschreven wordt op naam van dezelfde belastingsplichtige dient niet opnieuw BIV te betalen.

wingman

#7 , 11 aug 2014 12:10

FYI: Net gebeld met de Vlaamse belastingsdienst. Een auto die uitgeschreven wordt en (jaren) later terug ingeschreven wordt op naam van dezelfde belastingsplichtige dient niet opnieuw BIV te betalen.
Staat dit ergens op papier of op het WWW?
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

JanW
Topic Starter

#8 , 11 aug 2014 14:40

Wat ik kon vinden (http://belastingen.vlaanderen.be/nlapps ... sp?fid=130), doch voorbeeld erbij niet helemaal van toepassing op mijn situatie waardoor de onzekerheid:

"De belastingplichtige is de natuurlijke persoon of rechtspersoon (die geen leasingactiviteiten uitvoert) vermeld op het inschrijvingsbewijs (of vlaggenbrief voor vaartuigen) op het ogenblijk van het eerste gebruik van het voertuig in België door die persoon.

Een uitzondering op dit principe wordt gemaakt voor:

... De herinschrijving van eenzelfde voertuig door dezelfde belastingplichtige (bv: bij een wijziging van een nummerplaat omdat er bv meer dan 2 adreswijzigingen op het inschrijvingsbewijs vermeld staan)."

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”