Lichte vracht kopen voor woon-werkverkeer voor alle kosten?

Lila B
Topic Starter

Lichte vracht kopen voor woon-werkverkeer voor alle kosten?

#1 , 30 jun 2014 14:52

Weten jullie dit?
Ik ben particulier, een doodgewone arbeidskracht.
Als ik een voertuig lichte vracht zou kopen, en die zou gebruiken voor woon-werkverkeer, dan zou ik alle kosten kunnen inbrengen: afschrijving van de waarde, brandstof, verzekeringen, onderhoud, taks... net zoals bij een motor.
Indien dit zo is, dan lijkt me dat het investeren waard.
Volgens wat ik lees her en der, en vind op http://financien.belgium.be/nl/particul ... eer/wagen/" onclick="window.open(this.href);return false;
is dat echt zo.
Weet iemand hier iets meer over?
Groetjes
Lila B

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rene

#2 , 30 jun 2014 15:28

Ik vrees dat je enkel de kosten van woon werkverkeer kan inbrengen. En dan nog een percentage t.o.v. het aantal afgelegde privé km.
Alle kosten inbrengen is enkel voor zelfstandigen of firma's indien het geen personenwagens zijn.
Als je met alle kosten bedoeld autokosten, onderhoud, verzekering, brandstof, stalling, ... Dat kan je als partikulier nu ook doen, lichte vracht of niet.

Wel goed tellen, want meestal ben je met de voorgestelde forfait beter af. Ook minder zorgen en telwerk.
Maar in sommige gevallen (vb veel woon-werk km) kan het goedkoper zijn goed te rekenen en bewijzen verzamelen en bijhouden.

Sirkii

#3 , 30 jun 2014 17:00

Rene,

Wat je schrijft is niet correct. Particulieren met een lichte vracht die woon-werk verkeer inbrengen mogen in de huidige fiscaliteit net als motorijders (in tegenstelling tot de brave huisvaders die een personenwagen kopen) hun reele kosten inbrengen (afschrijving, brandstof, onderhoud etc etc) Of dit "eerlijk" is laat ik hier in't midden.

Woon-werkverkeer met een personenwagen (en elk ander vervoermiddel) is aan 0,15 cent/km. Deze "0,15 cent/km" is zo'n 20 jaar geleden ingevoerd.

Reclame

Lila B
Topic Starter

#4 , 01 jul 2014 10:04

Dank je Sirkil. Ik vind het ook niet zo eerlijk, maar ja. Mijn echtgenoot overwoog om een motor te kopen, met fiscale hoofdbedoeling, maar ik vind die te gevaarlijk. Dan is zo'n lichte vracht wel veiliger.
Zou het kunnen dat de kleine bestelwagens, type Ford Fiesta ook onder die noemer vallen? Ik zie steeds meer zulke witte bedrijfswagens met een tussenschotje in het verkeer verschijnen.

Lila B
Topic Starter

#5 , 01 jul 2014 10:04

Dank je Sirkil. Ik vind het ook niet zo eerlijk, maar ja. Mijn echtgenoot overwoog om een motor te kopen, met fiscale hoofdbedoeling, maar ik vind die te gevaarlijk. Dan is zo'n lichte vracht wel veiliger.
Zou het kunnen dat de kleine bestelwagens, type Ford Fiesta ook onder die noemer vallen? Ik zie steeds meer zulke witte bedriijfswagens met een tussenschotje in het verkeer verschijnen.

Lila B
Topic Starter

#6 , 01 jul 2014 10:04

Zou het kunnen dat de kleine bestelwagens, type Ford Fiesta ook onder die noemer vallen? Ik zie steeds meer zulke witte bedrijfswagens met een tussenschotje in het verkeer verschijnen.
Laatst gewijzigd door Lila B op 01 jul 2014 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Rene

#7 , 01 jul 2014 10:59

Hun reele kosten. Rekening houdend met de toestand. Aantal km gereden t.o.v. aantal KM woon werkverkeer.

Bij lichte vracht of motor mag men 100% van alle kosten inbrengen. Bij een gewone auto is dat nu volgens CO², ...
Dus max 75% van de waarde. Dan is het meestal voordeliger de forfait aannemen.

NB ben zelf motorrijder.

zertyx

#8 , 01 jul 2014 12:28

Rene,

Sirkii heeft gelijk. Wat u schrijft geldt enkel voor beroepsmatige verplaatsingen; woon-werkverkeer valt hier niet onder.

Woon-werkverkeer:
Voor personenwagens: 0.15 EUR/km
Voor lichte vracht: 100% van de kosten x aantal km woon-werkverkeer / aantal km gereden

Lila B,
Verder maakt het niet uit of het een grote of kleine bestelwagen is, het gaat om de inschrijving van het voertuig als lichte vracht.

