Opstarten zaak

businezzz
Topic Starter
Berichten: 4

Opstarten zaak

#1 , 30 jan 2014 02:52

Beste,

Ik ben van plan om een eenmanszaak op te richten. Hiermee zal ik in september beginnen en zal tot eind november duren.
Ik ben een student en zal dus zelfstandige in bijberoep zijn.

Vragen:

1) Sociale bijdragen: Als je netto-inkomen onder de € 6500 (ongeveer) ligt dat je dan verminderde bijdragen moet betalen: € 75 (ongeveer). Ik zal deze activiteit slechts 2 kwartalen uitoefenen (maar zal erna ingeschreven blijven als zelfstandige in bijberoep omdat ik deze activiteit ook volgend jaar enkele kwartalen wil uitoefenen).
Stel nu dat ik in die 2 kwartalen € 5500 netto-inkomsten heb, moet ik dit dan versleutelen naar 4 kwartalen of is dit inkomen mijn netto-jaarinkomen? Want in het eerste geval (bij versleuteling) zit ik aan € 11000 (= verandering statuut naar hoofdberoep + extra sociale bijdragen), in het 2de geval kan ik mijn statuut van bijberoep behouden.

2) Als ik mij nu inschrijf (in het eerste kwartaal) en reeds goederen aankoop in het 2de kwartaal maar pas begin in het 3de kwartaal, kan ik dan zeggen dat ik in het 1ste, 2de of 3de kwartaal begonnen ben? Dit zou ik moeten weten voor de BTW-vrijstelling die € 15000 is. Deze wordt namelijk versleuteld, afhankelijk vanaf wanneer je begonnen bent. Als ik pas in september begin (september tot december is 4 maanden), dan zit ik op jaarbasis aan € 16500 (€ 5500 * 3) en dan heb ik geen BTW vrijstelling.

3) Fiscaal: Is het zo dat ik bij de personenbelasting een belastingsvrije som heb tot € 6570 netto-inkomen?
Als ik dan fiscaal ten laste zou willen zijn van mijn ouder (mijn moeder) heb ik ergens gelezen dat je beperkte bestaansmiddelen mag hebben. Hoeveel is dit precies en naar welk jaar kijkt men bij de berekening?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 30 jan 2014 05:25

Lees dit artikel even.
http://www.student.partena.be/jsp/index ... enastudent
Er zijn wel wat voorwaarden om als student onder het statuut van zelfstandige in bijberoep (ZIB) te mogen werken. Om zeker te zijn, contacteer bijvoorbeeld Zenito, zij geven graag antwoord op je vragen!
Normaal ben je onmiddellijk zelfstandige in hoofdberoep, wat wil zeggen dat je onmiddellijk bijna 650 Euro/kwartaal sociale bijdragen!
1)
Minder dan 6742 Euro/jaar inkomen en je moet slechts 75 Euro/kwartaal voorschot betalen op je sociale bijdragen. Dit ben jezelf die bepaald hoeveel je denkt te gaan verdienen, dit bedrag moet je niet versleutelen aangezien het over effectief jaarinkomen gaat.
Vergeet ook niet, onder het statuut van ZIB, dat je inderdaad kan kiezen van maar 75 Euro/kwartaal voorschot te betalen voor sociale bijdragen, maar dat je achteraf (in het 4de jaar) de definitieve afrekening krijgt.
Op het voorbeeldbedrag van 5500 Euro is dit ongeveer 1100 Euro (de eerste 3 jaren zijn ietsjes minder dan de normale 22%)
Dus als je dit twee jaar doet (elk jaar 5500 Euro) en je betaalt enkel de 75 Euro voorschot (300 Euro/jaar) dan kan je in het 4de jaar (zelfs al ben je geen zelfstandige meer) een rekening verwachten van een 1600 Euro, wanneer de sociale kas je effectieve inkomsten ontvangt van de belastingsdienst!!!

Met andere woorden, met een verwacht inkomen van 5500 euro/jaar betaal je beter een 300 Euro/kwartaal voorschot!

2)
Het BTW vrijstellingsbedrag is nog steeds 5580 Euro/jaar. Men verwacht dat dit inderdaad zal opgetrokken worden naar 15,000 Euro, vermoedelijk in het 2de of 3de kwartaal, zolang dit niet effectief is gebeurd moet je het bedrag van 5580 Euro gebruiken voor de versleuteling.
De periode van versleuteling (net zoals je sociale bijdragen) begint te lopen van het ogenblik dat je geregistreerd bent bij de KBO (via je ondernemingsloket) en jet BTW (tesamen met je vrijstelling ervoor) is geregistreerd.
Je kan normaal gezien pas goederen aankopen nadat je geregistreerd bent als zelfstandige bij de kruispunt bank van ondernemingen (KBO), en je een ondernemingsnummer hebt.

