Vrijstelling BTW naar 15.000 eur. Wat met voorschotten?

JV
Topic Starter
Berichten: 3

Vrijstelling BTW naar 15.000 eur. Wat met voorschotten?

#1 , 30 jan 2014 11:35

De ministerraad heeft beslist de vrijstellingsdrempel BTW voor verenigingen en kleine ondernemingenop te trekken van 5580 naar 15000 euro. Als zelfstandige in bijberoep ben ik daar erg blij om. Het toeval wilt dat ik net eind vorig jaar BTW-plichtig ben moeten worden. Van zodra de nieuwe regeling ingaat, op 1 april, ben ik van plan daar meteen weer uit te stappen.
Mijn vraag: wat met de voorschotten die ik in principe nog verschuldigd ben op 20/2 en 20/3?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12843

#2 , 30 jan 2014 12:46

Die moeten nog betaald worden, en uw moet uw laatste aangifte 20/04 indienen.

Stanne
Berichten: 2

#3 , 15 feb 2014 14:52

Wat lees ik hier, een vrijstelling van btw? Wij hebben sinds meer dan 11 jaar een café en dit heb ik nog nooit gehoord. Kan ik een vrijstelling van bt krijgen? Wat moet ik daarvoor doen?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 feb 2014 15:00

Wat lees ik hier, een vrijstelling van btw? Wij hebben sinds meer dan 11 jaar een café en dit heb ik nog nooit gehoord. Kan ik een vrijstelling van bt krijgen? Wat moet ik daarvoor doen?

Uw omzet dus ontvangsten mogen niet meer dan 15.000€ zijn per jaar, dit komt neer op maar 1250 € per maand of een gemiddeld van 288€ per week ontvangsten.

Ieder normaal café zit daar toch boven denk ik !
Dit is speciaal voor mensen met een bijverdienste, dit was vroeger 5580€ per jaar.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

markverduffelt
Berichten: 23

#5 , 15 mar 2014 20:32

Weet iemand of ik met mijn commanditaire vennootschap hier ook van kan genieten.
Heb 10.000 euro ontvangsten / jaar als bijverdienste.

Ik zou dit vooral handig vinden omdat ik dan geen BTW meer moet aanrekenen en ook meteen dan van de kwartaalaangiftes vanaf ben.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 mar 2014 20:51

Ja de vennootschappen kunnen daar ook mee van genieten
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12843

#7 , 15 mar 2014 22:37

Is dat nu eigenlijk al 100% officieel dat het op 1 april ingaat? En met officieel bedoel ik verschenen in het staatsblad?

Ik heb ook gehoord dat de horeca ervan uitgesloten is naar aanleiding van het uitstel voor de nieuwe kassa's, iemand die daar iets meer over weet?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 mar 2014 08:53

Is dat nu eigenlijk al 100% officieel dat het op 1 april ingaat? En met officieel bedoel ik verschenen in het staatsblad?

Ik heb ook gehoord dat de horeca ervan uitgesloten is naar aanleiding van het uitstel voor de nieuwe kassa's, iemand die daar iets meer over weet?
Dit is officieel, wat de horeca betreft en ik heb veel contact met de horeca heb ik daar niks van gehoord of gelezen, maar ga dit deze week toch even uitzoeken al was het maar voor mijn klanten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

dako
Berichten: 333

#9 , 18 mar 2014 12:15

Horeca (geregistreede kassa's)is inderdaad uitgesloten:

http://financien.belgium.be/nl/ondernem ... geling/#q1" onclick="window.open(this.href);return false;

LeenW
Berichten: 12843

#10 , 18 mar 2014 12:44

Dank hiervoor. En uit de openingsparagraaf mag ik afleiden dat het dan toch nog niet 100% zeker is?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 18 mar 2014 12:53

Dank hiervoor. En uit de openingsparagraaf mag ik afleiden dat het dan toch nog niet 100% zeker is?
Ik denk het wel hoor want als je wil omschakelen op 1/04/2014 moet je voor 21 maart het laten weten op je controle kantoor van den BTW !

Eigenlijk is dit toch maar een regel voor bijberoepen want 15.000 omzet is nu toch niet zoveel.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

dako
Berichten: 333

#12 , 18 mar 2014 15:44

omzet van 15.000eur is inderdaad al heel beperkt.

Maar dan nog, veel kleine bijberoepers(tuinaanleg, klinkerwerken,klusjes,...) die in onderanneming of voor particulieren werken zullen hier ook geen gebruik van maken wegens: extra kosten van BTW (BTW niet meer aftrekbaar, terwijl ze meestal toch MC kunnen factureren) (of aankopen aan 21% en verkopen aan 6% wegens renovatie)

Idem voor dienstverrichter aan het buitenland firma's of andere kleine ondernemers/zelfstandigen die met btw aankopen en zonder, of met minder BTW kunnen verkopen (MC/export/IC aan europese firma's,...)

LeenW
Berichten: 12843

#13 , 18 mar 2014 15:47

Werken in onroerende staat waren al langer uitgesloten he.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”