Taksen utilitair voertuig

Xavier
Topic Starter

Taksen utilitair voertuig

#1 , 13 jun 2007 19:32

Hallo,

klein vraagje voor het invulen van mijn belastingen waar ik 2 contradictorische versies van meningen kreeg.

Ik heb sinds verleden jaar een 4x4 pickup die voldoet aan de voorwaarden om als utilitair voertuig ingeschreven te worden en is dit dus ook (laadbak 50% van de afstand tussen de wielassen). Nu werd er me verteld dat ik voor de belastingen het onderhoud, dieselkosten en ook de aankoop van de wagen kan aftrekken voor 75%. Dit zou sinds kort het geval zijn.

Mijn Fortis-agent deed me dan weer twijfelen en zei me dat aangezien ik dit niet voor mijn job gebruik niet zo was.

Kan iemand me helpen ?

Indien het zo is hoe moet dit dan worden ingebracht ? 75% x waarde x aantal maanden dat ik de wagen verleden jaar heb gehad ?

alvast bedankt,

Xavier

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
djanodive

#2 , 20 apr 2008 16:48

Als je het niet gebruikt voor je job mag je inderdaad niets aftrekken. Dat zou nogal belachelijk zijn.

Stel dat het wel voor jou job is: je deelt vb. de kostprijs van de wagen door 5, om af teschrijven over 5 jaar. Daarvan ga je dan voor vorig jaar de deling gaan maken afhankelijk van het aantal maand hij in je bezit was. Ofwel dat het bijna een jaar was bijvoorbeeld. En dan ga je kijken hoeveel procent hij gebruikt is voor je job.

VB Je hebt de wagen gekocht voor 100.000euro en hebt hem 1 jaar gebruikt vorig jaar. Je gebruikt hem voor 50 procent voor jouw job:

hoeveel breng je in: ((100.000/5)* 50%)*75%

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”