fiscale aftrek hypothecaire lening

jorisv
Topic Starter
Berichten: 1
Locatie: Gent

fiscale aftrek hypothecaire lening

#1 , 01 jun 2007 12:23

In 2006 bewoonde ik alleen een gekocht appartement met hypothecaire lening. Dit appartement is eind 2006 verkocht.
Ook zijn ik en mijn vriendin (niet gehuwd of wettelijk samenwonend) in 2006 begonnen met bouw woning waarin we in april 2007 zijn gaan wonen. Voor deze nieuwbouw hebben we een hypothecaire lening hebben aangegaan (elk 50%). Aangezien we pas eind 2006 zijn begonnen met terugbetalen van de hypothecaire lening van de nieuwbouw is de totale korf niet voldoende om de maximale aftrek te bekomen.
Aangezien we eind 2006 beiden nog apart woonden (en we dus elk een belastingsbrief dienen in te vullen) vroeg ik me af wat voor mij de beste optie is:
1. enkel lening appartement inbrengen (is een herfinancieringslening aangegaan na 1.1.2005 en is voldoende om maximale adftrek te bekomen)
2. enkel lening nieuwbouw (niet voldoende voor maximale aftrek)
3. beide inbrengen

Als ik kies voor de oude lening (appartement) kan ik dan volgend jaar voor de nieuwbouwlening kiezen (alhoewel ze aangegaan is in 2006). Mijn vriendin zal dit jaar al voor de nieuwbouwlening kiezen?

Bedankt voor de reactie

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding