terugtrekken belasting forfaitaire beroepskost

kaatmaan
Topic Starter

terugtrekken belasting forfaitaire beroepskost

#1 , 03 aug 2007 21:06

Korte vraag: kan ik abonnementsgeld voor mijn parking in antwerpen inbrengen bij de belastingen en hoeveel kan ik dan terugtrekken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 04 aug 2007 18:40

Wat beroepskosten betreft , heeft iedereen recht op de forfaitaire aftrek zonder iets te bewijzen.
Vanaf een afstand van ong. 30 km van thuis tot het werk , kan men eraan denken de werkelijke kost voor woon-werk verkeer in te brengen : aantal dagen gewerkt x afstand x 2 x 0.15 ?.Dit bedrag dekt alle kosten = afschrijving wagen , brandstof , verzekering , ook PARKING.
Indien men buiten woon-werk nog verplaatsingen doet met de wagen , kan men in verhouding aantal km werk/ totaal aantal km nog kosten inbrengen voor het gebruik van de auto. Daar zijn parkingkosten wel in te brengen.
Maar als U 's morgens naar uw werk rijdt , uw auto parkeert tot U 's avonds terug rijdt , kan U geen parkingkosten fiscaal inbrengen.

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 06 aug 2007 11:46

?Art.49.Als beroepskosten zijn aftrekbaar de kosten die de belastingplichtige in het belastbare tijdperk heeft gedaan of gedragen om de belastbare inkomsten te verkrijgen of te behouden en waarvan hij de echtheid en het bedrag verantwoordt door middel van bewijsstukken of, ingeval zulks niet mogelijk is, door alle andere door het gemeen recht toegelaten bewijsmiddelen, met uitzondering van de eed...?(Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

Deze bepaling is slechts van toepassing indien het GEHEEL van uw kosten niet-forfaitair wordt bepaald.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

wanton

#4 , 06 aug 2007 17:01

?Art.49.Als beroepskosten zijn aftrekbaar de kosten die de belastingplichtige in het belastbare tijdperk heeft gedaan of gedragen om de belastbare inkomsten te verkrijgen of te behouden en waarvan hij de echtheid en het bedrag verantwoordt door middel van bewijsstukken of, ingeval zulks niet mogelijk is, door alle andere door het gemeen recht toegelaten bewijsmiddelen, met uitzondering van de eed...?(Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).
Bedankt voor deze zeer duidelijke verklaring!!!!!!!!!!!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

djanodive

#5 , 20 apr 2008 16:20

Dus als ik het goed begrijp mag je parkingkosten in rekening brengen als je niet anders kon om jouw beroepsinkomsten op die manier veilig te stellen?

bjrogers

#6 , 22 apr 2008 19:59

Zoals Wanthon al zei:"Maar als U 's morgens naar uw werk rijdt , uw auto parkeert tot U 's avonds terug rijdt , kan U geen parkingkosten fiscaal inbrengen. "

Met andere woorden: gaat het om woon-werkverkeer (verplaatsing van thuis naar een vaste plaats van tewerkstelling en weer terug) en rijdt u met een personenwagen, een auto voor dubbel gebruik of een minibus dan wordt de huur van de parkeergarage geacht vervat te zijn in het forfait van 0, 15 EUR per kilometer. (artikel 66 van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992)

Met vriendelijke groeten

djanodive

#7 , 25 apr 2008 22:49

In mijn geval is het een lichte vracht, dus ik vermoed dat ik die extra parkeerkost wel kan inbrengen. Ik doe dit ook met onderhoudskosten en aankoopprijs en zo.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”