Algemene provinciebelasting

Logis
Topic Starter

Algemene provinciebelasting

#1 , 18 sep 2013 22:13

In de provincie waar ik woon bestaat er een algemene provinciebelasting.
In de volgende situatie waar ik me in bevind raak ik niet helemaal wijs uit de wetgeving terzake.
Ik verklaar me nader. Ik heb een onroerend goed geërfd dat bestaat uit 2 woningen ( 2 kadastrale nummers). In de ene woning (A) huist een huurder op 1 januari 2013 en tot op heden, het andere (B) stond leeg op 1 januari 2013.
In de informatie op de keerzijde van het betalingsformulier voor die algemene belasting staat het volgende ivm de voorwaarden om onderhevig te zijn aan die APG :
- woning : elke woongelegenheid die bestemd is voor de huisvesting en de verblijfplaats van een gezin...
- de hoofdverblijfplaats, de referentiepersoon en de samenstelling van het gezin op 1 januari van het aanslagjaar worden bepaald door de inschrijving in het bevolkingsbestand van de gemeente waar het gezin ingeschreven is.
Wil het hierboven vermelde dan betekenen dat op A geen APG verschuldigd is en dat voor B de APG aan de huurder werd overgemaakt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 sep 2013 22:27

De algemene provinciebelasting dient te worden betaald door elk gezin dat in de provincie is gedomicilieerd. De aanslag wordt gestuurd naar de referentiepersoon van dat gezin.
De algemene provinciebelasting is dus NIET gebaseerd op het bezit van een woning maar wel op het feit of men in de provincie al of niet gedomicilierd is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”