Graag had ik advies gekregen over het volgende:
Ik werk voor een Duitse werkgever, maar ben echter nog steeds gedomicilieerd in België omdat ik
1. er toch nog vrij veel weekends en een aantal dagen per jaar daar ben en
2. nog aangesloten wil blijven bij de CM, zodat ik bij m’n dokter en tandarts van weleer nog op bezoek kan en m’n visite terugbetaald krijg. Om CM-lid te blijven betaal ik ook de jaarlijkse bijdrage van 76 euro.
Nu kreeg ik via Zoomit m’n pdf met het resultaat van het aanslagjaar 2012 en daaruit blijkt dat, ook als je in het buitenland werkt, de zogenaamde gemeente belasting een verplichte kost is. De gemeentebelasting was om en bij de 200 euro en daarbovenop nog eens iets meer dan 400 euro voor zogenaamde ‘Gem. bel. vrijg.’
Vrij stevige bedragen vind ik. Daarom stel ik me nu de vraag of het niet beter is het domicilieadres om te zetten naar Duitsland? Dan kan ik ook nog altijd naar de dokter in België, maar zal ik wel de volle pot moeten betalen. Maar het lijkt me een betere oplossing 3 à 4 keer 30 euro te betalen voor een dokters-of tandartsbezoek waar je niets van terugkrijgt, dan met die gemeentebelasting opgescheept te zitten die een aantal honderd euro bedraagt? Nu betaal ik zowel in Duitsland als in België...
Wat zijn de voor-en nadelen van het domicilieadres niet meer en België te hebben? Ik ben geen expert, dus misschien zie ik zaken over het hoofd.