Terugbetaling BTW

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

Terugbetaling BTW

#1 , 03 jun 2014 10:10

Ik heb vorige week de afrekening gekregen van de BTW omdat ik geen vijf jaar in mijn nieuwbouw-appartement heb gewoond en ik "genoten" heb van 6% BTW ipv 21 % op een schijf van 50 000 EUR.
Ik mag (lees: moet) 8250 euro terugbetalen, 7500 + 750 euro boete. Ik weet nu inderdaad dat ik fout was en ben bereid om deze af te betalen. Echter houdt het ontvangst kantoor BTW er geen rekening mee dat ik nog een lening aan het afbetalen ben en nog moet eten. Ze stelden voor om het bedrag op 6 maanden te betalen. Kunnen ze dit eisen? dit is 1375 euro per maand, als gewone bediende vind ik dit niet normaal. Heb nu wel een brief klaar met argumenten en hopelijk aanvaarden ze die. Blijkbaar houden ze er geen rekening mee dat ik amper één jaar voor datum er pas uit gegaan ben en het zeker niet met opzet heb verhuurt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 03 jun 2014 10:14

Ze kunnen ook onmiddellijke betaling vragen. Een afbetalingsplan is een gunst, geen recht.

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

#3 , 03 jun 2014 11:40

jaja dat weet ik ook wel, maar ge moet toch een beetje zien dat de persoon in kwestie nog kan leven?
Ik vermoed niet dat ik hiervoor nog een extra hypothecaire lening kan afsluiten?

Reclame

dako
Berichten: 333

#4 , 10 jun 2014 12:08

Je bent enkele jaren geleden akkoord gegaan met de BTW verlaging onder voorwaarde. Je hebt aan deze voorwaarden niet voldaan. Je had ook kunnen opteren om geen gebruik te maken van deze gunstmaatregel,en dan had je deze 7500BTW toen al moeten betalen aan je aannemers...

Je hebt nu zelf "de keuze gemaakt" om niet meer in het appartement te wonen, je zal dan ook zelf in moeten staan voor de financiele gevolgen( = 7500 ineens te betalen)

Waarom zou de BTW daar rekening mee moeten houden als je zelf de gevolgen kent/weet? Dan kan je deze lijn ook doortrekken bij de aankoop van een huis/wagen/ schadevergoeding die je moet betalen,... Deze kosten moet je toch ook in 1(of mss 2-3) keer betalen, en betaal je toch ook niet maandelijks het bedrag x dat "je kan missen" En als je dat geld voor vb een huis niet (beschikbaar) hebt dan moet je hier inderdaad voor gaan lenen en terugbetalen.

Voor deze BTW schuld kan je in principe inderdaad wel een lening aangaan, maar of dit mogelijk is als hypothecaire lening betwijfel ik. Maar er zijn nog andere mogelijkheden, afhankelijk van je situatie ( persoonlijke lening heropname hyp. krediet,...) om dit te lenen. Dus best eens luisteren bij bank indien je dit niet kan betalen.

Verder is een afbetalingsplan inderdaad een gunst maar zou ik ook proberen, als je gegronde redenen hebt om niet meer in het appartement te wonen(werk, overmacht, gezinssituatie,...), om de boete van 10% kwijt gescholden te krijgen. Maar dat is dan weer sterk afhankelijk van BTW-kantoor/ontvanger/...

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 11 jun 2014 10:06

Misschien voor de volledigheid er nog aan toevoegen dat de btw opeisbaar wordt als u eruit trekt, dus als dat bv. al een jaar geleden is, had u al een jaar geleden moeten betalen.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 11 jun 2014 11:21

Misschien voor de volledigheid er nog aan toevoegen dat de btw opeisbaar wordt als u eruit trekt, dus als dat bv. al een jaar geleden is, had u al een jaar geleden moeten betalen.
Indien u tijdig en op eigen initiatief had terugbetaald zou er geen boete zijn geweest.

