terugvorderen registratiekosten

martizio
Topic Starter
Berichten: 81

terugvorderen registratiekosten

#1 , 21 feb 2014 14:25

Vraagje, is er een vervaldatum om registratiekosten terug te eisen? Deze dateren van 2008, en nu 2014 stuurt de belastingen een brief naar onze schuldbemiddelaar om dat terug te betalen?
merci

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 23 feb 2014 08:38

“Artikel 214 Er is verjaring voor de invordering : 1° van rechten en boeten verschuldigd op een akte of een overeenkomst, na twee jaar, enkel te rekenen van de dag van de registratie van een akte of geschrift welke de oorzaak van de vorderbaarheid van de rechten en boeten aan het bestuur genoegzaam doet kennen om de noodzakelijkheid van alle verdere opzoeking uit te sluiten. Worden, voor de toepassing van deze bepaling, met registratie gelijkgesteld : het visum van de repertoria van de notarissen, waarvan sprake in artikel 180; de ontvangst van de bij artikel 184 voorgeschreven mededeling, zomede de regelmatige inlevering van een aangifte van nalatenschap;
2° van rechten en boeten verschuldigd in geval van ontoereikende waardering, na twee jaar, te rekenen van de dag van de registratie van de akte of van de verklaring, dit alles onder voorbehoud van hetgeen in artikel 190 is voorzien;
3° van rechten verschuldigd in geval van niet-vervulling van de in artikel 60 gestelde voorwaarden, na tien jaar, te rekenen van de datum van de akte;
4° van rechten verschuldigd in het in de tweede alinea vanartikel 52 voorzien geval, na twee jaar, te rekenen van de intrekking van de premie;
5° van rechten en boeten verschuldigd in geval van onjuistheid in de in artikel 55, 2°, voorziene vermeldingen of attesten, na twee jaar, te rekenen van de dag van de registratie van de akte;
6° van boeten verschuldigd in de in artikelen 181/1 tot 183 voorziene gevallen, na twee jaar, te rekenen van de dag waarop de overtreding werd vastgesteld;
7° van rechten en boeten verschuldigd buiten de in voorgaande nummers voorziene gevallen, met inbegrip van die welke betrekking hebben op veinzing, bewimpeling van prijs of al ander feit niet of onjuist vastgesteld in een geregistreerde akte, na vijftien jaar, te rekenen van de dag waarop de rechtsvordering van de Staat ontstaan is.
Is van toepassing, ten aanzien van de verjaring, artikel 18 van dit wetboek.”(30 november 1939 Wetboek van Registratierechten=W.Reg.)

“Artikel 215 Er is verjaring voor de vordering tot teruggaaf van rechten, interesten en boeten, na twee jaar, te rekenen van de dag waarop de rechtsvordering is ontstaan.”(W.Reg.).

Het is mij echter niet duidelijk van u met ‘registratiekosten terugeisen’ bedoelt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 23 feb 2014 14:07

Mijn buikgevoel zegt me dat TS een woning heeft verkocht waarop verminderde registratierechten werden betaald en waarvoor nu de volledige registratierechten moeten worden betaald ingevolge vroegtijdige verkoop.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

martizio
Topic Starter
Berichten: 81

#4 , 25 feb 2014 12:42

Inderdaad Roharro dat is er gebeurd ;-) Kan dit nu nog na 5j?

JanLuijtenJan
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 okt 2017 21:02

Beste Martizio,

Hoe is dit voor jou afgelopen?
Ik heb net hetzelfde voor.. Appartement verkocht in Juli 2012 en nu net een brief gekregen met een terugvordering.
Ik werd me verteld door de Notaris destijds dat alles verrekend was (dus inclusief die terugvordering en de boete erop), ik heb er dus ook geen rekening meer mee gehouden wat betreft geld opzij zetten... . Heel erg vervelend dus :-)

Mvg,

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”