3)
Persoonlijk geen idee! Ben al even geen student meer :)

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 30 jan 2014 10:42

Op die vrijstellingsregeling btw zou ik niet rekenen. Daar zijn ze al een jaar mee bezig (was eerst gepland op 25.000), dus ik zou incalculeren dat ze op 5580 blijft.

Reclame

businezzz
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 30 jan 2014 11:51

Alvast bedankt voor de antwoorden :)!
Over de BTW vrijstelling heb ik dit gelezen: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/e ... /1.1852547" onclick="window.open(this.href);return false;

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 30 jan 2014 12:45

Heb het net ook gelezen, mijn vorige post kunt u dus negeren ;)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 jan 2014 13:31

Voor sommige bijverdiensten is deze vrijstelling niet altijd interessant, want je mag dan ook bij investeringen geen BTW recupereren, en je mag ook geen BTW vragen op je factuur, voor je klanten als ze privé mensen zijn is dit dan wel goed, maar voor klanten die zelfstandig zijn blijft het zelfde, zij moeten dit dan ook aangeven bij hun BTW aangifte, dus een nul operatie !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

businezzz
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 31 jan 2014 00:12

@ denlowie Ja klopt inderdaad, bij mij zullen de meeste klanten particulieren zijn dus is het interessant voor mij om de vrijstelling te bekomen

@ berenod Check deze link eens (pagina 8 en 9: "zelfstandig werken voor een onvolledig jaar"): http://www.kuleuven.be/studentenvoorzie ... lfstandige" onclick="window.open(this.href);return false;
Vandaar dus mijn verwarring.

berenod
Berichten: 942

#8 , 31 jan 2014 05:15

@ denlowie Ja klopt inderdaad, bij mij zullen de meeste klanten particulieren zijn dus is het interessant voor mij om de vrijstelling te bekomen

@ berenod Check deze link eens (pagina 8 en 9: "zelfstandig werken voor een onvolledig jaar"): http://www.kuleuven.be/studentenvoorzie ... lfstandige" onclick="window.open(this.href);return false;
Vandaar dus mijn verwarring.
Vreemd, ze schrijven eigenlijk een contradictie, namelijk eerst:
Vanaf het vierde volledige jaar worden de bijdragen berekend op de reële
inkomsten van drie jaren voordien en zullen deze 22% (+ 14,16% op het
bedrag boven € 55.405,04) bedragen op jaarbasis.
Op dat moment worden de sociale bijdragen voor het eerste jaar definitief
berekend en gebeurt er een regularisatie. De volgende twee jaren vindt er
een regularisatie plaats voor respectievelijk het tweede en derde jaar van
de zelfstandige activiteit.
Waar staat dat je dus na vier jaar je sociale voorheffing betaalt op je effectieve inkomsten, en bijkomend dat er dan een regularisatie komt voor je eerste jaar, namelijk sociale bijdragen op (ik dacht) effectieve inkomsten dat eerste jaar minus de voorschotten die je reeds betaalde.

Dan stelt men dat je bijdragen (ik vermoed het al dan niet moeten betalen van voorschotten) wordt bepaald door volgende formule:
(beroepsinkomsten x 4)/aantal gewerkte kwartalen

Mijn opinie (maar ik kan altijd fout zijn) is dat die formule ENKEL wordt gebruikt om te bepalen of je voorschotten moet betalen (of om eventueel te stellen dat het om een hoofdberoep gaat), en hoeveel, en NIET om achteraf je effectieve bijdragen te bepalen.
Mijns inziens kan men nooit bijdragen moeten betalen op inkomsten die je niet verdiend hebt maar die bekomen zijn uit een "formule".
Voilgens hun stelling zou men op die manier, indien men in de laatste twee kwartalen zelfstandige bent geworden en 5,000 Euro verdiend heeft, bij de regularisatie bijdragen berekend worden op 10,000 Euro inkomsten, namelijk een extra 5,000 Euro voor de eerste 2 kwartalen bekomen uit hun formule, wanneer je zelfs nog niet eens zelfstandige was!

Me dunkt dat dit niet correct is!

Stuur gewoon eens een email naar zenito ( http://www.zenito.be/nl/contact ), voordat ik zelfstandig ben geworden hebben ze ook verscheidene vragen beantwoord! Zij kunnen ook je registratie bij het KBO en de BTGW doen moest je ooit beslissen verder te gaan!

businezzz
Topic Starter
Berichten: 4

#9 , 01 feb 2014 03:47

Bedankt voor de toelichting :)! Ik heb een mail gestuurd naar zenito met de desbetreffende vraag, nu maar hopen dat ze antwoorden :)

Liquinario
Berichten: 15
Locatie: Aalst
Contacteer: Website

#10 , 13 feb 2014 15:15

Beste,

Ik ben van plan om een eenmanszaak op te richten. Hiermee zal ik in september beginnen en zal tot eind november duren.
Ik ben een student en zal dus zelfstandige in bijberoep zijn.