Het verbaast me evenwel dat ze dit op het spoor zijn gekomen zonder dat de woning werd verkocht.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 11 jun 2014 11:24

Misschien voor de volledigheid er nog aan toevoegen dat de btw opeisbaar wordt als u eruit trekt, dus als dat bv. al een jaar geleden is, had u al een jaar geleden moeten betalen.
Indien u tijdig en op eigen initiatief had terugbetaald zou er geen boete zijn geweest.

Het verbaast me evenwel dat ze dit op het spoor zijn gekomen zonder dat de woning werd verkocht.
Die mannen hebben toegang tot het rijksregister he

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 11 jun 2014 11:30

Misschien voor de volledigheid er nog aan toevoegen dat de btw opeisbaar wordt als u eruit trekt, dus als dat bv. al een jaar geleden is, had u al een jaar geleden moeten betalen.
Indien u tijdig en op eigen initiatief had terugbetaald zou er geen boete zijn geweest.

Het verbaast me evenwel dat ze dit op het spoor zijn gekomen zonder dat de woning werd verkocht.
Die mannen hebben toegang tot het rijksregister he
Dat wel maar dat ze al die verhuisbewegingen relateren aan degenen die van die btw korting hebben genoten verbaast mij.
W²arschijnlijk met één of ander programmaatje, denk niet dat dat handmatig gebeurt?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

#9 , 11 jun 2014 11:36

Tjah ik heb een fout gemaakt dus moet ze terugbetalen. Geen weg om, daar ben ik mij van bewust.
Alleen vijf jaar geleden had ik net mijn appartement gekocht en ja, het is 'leuk' om een gunstmaatregel te krijgen. Alleen heb ik nooit echt een document ontvangen met de 'maars' van de gunst.
Zo zijn er blijkbaar heel wat mensen die denken dat ze er maar drie jaar moeten in wonen, of mensen die dachten dat je het enkel kwijt was bij verkoop. 't is ook een beetje om de andere medemens te waarschuwen. Ik was er mij niet echt van bewust (jammer genoeg).
Heb nu een schrijven gericht aan de BTW over wat ik zou kunnen afbetalen en we zien wel; Heb hen ook laten weten het bedrag dat ik jaarlijks terug krijg van de belastingen ik integraal wil doorstorten. Om zo de schuld sneller af te lossen. Ben echt niet van slechte wil. Hopelijk begrijpen ze bij den BTW dit ook.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 11 jun 2014 11:39

Tjah ik heb een fout gemaakt dus moet ze terugbetalen. Geen weg om, daar ben ik mij van bewust.
Alleen vijf jaar geleden had ik net mijn appartement gekocht en ja, het is 'leuk' om een gunstmaatregel te krijgen. Alleen heb ik nooit echt een document ontvangen met de 'maars' van de gunst.
Zo zijn er blijkbaar heel wat mensen die denken dat ze er maar drie jaar moeten in wonen, of mensen die dachten dat je het enkel kwijt was bij verkoop. 't is ook een beetje om de andere medemens te waarschuwen. Ik was er mij niet echt van bewust (jammer genoeg).
Heb nu een schrijven gericht aan de BTW over wat ik zou kunnen afbetalen en we zien wel; Heb hen ook laten weten het bedrag dat ik jaarlijks terug krijg van de belastingen ik integraal wil doorstorten. Om zo de schuld sneller af te lossen. Ben echt niet van slechte wil. Hopelijk begrijpen ze bij den BTW dit ook.
Indien u een sociale of beroepsreden kunt inroepen voor uw verhuis uit dat appartement zou ik trachten om vrijstelling te bekomen.

De termijn dat men het goed moet bewonen is VIJF jaar. Eigenlijk meer want de termijn loopt tot op het einde van het vijfde kalenderjaar (31 december)
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

#11 , 11 jun 2014 12:38

ja roharro dat weet ik nu ook ; pas op stel dat ik verhuist had geweest had ik waarschijnlijk ook niet gewacht tot einde van het jaar omdat ik dat gewoon niet wist.

Geen van beiden reden is op mij van toepassing, dus ga ze maar gewoon betalen

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”