Lila B
Topic Starter

#9 , 01 jul 2014 14:45

Lila B,
Verder maakt het niet uit of het een grote of kleine bestelwagen is, het gaat om de inschrijving van het voertuig als lichte vracht.
Niet helemaal correct, er is een verschil tussen inschrijven en keuren. De D.I.V. schrijft blijkbaar ook wagens in als lichte vracht, die dan vervolgens niet als dusdanig gekeurd worden. De wetgeving is daaromtrent verstrengd. Er mogen bijvoorbeeld geen contactpunten zijn om bijkomende zitplaatsen te monteren. De lengte van de laadruimte moet minstens 50% van de wielbasis uitmaken, enz. Moeilijke problematiek. Zou ik de belastingscontroleur om uitleg kunnen vragen? En indien ja, die uit de gemeente, of richt ik me naar de hoofdzetel?

zertyx

#10 , 01 jul 2014 16:12

Lila B,
Niet helemaal correct, er is een verschil tussen inschrijven en keuren. De D.I.V. schrijft blijkbaar ook wagens in als lichte vracht, die dan vervolgens niet als dusdanig gekeurd worden. De wetgeving is daaromtrent verstrengd. Er mogen bijvoorbeeld geen contactpunten zijn om bijkomende zitplaatsen te monteren. De lengte van de laadruimte moet minstens 50% van de wielbasis uitmaken, enz. Moeilijke problematiek. Zou ik de belastingscontroleur om uitleg kunnen vragen? En indien ja, die uit de gemeente, of richt ik me naar de hoofdzetel?
Dat wist ik niet. Het hangt dan wellicht af van wat er op uw gelijkvormigheidsattest staat.

De wetgeving is inderdaad enkele jaren geleden verstrengd, om te vermijden dat sommige zgn. luxe-wagens (SUV's) als lichte vracht werden ingeschreven. "Echte bestelwagens" die er ook zo uitzien, dus bijvoorbeeld met alleen twee zetels vooraan en geen mogelijkheid voor zetels achteraan en een scheiding met de laadruimte, zullen mijns inziens geen probleem vormen. Bv. een Citroën Berlingo 'lichte vracht'.

Sirkii

#11 , 01 jul 2014 20:09

Idd om fiscaal als lichte vracht door te gaan laadbak van minstens 50% of een pick-up met dubbele cabine (bv de land rover defender 110 DCPU met z n belachelijk laadbakske. Laat u dus niet vangen met een (tweedehands) LV die fiscaal als personenwagen beschouwd wordt (incluis BIV)

PS. Ook niet ongelukkig zijn mocht dit gunstregime van LV s voor loontrekkenden ooit verdwijnen. In Nederland is dat al lang gebeurd....

Lila B
Topic Starter

#12 , 07 aug 2014 13:58

Ok. We hebben beslist. We gaan er geen kopen. We zouden overkomen als profiteurs, en dat is ook niet de bedoeling. Bedankt voor alle info!
Lila B

JanDG

#13 , 07 aug 2014 14:19

Lila B,
100% van de onkosten zullen ze niet aanvaarden.
Ik heb jaren met een motor gereden om alle vermelde reden van aftrek onkosten e.d. maar ook omdat het een enorm voordeel was op de weg. Nooit hebben ze 100% van mijn onkosten aangenomen. Meerdere malen langs belastingen geweest om dit te bespreken. Telkens, afhankelijk van de persoon, waren er enkele % die ik moest opgeven. Beste geval 8% slechtste 40%. Dit was sterk afhankelijk van de afstand woon - werk. Hoe verder hoe beter.
Toen ook deze vraag gesteld ivm lichte vracht, het antwoord was dat ze dit nog in mindere % aanvaarden. Maar dat het nog altijd véél voordeliger was dan een gewone wagen met om het even welk systeem - forfait of bewezen kosten. De opmerking van een bepaalde persoon was typerend "Je kan nooit 100% hebben, want de km die je doet voor de motor of de wagen naar het onderhoud te doen komen niet in aanmerking"
Overkomen als profiteurs? mensen zouden beter wat naar zichzelf kijken voor ze anderen (be)veroordelen!

Oude Belg

#14 , 07 aug 2014 17:13

We zouden overkomen als profiteurs, en dat is ook niet de bedoeling. Bedankt voor alle info!
Lila B
Waarom zou u zich schuldig voelen? Meer dan de helft van de wagens in België zijn "bedrijfswagens"....
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Sirkii

#15 , 07 aug 2014 21:46

We zouden overkomen als profiteurs, en dat is ook niet de bedoeling. Bedankt voor alle info!
Lila B
Waarom zou u zich schuldig voelen? Meer dan de helft van de wagens in België zijn "bedrijfswagens"....
k Zie ook niet waarom je je schuldig zou moeten voelen omdat je de belastingswetgeving correct toepast. Als je met 2 zitplaatsen toekomt koop dan een LV en breng je werkelijke kosten in. Daar is niets verkeerds aan.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”