fiscaal ten laste kinderen nieuwe vriendin

DJBA629
Topic Starter

fiscaal ten laste kinderen nieuwe vriendin

#1 , 12 mei 2014 10:38

beste,

Ik en mijn nieuwe vriendin gaan vanaf 1/6 samenwonen eerst feitelijk. Ze zit nu in een scheiding met haar toekomstige ex man. Ze heeft 4 kindjes waarvan er twee van haar ex man zijn. Deze kindjes gaan om de twee weken een weekend naar hem. Nu gaan ze wellicht voor een groot gedeelte fiscaal ten laste van mij/ons zijn.
Mijn vriendin werkt ook niet momenteel en heeft dus ook geen inkomen.

Kan ik haar kindjes mee ten laste van mij nemen op mijn loon? Wat met de belastingsaangifte?

Kan er iemand mij raad geven hierin?

Alvast dank

Groetjes

Jurgen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 mei 2014 12:53

Neen dat gaat niet. Voor de fiscus zijn jullie vreemden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

DJBA629
Topic Starter

#3 , 12 mei 2014 13:35

Ze woont wel niet meer daar en deze persoon had ook 2 kinderen ten laste van haar vorige man. HEt kan toch niet zijn dat haar toekomstige ex alle fiscale regimes hiervan kan genieten terwijl hij niks meer ten laste heeft? Had zij werk gehad, dan had zij toch deze voordelen kunnen genieten? Ze woont wel degelijk dan in op ons adres dus vreemden zijn we niet maar ik begrijp wel wat je wil zeggen hoor.

Reclame

wanton

#4 , 12 mei 2014 14:02

Jij kan de kinderen bij u ten laste nemen , als jullie wettelijk gaan samenwonen. Dat telt dan pas voor het eerste volledig jaar dat die toestand in orde is.
Ondertussen kan uw vriendin toch een serieus bedrag terugkrijgen van de belastingen , nl. 1290 € als belastingkrediet voor 3 kinderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

DJBA629
Topic Starter

#5 , 12 mei 2014 15:05

Wie gaat dan voorlopig van dit fiscaal voordeel genieten?

wanton

#6 , 12 mei 2014 15:21

Uw vriendin : ook al heeft ze geen inkomen , ze moet een aangifteformulier invullen en daarop vermelden dat ze drie kinderen ten laste heeft.
De kinderen zitten toch niet in een stelsel van co-ouderschap?
Misschien best uw situatie gaan uitleggen bij de belastingsdienst ter plaatse.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”