iemand sterke kennis van financien/belastingen/kosten

subaru
Topic Starter
Berichten: 90

iemand sterke kennis van financien/belastingen/kosten

#1 , 03 jun 2007 00:06

Is er iemand die sterke kennis van financien/belastingen en onkosten heeft aub?

ik stel hier even mijn situatie:

2006: in 2006 heb ik mijn zelfstandig beroep stopgezet.
op 1 februari 2006 heb ik gaan werken als werknemer.

wat ik al nog heb moeten betalen in 2006 die met me zaak te maken had nog:

- x x ?nog moeten achterbetalen voor de Rsz.
- x x ?provinciebelastingen op zelfstanige activiteit.
- 120euro afsluiting Btw dossier bij unizoloket.

van die rsz bedragen weet ik dat ik ze mag aangeven in achterstallige betaalde rsz bedragen.

Maar van de provinciebelastingen weet ik niet of dit 1 mag ingevoerd worden als kost en 2 voor hoeveel % en 3 onder welke noemer van kost :oops:

Van het bedrag betaald voor afsluiting van Btw dossier enzo daar heb ik dus 120euro voor betaald kan dit nog in de kosten ook verrekend worden ook aub en onder welke kost

moeten bewijzen van al die kosten meegestuurd worden met belastingsbrief of moet je ze enkel voorleggen als je eens controlle hebt ?

moeten er bewijzen meegestuurd worden voor de werkelijke beroepskosten te bewijzen en wat kan je zoal in werkelijke beroepskosten zetten aub? (dit voor de werknemer periode )
-kledij ?
-Gsm procentueel
- een procent van autobelastingen
- een bedrag onderhoudskosten van de wagen
- een bedrag aantal werkelijk gedane kilometers omgezet in een kostbedrag
- ... ?

(mits je natuurlijk kiest voor de werkelijke kosten als je forfait neemt kan je dat natuurlijk niet)

iemand die kan helpen aub :oops: :oops:

weet er ook iemand wat je kan invoegen als waardeverliezen ? op de tax-calc simulatie staat er een mogelijkheid om een bedrag in te voeren die evenredig staat met het bedrag dat je als verlies hebt op waardeverliezen enzo omschreven als: vrijgestelde waardeverminderingen en voorzieningen risico's en kosten.

Kan ik hierin een bedrag inbrengen van onderdelen die ik te koop aanbiede in de tijd voor men stopzetting en van na men stopzetting zaak die overeenkomt met het waardeverlies ervan ? :oops:
in princiepe zou ik naar een boekhouder moeten gaan, maar die kosten ook weeral een stuk geld en ik heb al enorm veel moeten betalen door men stopzetting :roll: :cry: :D

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
charley
Berichten: 22

#2 , 10 jun 2007 00:51

U geeft de kosten die u nog had aan in het deel II dat vroeger op u van toepassing was. U bent in 2006 gestopt en die kosten waren van 2006.

Alles wat u beroepsmatig acht mag u inbrengen doch in de meeste gevallen gaat de kotenforfait hoger liggen tenzij u veel kilometers met de wagen dient af te leggen voor uw beroep.

Ik raad u aan de twee luiken te bekijken enzerzijds de forfait anderzijds de werkelijke kosten.
Stelregels :
Kledij : in principe niet aftrekbbaar tenzij het om beroepsspecifieke kledij gaat bvb toga voor advokaat, beschermende kledij voor lasser,...
Autokosten : 75% van het beroepsmatig gedeelte is aftrekbaar
Restaurant : 69 % aftrekbaar
representatiekosten : 50%

De rest van de kosten : het beroepsmatige gedeelte.

wees gerust ik stuur geen factuur :)

subaru
Topic Starter
Berichten: 90

#3 , 12 jun 2007 03:49

U geeft de kosten die u nog had aan in het deel II dat vroeger op u van toepassing was. U bent in 2006 gestopt en die kosten waren van 2006.

Alles wat u beroepsmatig acht mag u inbrengen doch in de meeste gevallen gaat de kotenforfait hoger liggen tenzij u veel kilometers met de wagen dient af te leggen voor uw beroep.

Ik raad u aan de twee luiken te bekijken enzerzijds de forfait anderzijds de werkelijke kosten.
Stelregels :
Kledij : in principe niet aftrekbbaar tenzij het om beroepsspecifieke kledij gaat bvb toga voor advokaat, beschermende kledij voor lasser,...
Autokosten : 75% van het beroepsmatig gedeelte is aftrekbaar
Restaurant : 69 % aftrekbaar
representatiekosten : 50%

De rest van de kosten : het beroepsmatige gedeelte.

wees gerust ik stuur geen factuur :)

Ok, bedankt voor de info,

Ik heb bv. voor mijn werk verplicht bereikbaar te zijn, ik heb in 2006 een nieuwe gsm gekocht waarvan ik de factuur nog liggen heb, kan ik deze ook deels invoeren aub en welke soort kosten zijn dat dan m.a.w. waar moet dat ingevuld worden :oops: en moet er een kopie meegestuurd worden van die factuur of is dat enkel nodig wanneer ze zouden komen controleren :oops:

Reclame

charley
Berichten: 22

#4 , 13 jun 2007 00:17

code 1258 : best wel een keer berekenen met de forfait om te zien of dt niet voordeliger uitkomt.

wat die gsm betreft zal u 3 vragen krijgen :

Heeft u een verantwoordelijke functie waardoor u constant bereikbaar dient te zijn?
Waarom geeft uw werkever geen toestel als u bereikbaar dient te zijn ?
Staat deze verplichte bereikbaarheid in uw arbeidsvoorwaarden?

Als u van mening bent dat die gsm ten dele beroepsmatig is, kan u die deels inbrengen samen met een stuk van de abonnementskosten. De keuze om dit al dan niet te doen ligt bij u.

subaru
Topic Starter
Berichten: 90

#5 , 13 jun 2007 05:57

ok,
die afsluiting van btw dossier waarvoor je +-120euro moet voor betalen mag je dat ook in kosten zetten waar juist moet je dat invullen :oops: in ieder geval al bedankt voor de info.

charley
Berichten: 22

#6 , 13 jun 2007 14:11

kosten met betrekking tot uw zelfstandige activiteit dus ook die afsluitkosten komen in uw deel II waar deze vroeger aangegeven werden afhankelijk of het over baten of winsten ging. U kan dit zien in uw vorige aangifte.

subaru
Topic Starter
Berichten: 90

#7 , 13 jun 2007 22:54

ok dank u :wink:

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”