BVBA verkocht maar moeten toch nog betalen ?

Strobbe
Topic Starter
Berichten: 21

BVBA verkocht maar moeten toch nog betalen ?

#1 , 14 nov 2013 17:54

Beste,

Mijn ouders hebben hun BVBA in augustus 2012 stopgezet en toen verkocht aan een firma. En nu eist onze boekhouder van toen dat we een bedrag van 900 euro nog moeten betalen. Het zou gaan om een herziening van de BTW, is het normaal dat mijn ouders dit nog moeten betalen ? Ook als de zaak reeds een jaar en 4 maand verkocht is ? Ik heb ook een link toegevoegd waarin het document van de bedragen bijstaan, die we zogezegd zouden moeten betalen. Hier staat ook niets in over welk jaar/maand/kwartaal het zou gaan.

Wat vinden jullie hiervan ? Hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen.

Dank bij voorbaat.



Het blad met de bedragen dat we van de boekhouder hebben ontvangen:

Afbeelding

of

http://i39.tinypic.com/15mbhxz.jpg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12841

#2 , 14 nov 2013 18:07

De inbreuken zijn privégebruik, voordelen en aftrekbeperking personenwagen, voor zover ik kan zien. Kan dit een stopzettingscontrole zijn? Wat is er afgesproken ivm met schulden bij de verkoop?

Jef 007
Berichten: 737

#3 , 14 nov 2013 18:08

te betalen aan wie?? aan de BTW administratie of aan de boekhouder?

Reclame

Strobbe
Topic Starter
Berichten: 21

#4 , 14 nov 2013 18:23

De inbreuken zijn privégebruik, voordelen en aftrekbeperking personenwagen, voor zover ik kan zien. Kan dit een stopzettingscontrole zijn? Wat is er afgesproken ivm met schulden bij de verkoop?
Je zegt privé-gebruik dus de kosten zijn voor mijn ouders ? Ik denk niet dat dit een controle is. Onze papa zegt dat er niets is afgesproken ivm de schulden dus wat wit dit dan zeggen ?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Strobbe
Topic Starter
Berichten: 21

#5 , 14 nov 2013 18:39

te betalen aan wie?? aan de BTW administratie of aan de boekhouder?
Dat zullen we eens navragen. Aan wie zouden we dit moeten betalen normaal gezien ?


Sent from my iPhone using Tapatalk

LeenW
Berichten: 12841

#6 , 14 nov 2013 18:47

Privégebruik, dingen die ze als beroepskosten hebben ingebracht, maar toch privé waren. Als er niets is afgesproken, zullen uw ouders die kosten moeten dragen. Maar hoor idd eens zoals Jef zegt of het van de Administratie komt, dan is er ook nog een boete en interesten verschuldigd

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 nov 2013 19:58

Dat ziet er mij toch uit als btw die moet betaald worden. En die moet betaald worden door de btw-belastingplichtige. En dat is de bvba.

Het is wel mogelijk dat bij de overname afgesproken is dat de oude eigenaar de achterstallige belastingen zal betalen. Dan kan de overnemer hem daarvoor aanspreken.

Strobbe
Topic Starter
Berichten: 21

#8 , 14 nov 2013 22:48

Dus als mijn ouders niets hebben afgesproken dan moeten zij dit betalen ? Of is het dan volgens de wet de nieuwe bestuurder van de BVBA dit dit moet betalen ?


Sent from my iPhone using Tapatalk

LeenW
Berichten: 12841

#9 , 14 nov 2013 23:18

Staat er echt niets hierover in het overnamecontract?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 nov 2013 23:53

De bvba moet betalen.

Strobbe
Topic Starter
Berichten: 21

#11 , 18 nov 2013 18:19

Beste,

Er staat niets over de overname van de schulden in het overnamecontract. Dit heeft de boekhouder ons gestuurd:


Het te betalen bedrag is als volgt samengesteld:

· 289,09 euro is BTW op de voordelen alle aard aangerekend voor de wagen tot de periode april 2012 (verkoopfactuur in april opgemaakt) en telefoon/internet/GSM tot augustus 2012 (laatste factuur Proximus was van augustus).

· Bij de afsluiting bleek dat aankoopfacturen 39 en 84 niet voor de bvba waren, maar privé en dus moest de destijds afgetrokken BTW teruggestort worden (307,17 euro)

· In de loop van het boekjaar werd alle brandstof geboekt als brandstof voor bedrijfswagens, maar een deel moest als brandstof voor personenwagens worden beschouwd. Op deze kosten is de BTW maar 50% aftrekbaar en dus moet ook hier het teveel aan afgetrokken BTW gecorrigeerd worden (304 euro)

· Tenslotte werd er ook nog 3,32 euro in mindering gebracht (BTW op bankkosten).



