Bezwaarschrift Verlaagd BTW-tarief 6percent - Help

Kristof27
Topic Starter

Bezwaarschrift Verlaagd BTW-tarief 6percent - Help

#1 , 09 dec 2013 18:33

Ik heb van de FOD Belastingen een correctieopgave ontvangen,

Ik zou 7500 Euro moeten terug betalen, maar ga hier niet mee akkoord omdat ik mijn woning vroegtijdig verlaat wegens overmacht.

Even een korte situatie schets:

Juni 2009 aankoop appartement met verlaagde btw tarief 6%
2010 Ongeval waardoor ik 66% invalide ben (Knieen)
2011-2013 Na verschillende operaties en geen uitzicht op herstel , besloten een huisje te kopen dat voldoet aan mijn medische beperking.

Ons appartement bevind zich namelijk op de eerste verdieping, is enkel te bereiken via een trap , aangezien het een duplex appartement betreft,bevinden de slaapkamers en badkamer zich op de 2 de verdieping , die ook weer met de trap te bereiken is.

Aangezien ik deze trappen haast onmogelijk zelfstandig kan doen , hebben we besloten om te verhuizen naar een gelijksvloer huis , zonder trappen :D
Ons appartement word begin januari 2014 verkocht (Akte wordt dan verleden)
Echter krijg ik nu een brief van de FOD , met een rekening van 7500 euro :cry:

Ik ben van plan hier tegen bezwaar aan te tekenen... Maar weet niet goed hoe ik dit moet formuleren. Dit is naar mijn mening overmacht.. Ik kies er toch niet voor om invalide te zijn?

Graag jullie hulp.

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 09 dec 2013 18:47

Deze regeling voorzag:

"De bouwheer of de koper dient de woning hoofdzakelijk te gebruiken voor privédoeleinden, en er zijn domicilie hebben gevestigd. Deze voorwaarden dienen blijvend te worden voldaan tot:

· wat de oprichting van een woning betreft, 31 december van het vijfde jaar volgend op het jaar van de eerste ingebruikneming van het gebouw.

· wat de levering van een gebouw (of de vestiging van een zakelijk recht) betreft, 31 december van het vijfde jaar volgend op het jaar van de eerste ingebruikneming van het gebouw door de verkrijger.

Ingeval zich toch een wijziging voordoet in de loop van deze periode waardoor niet meer aan deze voorwaarden wordt voldaan, dan moet de bouwheer of verkrijger hiervan aangifte doen op het BTW-controlekantoor van het ambtsgebied waarin het gebouw is gelegen binnen de termijn van een maand vanaf de datum waarop de wijzigingen aangevangen worden en het belastingvoordeel dat hij heeft genoten terugstorten aan de Staat. "

Er werd niet in uitzonderingen voorzien (aangezien die vermindering NIET bedoeld was als sociale maatregel maar enkel als tijdelijke stimulering van de bouwsector). Ik vrees er dus voor....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Kristof27
Topic Starter

#3 , 09 dec 2013 19:00

Echtscheiding of overlijden worden echter wel gezien als overmacht.

http://www.senate.be/www/?MIval=/Vragen ... 91&LANG=nl" onclick="window.open(this.href);return false; Vraag aan de senaat in soortgelijke situatie.

Ze vermelden hier duidelijk dat "Van deze grondvoorwaarden kan slechts worden afgeweken in geval van overmacht: bijvoorbeeld in geval van overlijden van de bouwheer of de verkrijger. In dezelfde gedachtegang aanvaardt de administratie dat geen terugstorting moet gebeuren bij echtscheiding of in geval aan de wettelijke samenwoning een einde wordt gesteld."

Word er dan in dezelfde gedachtengang geen rekening gehouden met iemand die buiten zijn wil om , vroegtijdig zijn huis moet verlaten ? Door bijvoorbeeld medische overmacht ? 66%+ Invalide

Ik snap het niet goed. Het is niet dat ik een keuze heb.

