verhuur garages BTW plichtig onder 15.000€

San007
Topic Starter

verhuur garages BTW plichtig onder 15.000€

#1 , 07 feb 2014 19:54

We zijn al garages aan het oprichten en zouden zeker als huur boven de 5580€/jaar, daarom hebben we een BTW nummer aangevraagd en gekregen (eenmalige oprichting van garages). We hebben al BTW en onkosten ingebracht.
Vanaf 1 april 2014 wordt 5580 opgetrokken naar 15.000€. We gaan nipt onder de 15.000€ zitten en denken er aan om de BTW-plicht te stoppen. Waarschijnlijk moeten we alles terug storten wat we al terug gekregen hebben van de belastingen, zijnde BTW en onkosten. We moeten dit afwegen tegen de BTW die we nog vele jaren zouden moeten betalen en alle boekhoudkundig papierwerk dat er bijkomt.
De garages zijn bijna af en we moeten de huurprijs gaan bepalen. Als voorbeeld 50€ huur + 5€ electriciteit + 5€ onderhoud = 60€.
De vraag is: nemen we 50€ x aantal garages x 12 maand om de omzet te bepalen of de 60€? Wij betalen al de electricteit van het ganse complex als eigenaar, dus die 5€ is geen winst en de 5€ onderhoudskosten die we voorzien is ook geen winst. Wordt deze 10€ meegeteld als omzet?
Volgens de bouwdienst moeten we 1.5 garage per wooneenheid voorzien, we hebben 2 appartementen dus we hebben 3 garages voorzien hiervoor.De huurders nemen elk 1 garage. Mag ik de derde garage tijdelijk verhuren aan niet bewoners zonder ze mee te rekenen in de omzet omdat ze altijd bij de appartementen zou blijven.
Eén van de garages wordt gebruikt als technische ruimte met pomp en filters van de verplichte regenwaterrecuperatie voor de appartementen en gerief om het ganse complex te onderhouden. Kan dus niet verhuurd worden en neem ik zelf. Vraag: moet deze ook in de omzet gerekend worden?
Wat is het gevolg als ik zelf nog een garage neem voor mezelf als particulier (privé)? Moet ik aan mezelf een contract opmaken en telt dit mee bij de omzet?
Met al deze gegevens kunnen we exact bepalen wat ons inkomen (omzet) gaat zijn en dan kunnen we de juiste huurprijs bepalen.We willen het correct afhandelen en weten waar we aan toe zijn.

Dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 08 feb 2014 09:32

Doorgerekende kosten vallen ook onder de btw, dus het totaalpakket zal meezitten in die omzet.

Ik denk niet dat het uitmaakt aan wie u een garage verhuurt, valt steeds onder de btw. Als de vennootschap een garage verhuurt aan uw particulier persoon, is dat volgens mij ook inc. btw en in de omzet.

Liquinario
Contacteer: Website

#3 , 13 feb 2014 16:56

Beste,

Is dit de enige bedrijfsactiviteit op dit BTW-nummer of is dit een onderdeel van uw patrimonium vennootschap?

Wanneer de verhuur van een garage, een box of een stalling voor voertuigen nauw verbonden is met een huurovereenkomst betreffende een voor een ander gebruik bestemd onroerend goed (bv. appartement, bureel, ...), is deze handeling vrijgesteld van BTW op dezelfde grond als de verhuur van dat ander onroerend goed (appartement, bureel, ...), zelfs indien de verhuringen het voorwerp zijn van twee onderscheiden overeenkomsten.
De verhuur van een garage, een box of een stalling voor voertuigen is nauw verbonden met een huurovereenkomst betreffende een voor een ander gebruik bestemd onroerend goed wanneer beide verhuringen één enkele handeling vormen.

Dat is het geval wanneer:

de garage of de stalling voor voetuigen en het voor andere doeleinden verhuurd onroerend goed deel uitmaken van eenzelfde onroerend geheel,
en zijn verhuurd aan dezelfde huurder door dezelfde eigenaar.

Indien de economische activiteit van de particulier zich beperkt tot dergelijke verhuringen dient hij zich niet als BTW-belastingplichtige te laten registreren en heeft hij geen enkel recht op aftrek van de voorbelasting.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”