Fiscale impact wijzigen domicilie naar woonzorgcentrum

Ellen84
Topic Starter
Berichten: 22

Fiscale impact wijzigen domicilie naar woonzorgcentrum

#1 , 16 apr 2014 12:18

Beste,

Mijn schoonvader werd onlangs opgenomen in een woonzorgcentrum.
Om een tegemoetkoming hulp aan bejaarden (THAB) te bekomen moet zijn domicilie gewijzigd worden naar het WZC.
Maar wij vroegen ons af welke impact dit heeft op fiscaal vlak.
Zowel voor mijn schoonvader als schoonmoeder.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Mvg,

Ellen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 16 apr 2014 13:11

Aangezien ze op verschillende adressen zijn gedomicilieerd worden ze belast zoals alle feitelijk gescheiden personen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

jefke007
Berichten: 1812

#3 , 16 apr 2014 17:27

inderdaad "feitelijk gescheiden personen" met alle gevolgen ( ook mogelijk voordelige ) .
Oa voor de pensioenen, maar dat kan je eventueel in het pensioentopic vragen

Men kan er soms een voordeel uithalen, doordat de pensioenen in 2 worden gesplitst( indien men bv een gezinspensioen heeft ) en ELK recht heeft het het gewaarborgd minimuminkomen voor bejaarden. Soms betekent dit dat het globaal bedrag van beiden samen dan hoger is dan het hudig pensioen

---------------

men woont dan niet meer in de woning waar men vroeger woonde , en dit betekent een inkomen voor THAB van 3 x het kadastraal inkomen van het huis, mogelijk gedeeld door 2 . Alle opbrengsten van de mogelijke' verkoop' van het huis worden tot 10 jaar na de verkoop als een inkomen beschouwd ( tegen 6% per jaar ). Het huis wordt normaal wel niet verkocht maar het wordt niet meer als de "eigen' woning beschouwd omdat men er zelf niet meer woont, en voor de THAB is dat hetzelfde tarief 3x KI

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 16 apr 2014 18:27

Jefke, dat van 3x KI is volgens mij niet juist. Voor belastingen en derg. wordt de woning nog steeds beschouwd als eigen woning indien men niet in die woning woont om sociale of medische redenen. Voorbeeld = in een instelling of rusthuis. Men mag niet gestraft worden omdat de gezondheid niet toelaat in de eigen woning te verblijven. Bovendien , in dit geval woont de ( nog altijd) echtgenote in de gezinswoning.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 16 apr 2014 18:35

Jefke, dat van 3x KI is volgens mij niet juist. Voor belastingen en derg. wordt de woning nog steeds beschouwd als eigen woning indien men niet in die woning woont om sociale of medische redenen. Voorbeeld = in een instelling of rusthuis. Men mag niet gestraft worden omdat de gezondheid niet toelaat in de eigen woning te verblijven. Bovendien , in dit geval woont de ( nog altijd) echtgenote in de gezinswoning.
Inderdaad, art. 12 WIB §3:


Artikel 12, WIB 92 (aj. 2014)....
§ 3. Onverminderd de heffing van de onroerende voorheffing is vrijgesteld het kadastraal
inkomen van de woning die de belastingplichtige betrekt en waarvan hij eigenaar, bezitter,
erfpachter, opstalhouder of vruchtgebruiker is.
Wanneer de belastingplichtige meer dan één woning betrekt, wordt de vrijstelling toegekend
voor één enkele woning naar zijn keuze.
De vrijstelling wordt eveneens toegekend wanneer de woning om beroepsredenen of redenen
van sociale aard niet persoonlijk door de belastingplichtige wordt betrokken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Ellen84
Topic Starter
Berichten: 22

#6 , 16 apr 2014 19:45

Bedankt voor jullie reacties!

Ze hebben geen eigen woning dus dat maakt het makkelijker wat betreft de berekening van THAB...

Elk krijgt een eigen pensioen. Mijn schoonmoeder heeft een klein pensioen maar komt er gelukkig net mee rond.
Dat van mijn schoonvader is een mooi pensioen, maar te weinig om zijn verblijf in het WZC en de bijkomende kosten mee te betalen.
De kinderen springen hiervoor bij. Voorlopig nog zonder tussenkomst van OCMW. Daar hebben we binnenkort een afspraak. Mijn schoonmoeder heeft schrik dat ze heel haar pensioen zal moeten afgeven aan hen en elke uitgave zal moeten verantwoorden.

Als de domicilie verzet wordt, kan mijn schoonvader ongeveer 300 euro THAB krijgen.
We willen eerst weten wat die verandering van domicilie teweeg brengt op fiscaal vlak.
Kwestie van er niet slechter uit te komen natuurlijk...

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 16 apr 2014 20:24

Als vuistregel suggereer ik dat het voordeel van 300 EUR THAB vergeleken wordt met het verlies van het voordeel van de huwelijksquotiënt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

jefke007
Berichten: 1812

#8 , 16 apr 2014 22:17

Op de sociale dienst van het gemeentebestuur heeft men mij eens verteld, dat men dergelijke situatie op 2 manieren kan benaderen.

Indien men het strikt als een feitelijke scheiding bekijkt, dan kan het een positief gevolg hebben voor het pensioen van de moeder, maar dan kan het ook andere gevolgen hebben
Indien men het bekijkt dat men de woning om redenen van sociale aard niet persoonlijk kan betrekken dan klopt het inderdaad dat het KI niet zou meetellen ( maar in casu hebben ze toch geen eigen woning )

Nelle
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 jan 2018 12:01

Ik las hier dat het bedrag van 'inkomensgarantie voor ouderen " rond de 300 euro dient te liggen alvorens je voordeel haalt om het huwelijksquotiënt te laten vallen. Stel een echtpaar dat niet langer samen gedomicilieerd is omdat diegene met het grootste pensioen ( 1700 euro waarmee hij net het rusthuis kan betalen ) zijn domicilie in het rusthuis heeft en de andere partner met het kleine pensioen ( 450 euro ) de gezinswoning blijft betrekken.
Dan is de thuiswonende partner toch gebaat en genoodzaakt om 'inkomensgarantie voor ouderen " aan te vragen om menswaardig te kunnen leven.

graag een verduidelijking en tips
Nelle

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 11 jan 2018 12:20

Na 3 jaar zullen de topîcstarters hier wel niet mee lezen

Nelle
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 jan 2018 14:37

klopt Mava , maar een zelfde nieuwe topic starten dan ?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”