Ik ben ook wettelijk samenwonend , als ik het antwoord van de senaat letterlijk neem .. kan ik door dit contract te verbreken , alsnog dit vermijden? Of zie ik dit verkeerd?
Wil voor alle duidelijkheid niet uitelkaar met mijn vriendin :D !! Maar 7500 euro betalen, of niet moeten betalen.. is een groot verschil!

Ik hoop dan ook dat ik me op overmacht kan beroepen. Misschien een paar tips die ik op mijn bezwaarschrift kan vermelden?

Bedankt

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 dec 2013 19:23

Wat kost het aanpassen van uw appartement en een stoellift in de gang?

roharro

#5 , 09 dec 2013 19:25

Vraag aan de senaat in soortgelijke situatie.
Niet echt gelijkaardig. In de vraag gaat het enkel over het vestigen van zijn domicilie in de woning. Niet over het verkopen van die woning.
In het antwoord is er nergens sprake van een uitzondering op de regel ingeval van verkoop van de eigendom.
Aangezien u verkoopt denk ik dat het niet eenvoudig zal zijn om de fiscus te overtuigen.....

LeenW

#6 , 09 dec 2013 19:41

Overmacht is werkelijk overmacht, ik heb weet van een dossier waar er sprake was van een ongeneselijke ziekte en het werd niet toegestaan door de fiscus omdat (net als uw geval mijns inziens) gemakkelijker, doch niet absoluut noodzakelijk was om te verhuizen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 dec 2013 20:10

Wie of wat was de oorzaak van uw ongeval? Arbeidsongeval? Mogelijks kan je aan tegenpartij het te betalen bedrag terug vorderen, als zijnde nog een gevolg van het ongeval.

j.demoor

#8 , 11 dec 2013 10:57

“Artikel 53.Het bij artikel 44 vastgestelde recht wordt tot 5 ten honderd verminderd in geval van verkoop van de eigendom:...2° van woningen waarvan het gebouwd of ongebouwd kadastraal inkomen een bij koninklijk besluit vast te stellen maximum niet overschrijdt...Art.60...Het voordeel van de in artikel 53, 2° bedoelde vermindering blijft alleen dan behouden zo de verkrijger of zijn echtgenoot ingeschreven is in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister op het adres van het verkregen onroerend goed. Deze inschrijving moet geschieden binnen een termijn van drie jaar te rekenen van de datum van de authentieke akte van verkrijging en ten minste drie jaar zonder onderbreking behouden blijven. Evenwel blijft de verlaging verkregen zo niet-nakoming van die voorwaarden het gevolg is van overmacht.”(30 november 1939 Wetboek Registratierechten).

“Nummer R60-al. 3/02-01
02. - Overmacht - Ziekte.
01. - Een persoon verwerft alleen een onroerend goed. Zij lijdt aan multiple sclerose. Gelet op de ziekte en het verloop ervan (zij moet zich verplaatsen door middel van een rolstoel) ziet zij zich verplicht om voornoemd onroerend goed te verkopen om zich in een huis zonder verdiepingen te vestigen. Overmacht kan worden weerhouden.
(Besl. van 25 maart 2002, nr. E.E./H.B./4523.)
---------
JULI 2002 - 356/9” (http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted" onclick="window.open(this.href);return false;)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

roharro

#9 , 11 dec 2013 12:04

Dit is niet de wettekst mbt de tijdelijke btw verlaging op een schijf van 50000 EUR vn de kosten van oprichting van een nieuwbouw.
De verlaging van de registratierechten is een sociale maatregel, de vermindering van de btw was dat iet.
Mogelijkerwijze wordt het daarom anders bekeken

bart1234

#10 , 06 dec 2014 10:37

Beste Krtistof
, hoe is dit nu afgelopen ?? zit in het zelfde schuitje ...

LeenW

#11 , 06 dec 2014 12:38

Aangezien dit van een jaar geleden was, is de kans klein dat Kristof terug gaat komen. De parlementaire vraag is m.i. wel duidelijk over wat overmacht is.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”