Vragen:

1) Sociale bijdragen: Als je netto-inkomen onder de € 6500 (ongeveer) ligt dat je dan verminderde bijdragen moet betalen: € 75 (ongeveer). Ik zal deze activiteit slechts 2 kwartalen uitoefenen (maar zal erna ingeschreven blijven als zelfstandige in bijberoep omdat ik deze activiteit ook volgend jaar enkele kwartalen wil uitoefenen).
Stel nu dat ik in die 2 kwartalen € 5500 netto-inkomsten heb, moet ik dit dan versleutelen naar 4 kwartalen of is dit inkomen mijn netto-jaarinkomen? Want in het eerste geval (bij versleuteling) zit ik aan € 11000 (= verandering statuut naar hoofdberoep + extra sociale bijdragen), in het 2de geval kan ik mijn statuut van bijberoep behouden.

2) Als ik mij nu inschrijf (in het eerste kwartaal) en reeds goederen aankoop in het 2de kwartaal maar pas begin in het 3de kwartaal, kan ik dan zeggen dat ik in het 1ste, 2de of 3de kwartaal begonnen ben? Dit zou ik moeten weten voor de BTW-vrijstelling die € 15000 is. Deze wordt namelijk versleuteld, afhankelijk vanaf wanneer je begonnen bent. Als ik pas in september begin (september tot december is 4 maanden), dan zit ik op jaarbasis aan € 16500 (€ 5500 * 3) en dan heb ik geen BTW vrijstelling.

3) Fiscaal: Is het zo dat ik bij de personenbelasting een belastingsvrije som heb tot € 6570 netto-inkomen?
Als ik dan fiscaal ten laste zou willen zijn van mijn ouder (mijn moeder) heb ik ergens gelezen dat je beperkte bestaansmiddelen mag hebben. Hoeveel is dit precies en naar welk jaar kijkt men bij de berekening?

Alvast bedankt!

Hallo,

Toevallig ben ik op je thread voorbij gekomen en ik vond het toch enkele interessante vragen die je stelt.

1) Sociale bijdragen voor gelijkgestelden in bijberoep: ik adviseer je om sociale bijdragee te betalen op een raming van je netto beroepsinkomen. Hierdoor zal je 3 jaar later niet opeens een dure rekening gepresenteerd krijgen bij de afrekening van je sociale bijdragen. Probeer in te schatten hoeveel winst je zal hebben (omzet-kosten). Op dit winst bedrag moet je 22% sociale bijdragen berekenen. Stel: 6500 euro omzet, 1000 euro kosten en dus 5500 euro winst. Hierop zal je 22% sociale bijdragen dienen te betalen of dus 1210 , verdeeld over 4 kwartalen zou dit 302.5€ per kwartaal zijn.

2) Wanneer dien je dan te beginnen? Dan moet je kijken naar de omzet. Stel je hebt 6500€ omzet excl BTW. Pro rata betekent dit dat je minstens 43% van 15 000 nodig hebt of dus TEN LAATSTE je btw-nummer moet aanvragen in juni 2013. Echter zou het geen kwaad kunnen als je nu al je BTW-nummer zou aanvragen. Dan kan je op de aankoopfacturen reeds ook je BTW-nummer laten zetten wat interessant is voor het beroepskarakter van de goederen (aankoopfactuur) aan te tonen.

3) De belastingvrije som voor AJ 2014 was € 6990 en de verhoogde belastingvrije som was € 7270.
Indien je de geindexeerde cijfers wil weten voor AJ 2015 , inkomsten 2014 dan kan ik thuis wel eens kijken in mijn cijferzakboekje voor jou. Je zal dus inderdaad weinig tot geen belastingen betalen als je beperkt bijverdient.

Persoon ten laste was voor AJ 2014 3070 euro en 4440 indien je moeder of vader alleenstaande is.
Die bedragen zijn dus voor AJ 2015 , inkomsten 2014 geindexeerd.
Van je opbrengsten mag je ofwel je reëele beroepskosten aftrekken, een forfaitaire kostenaftrek van 20% op de omzet of een minimumaftrek van €420.

Indien er nog iets is .. vraag maar :-)

Liquinario
Berichten: 15
Locatie: Aalst
Contacteer: Website

#11 , 13 feb 2014 15:31

PS.

Misschien toch niet onbelangrijk: zie dat je je kinderbijslag niet verliest. Hieromtrent kan je best inlichtingen inwinnen bij je sociaal secretariaat.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”