aftrekken huurlasten ( appartement kort bij werk )

Stepke
Topic Starter

aftrekken huurlasten ( appartement kort bij werk )

#1 , 25 jun 2007 13:04

Hallo !

Ik kan promotie maken op mijn werk.

Nadeel is wel dat het +- 180 km van mijn hoofdverblijfplaats is .

Wegens gezinsredenen ben ik niet bereid om definitief te gaan wonen in de gemeente van mijn misschien toekomstig werk .

Ik wil dus in de weekends terug naar mijn hoofdverblijfplaats komen .

Nu weet ik dat men de huurlasten mag aftrekken van het apparetement dat ik zal huren kort bij mijn werk .

Maar kan iemand me ens een beetje duidelijker maken hoeveel ik zal kunnen inbrengen ?

Stel dat ik 500 ? huur betaal per maand .
Hoeveel zal ik in werkelijkheid betalen per maand als ik de huurlasten mag inbrengen ?

Alvast bedankt !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 25 jun 2007 14:37

Gaat de verhuurder van het appartement hier wel mee akkoord? In veel huurcontracten staat dat de woning niet voor beroepsdoeleinden gebruikt mag worden en dus ook niet mag ingebracht worden als beroepskost. De verhuurder moet dan namelijk meer belastingen betalen.

Toch effe checken als dat nog niet gebeurd is.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

YoeriS

#3 , 26 jun 2007 11:08

??n belangrijke tip, laat uw werkgever in het contract opnemen dat u VERPLICHT bent om dicht bij het werk te gaan wonen.

Zoniet kan de fiscus moeilijk gaan doen indien het niet om uitzonderlijke lange files gaat of moeilijk bereikbaar openbaar vervoer.

Bovendien kunt u naast uw huur, ook elektriciteit, gas, stookolie inbrengen als beroepskost. Maar let wel op, de fiscus aanvaardt als beroepsverblijf geen herenhuis met 3 verdiepingen, maar eerder een bescheiden appartement.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 jun 2007 13:46

Bovendien kunt u naast uw huur, ook elektriciteit, gas, stookolie inbrengen als beroepskost.
Niet als je de woning dicht bij de werkplaats huurt omdat je te ver weg woont. De huur van de woning kan je dan als beroepskosten aftrekken, maar elektriciteit betaal je dan enkel om te wonen, en dat is geen beroepskost. Het is anders als je ook in de woning werkt. Dan is het gebruik van de woning ook beroepskost.

Trouwens, als iemand de woning enkel huurt omdat hij te ver weg woont en de huur als beroepskost aftrekt is deze huur bij de eigenaar niet belastbaar.

scorpioen

YoeriS

#5 , 26 jun 2007 16:16

Bovendien kunt u naast uw huur, ook elektriciteit, gas, stookolie inbrengen als beroepskost.
Niet als je de woning dicht bij de werkplaats huurt omdat je te ver weg woont. De huur van de woning kan je dan als beroepskosten aftrekken, maar elektriciteit betaal je dan enkel om te wonen, en dat is geen beroepskost.

scorpioen
Dan is het artikel dat ik heb gelezen uit de Bizz foutief, en dat zou mij sterk verwonderen.

Het is ook niet logisch wat je zegt, het principe van een woning die je gaat huren om dichter bij je werk te wonen is dat van een verblijfplaats die je enkel gebruikt voor uw beroep (daarom dat je echt moet aantonen dat het niet de gezinswoning is).
Bijgevolg zou je normaal geen extra kosten hebben voor elektriciteit, gas, ... als je niet dichter bij je werk zou gaan wonen, daarom oordeelt de fiscus dat OOK die kosten aftrekbaar zijn omdat ze enkel bestaan door het huren van die woning voor uw werk.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 jun 2007 16:44

Bijgevolg zou je normaal geen extra kosten hebben voor elektriciteit, gas, ... als je niet dichter bij je werk zou gaan wonen, daarom oordeelt de fiscus dat OOK die kosten aftrekbaar zijn omdat ze enkel bestaan door het huren van die woning voor uw werk.
Je hebt toch geen extra kosten van gas, elektriciteit. Of je nu speciaal dicht bij je werk woont of 100 km van je werk, dat licht moet toch branden. Die kosten heb je dus niet omdat je dicht bij je werk gaat wonen.

scorpioen

mapleleiah

#7 , 26 jun 2007 18:04

Je hebt toch geen extra kosten van gas, elektriciteit. Of je nu speciaal dicht bij je werk woont of 100 km van je werk, dat licht moet toch branden. Die kosten heb je dus niet omdat je dicht bij je werk gaat wonen.

scorpioen
Als je het helemaal uitspit, heeft de OP wel degelijk extra kosten. Zijn vaste woning is namelijk bewoond door zijn gezin. Dus ook daar zal terzelfdertijd het licht branden, de verwarming aanstaan etc. Bovendien heeft hij 2x de vaste kosten van abonnement elektriciteit enz.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

YoeriS

#8 , 26 jun 2007 18:19

scorpioen
Als je het helemaal uitspit, heeft de OP wel degelijk extra kosten. Zijn vaste woning is namelijk bewoond door zijn gezin. Dus ook daar zal terzelfdertijd het licht branden, de verwarming aanstaan etc. Bovendien heeft hij 2x de vaste kosten van abonnement elektriciteit enz.

Lenny
voila

djanodive

#9 , 20 apr 2008 16:32

Kleine aanvullende vraag dan:

ik trek momenteel mijn aankoopprjis van mijn wagen af en alle aanverwante kosten. Welliswaar procentueel.

Stel dat ik ook een kamertje of zo huur, omdat ik heel ver weg werk, en enkel in het weekend naar huis kom, wat moet ik dan doen met die onkosten van de wagen?

Gaat men zeggen: je mag die wagen niet meer aftrekken, je moet maar met het openbaar vervoer gaan?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”