hallo,
Ik heb al zoveel gelezen en gehoord dat ik er zot van wordt.
korte situatieschets...
Sins september ben ik gestart met mijn eenmanszaak (kleine onderneming met btw vrijstelling) dit om geschenkartikelen te maken en verkopen aan mensen.
Boekhouding is geen probleem maar de aangiftes om in orde te zijn met alles is me eventjes teveel. Boekhouder kost veel geld waardoor ik het zelf wil doen. En weet dat ik het kan alleen twijfel ik constant met wat ik goed doe en wat niet. En eenmaal ik eens een mooie duidelijkheid krijg ben ik vertrokken.
- ik heb btw vrijstelling gekregen maar de vrouw bij unizo vertelde me dat ik zeker mijn kwartaal aangiftes moet doen voor de sociale bijdrage. Is dit dan via intervat? gewoon mijn inkomsten en uitgaven ingeven?
- Ze had me gezegd alles die je aankoopt hou je gewoon je kasticketten bij... maar volgens mij klopt dit niet en moet je als zelfstandige van alles een factuur hebben.
- Ik verkoop niet aan bedrijven maar ik moet jaarlijks wel een listing van mijn klanten geven met btw nummer. Of een factuur maken voor hen. Tot nu maakte ik gewoon een document met naam, datum, bestelling, prijs en stak deze in boekhouding. onderaan natuurlijk de zin dat ik onderworpen ben aan btw vrijstelling.
kan iemand mij eens uitleggen wat ik zeker moet doen om in orde te zijn met alles? sociale bijdragen, fiscus, nodige documenten?
voor sommigen misschien domme vragen maar door zoveel op je af te krijgen zie ik het niet meer...