Uitvoer - BTW

An
Topic Starter
Berichten: 4

Uitvoer - BTW

#1 , 15 jan 2006 18:20

Bij uitvoer is er altijd vervoer => voor bepaling van de plaats van de levering => daar waar vervoer aanvangt. Dat is dus Belgi?. Handelingen in Belgi? zijn belastbaar => onderworpen aan de belgische-BTW (all? als ook onder bezwarende titel is natuurlijk)

Maar Art 39 voorziet in een aantal vrijstellingen.
Alleen door dat ART is naar mijn gedacht alles vrijgesteld?!
Kan geen voorbeeld bedenken waar uitvoer nog belast is. Kan iemand mij aub een vb geven.
Dankje wel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 18 jan 2006 21:09

Voorbeelden

1? X verkoopt goederen aan B; X is in Belgi? gevestigd, B in Zwitserland. De goederen worden van Belgi? naar Zwitserland vervoerd. In dit voorbeeld is er slechts ??n levering die bovendien met een vervoer gepaard gaat. De levering die geacht wordt zich in Belgi? te bevinden, is van de BTW vrijgesteld op grond van artikel 39, ? 1, 1?, van het Wetboek indien X het vervoer verricht of doet verrichten, dan wel op grond van artikel 39, ? 1, 2?, van het Wetboek indien B hetvervoer verricht of doet verrichten.

2? Zelfde situatie als het voorbeeld onder 1?, doch omdat X de goederen niet in voorraad heeft, koopt hij ze voorafgaandelijk bij D, een in Belgi? gevestigde handelaar.

eerste veronderstelling : D vervoert de goederen rechtstreeks tot bij B. De levering waarin het vervoer plaatsvindt is gesitueerd in de relatie D-X. Deze levering vindt plaats in Belgi? en is vrijgesteld op grond van artikel 39, ? 1, 1? van het Wetboek. De levering X-B daarentegen vindt plaats in Zwitserland bij de terbeschikkingstelling.

tweede veronderstelling : X gaat de goederen ophalen bij D en vervoert ze tot bij B. In deze situatie kan het vervoer zich voordoen in de relatie D-X of X- B. Een grondig onderzoek van de verkoopsvoorwaarden van de beide contracten maakt het mogelijk te bepalen in welke relatie het vervoer is gesitueerd. Hoe dan ook, omdat X in Belgi? is gevestigd, kan de levering D-X niet van de BTW worden vrijgesteld, indien het vervoer zich in die relatie situeert. De levering X-B vindt in dat geval plaats in Zwitserland.
Indien het vervoer is gesitueerd in de relatie X-B, vinden beide leveringen in Belgi? plaats, doch kan enkel X-B worden vrijgesteld wegens uitvoer, op grond van artikel 39, ? 1, 1?, van het Wetboek.

derde veronderstelling : B gaat de goederen bij D ophalen. In deze situatie vindt het vervoer plaats in de relatie X-B. De levering D-X is een binnenlandse levering die bij gebrek aan vervoer niet kan worden vrijgesteld. De levering X-B is vrijgesteld op grond van artikel 39, ? 1, 2? van het Wetboek.

Zie ook K.B. nr.18 van 29 december 1992 inzake uitvoer.

An
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 19 jan 2006 08:06

Dankje wel!

Ondertussen examen gedaan :-) En het is heel goed verlopen.
Alleen jammer dat een cursus van 510 bladzijden op 5 minuten beoordeelt wordt, maar ja.

Merci voor het antwoord, nu weet ik dat ook weer. Op naar het volgende examen.

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 19 jan 2006 08:50

Het leven van een student(e) kan hard zijn. :twisted: :mrgreen:

An
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 19 jan 2006 08:58

Dat is een feit.

:)

Nog een maandje en tis gedaan! (Hopelijk). Stage en op zoek naar werk.

Zjef
Berichten: 156

#6 , 19 jan 2006 09:21

Dankje wel!

Ondertussen examen gedaan :-) En het is heel goed verlopen.
Alleen jammer dat een cursus van 510 bladzijden op 5 minuten beoordeelt wordt, maar ja.

Merci voor het antwoord, nu weet ik dat ook weer. Op naar het volgende examen.
Ik hoop dat u dan beter beoordeeld wordt als beoordeelt. Sorry, maar kan het niet laten. Ben zelf werkstudent rechten en merk bij veel dagstudenten dergelijke fouten.

An
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 19 jan 2006 09:31

Ik ben geen student rechten. Maar dat doet er niet toe!
Zo'n fouten kunnen inderdaad niet. Ik heb het gezien bij het herlezen van het bericht. (was toen wel te laat want het stond al op het forum. (tenzij je een bericht nog kan wijzigen nadien?))



Ik heb ondertussen net gezien, dat dat dus kan :)
Zo'n grote knop en een mens kijkt er toch nog naast. :oops:
Tijd voor een bril

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#8 , 19 jan 2006 12:44

Dankje wel!

Ondertussen examen gedaan :-) En het is heel goed verlopen.
Alleen jammer dat een cursus van 510 bladzijden op 5 minuten beoordeelt wordt, maar ja.

Merci voor het antwoord, nu weet ik dat ook weer. Op naar het volgende examen.
Ik hoop dat u dan beter beoordeeld wordt als beoordeelt. Sorry, maar kan het niet laten. Ben zelf werkstudent rechten en merk bij veel dagstudenten dergelijke fouten.
Wij verwijten anderen enkel de fouten waar wij geen profijt van hebben.(A. Dumas)

Zjef
Berichten: 156

#9 , 19 jan 2006 16:14

Dankje wel!

Ondertussen examen gedaan :-) En het is heel goed verlopen.
Alleen jammer dat een cursus van 510 bladzijden op 5 minuten beoordeelt wordt, maar ja.

Merci voor het antwoord, nu weet ik dat ook weer. Op naar het volgende examen.
Ik hoop dat u dan beter beoordeeld wordt als beoordeelt. Sorry, maar kan het niet laten. Ben zelf werkstudent rechten en merk bij veel dagstudenten dergelijke fouten.
Wij verwijten anderen enkel de fouten waar wij geen profijt van hebben.(A. Dumas)

Ik moet er geen profijt uit halen en heb ook nooit gereageerd op andere gebruikers van het forum. Ik vind echter wel dat iemand die afstudeert aan een unief toch minstens het verschil mag kennen tussen een d en een t.

sperwer
Berichten: 1155

#10 , 19 jan 2006 16:17

dit is geen forum nederlandse taal he!
wie over schrijf of typ fouten gaat muggezieften moet leren aanvaarden dat niemand foutloos is.


en we verwijten ook fouten die nadeel berokkenen of niet soms.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”