Wat is jullie conclusie ? Moeten mijn ouders dit betalen of is dat voor de nieuwe zaakvoerder van de BVBA ?

LeenW
Berichten: 12841

#12 , 18 nov 2013 18:28

Persoonlijk vind ik dat alles ten voordele van uw ouders was. De privéaankopen zullen ze wrs nog in hun bezit hebben? De VAA en de brandstof hebben ze ook zelf van genoten lijkt mij?

dako
Berichten: 333

#13 , 20 nov 2013 10:00

Vraag 1: wat is verkocht/stopgezet? "Mijn ouders hebben hun BVBA in augustus 2012 stopgezet en toen verkocht aan een firma"
Ofwel is de bvba(=aandelen) verkocht aan een firma, ofwel is enkel het handelsfonds/inboedel/... verkocht/overgenomen zonder de bvba over te nemen, en is hun BVBA gewoon stopgezet (of gaan/willen ze deze stopzetten)

Als de bvba is overgenomen: nakijken wat er overeengekomen is met de overnemers in het contract.

Indien ze hun bvba zelf hebben gehouden, bestaat deze nu nog, en willen ze nu stopzetten/vereffenen, of is dit reeds gebeurd?
Aangezien er nog een BTW herziening moet gebeuren vermoed ik dat deze bvba nog steeds bestaat.
De BTW herziening is correct/terecht volgens mij, en moet door hun bvba (in vereffening) nog betaald moeten worden.
Enkel de vraag of dit naar aanleiding is van een BTW stopzettingscontrole, of dit gewoon door de boekhouder nog herzien is (wat hij trouwens verplicht is te doen) Het is geen documentje van de BTW-administratie, volgens mij dus door de boekhouder opgemaakt. Mogelijk volgt er dan ook nog een BTW stopzettingscontrole (eventueel 5jarige herzieningstermijnen,...) en zullen er nog andere kosten volgen voor de vereffening (notaris, boekhouder, publicaties, eventueel liquidatiebonus...)

Strobbe
Topic Starter
Berichten: 21

#14 , 23 nov 2013 17:55

Vraag 1: wat is verkocht/stopgezet? "Mijn ouders hebben hun BVBA in augustus 2012 stopgezet en toen verkocht aan een firma"
Ofwel is de bvba(=aandelen) verkocht aan een firma, ofwel is enkel het handelsfonds/inboedel/... verkocht/overgenomen zonder de bvba over te nemen, en is hun BVBA gewoon stopgezet (of gaan/willen ze deze stopzetten)

Als de bvba is overgenomen: nakijken wat er overeengekomen is met de overnemers in het contract.

Indien ze hun bvba zelf hebben gehouden, bestaat deze nu nog, en willen ze nu stopzetten/vereffenen, of is dit reeds gebeurd?
Aangezien er nog een BTW herziening moet gebeuren vermoed ik dat deze bvba nog steeds bestaat.
De BTW herziening is correct/terecht volgens mij, en moet door hun bvba (in vereffening) nog betaald moeten worden.
Enkel de vraag of dit naar aanleiding is van een BTW stopzettingscontrole, of dit gewoon door de boekhouder nog herzien is (wat hij trouwens verplicht is te doen) Het is geen documentje van de BTW-administratie, volgens mij dus door de boekhouder opgemaakt. Mogelijk volgt er dan ook nog een BTW stopzettingscontrole (eventueel 5jarige herzieningstermijnen,...) en zullen er nog andere kosten volgen voor de vereffening (notaris, boekhouder, publicaties, eventueel liquidatiebonus...)
Beste,

De BVBA is verkocht en bestaat nog (wel onder een andere naam). In het contract staat niets over de overname van de schulden in. Dus wilt dit dan zeggen dat mijn ouders dit moeten betalen ? Het documentje is van de boekhouder zelf trouwens en niet van de btw administratie zelf. Wel is het raar dat er geen maand en kwartaal op het document staat. Hoe weten we dan of dit wel van 2012 is ? Bewijzen opvragen ?

Alvast bedankt !

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#15 , 23 nov 2013 18:22

Wie moet btw betalen? De btw-belastingplichtige.

Wie is de btw-belastingplichtige? De bvba.

De Belgische Staat zal deze btw opvragen bij de bvba, niet bij uw ouders.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”