Opstarten zaak

businezzz
Topic Starter
Berichten: 4

Opstarten zaak

#1 , 30 jan 2014 02:52

Beste,

Ik ben van plan om een eenmanszaak op te richten. Hiermee zal ik in september beginnen en zal tot eind november duren.
Ik ben een student en zal dus zelfstandige in bijberoep zijn.

Vragen:

1) Sociale bijdragen: Als je netto-inkomen onder de € 6500 (ongeveer) ligt dat je dan verminderde bijdragen moet betalen: € 75 (ongeveer). Ik zal deze activiteit slechts 2 kwartalen uitoefenen (maar zal erna ingeschreven blijven als zelfstandige in bijberoep omdat ik deze activiteit ook volgend jaar enkele kwartalen wil uitoefenen).
Stel nu dat ik in die 2 kwartalen € 5500 netto-inkomsten heb, moet ik dit dan versleutelen naar 4 kwartalen of is dit inkomen mijn netto-jaarinkomen? Want in het eerste geval (bij versleuteling) zit ik aan € 11000 (= verandering statuut naar hoofdberoep + extra sociale bijdragen), in het 2de geval kan ik mijn statuut van bijberoep behouden.

2) Als ik mij nu inschrijf (in het eerste kwartaal) en reeds goederen aankoop in het 2de kwartaal maar pas begin in het 3de kwartaal, kan ik dan zeggen dat ik in het 1ste, 2de of 3de kwartaal begonnen ben? Dit zou ik moeten weten voor de BTW-vrijstelling die € 15000 is. Deze wordt namelijk versleuteld, afhankelijk vanaf wanneer je begonnen bent. Als ik pas in september begin (september tot december is 4 maanden), dan zit ik op jaarbasis aan € 16500 (€ 5500 * 3) en dan heb ik geen BTW vrijstelling.

3) Fiscaal: Is het zo dat ik bij de personenbelasting een belastingsvrije som heb tot € 6570 netto-inkomen?
Als ik dan fiscaal ten laste zou willen zijn van mijn ouder (mijn moeder) heb ik ergens gelezen dat je beperkte bestaansmiddelen mag hebben. Hoeveel is dit precies en naar welk jaar kijkt men bij de berekening?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!