Belasting op onderverhuur

zinok2001
Topic Starter
Berichten: 4

Belasting op onderverhuur

#1 , 31 mei 2007 09:57

Kan me iemand vertellen wat de fiscale gevolgen zijn van een handelshuurcontract dat onderverhuurd wordt ?

Bijvoorbeeld : vzw A verhuurt aan natuurlijk persoon B voor 500 ?/maand. B verhuurt op zijn beurt aan vennootschap C voor 2500?/maand. Naar horen zeggen zou de verhuur van B naar C niet belast worden. Kan me dit iemand bevestigen en waar vind ik dit in de wetgeving.

Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 01 jun 2007 14:20

?Art.19.Moeten binnen de bij artikel 32 gestelde termijnen geregistreerd worden:...3?...b) de andere dan onder a) bedoelde akten houdende verhuring, ONDERVERHURING of overdracht van huur van in Belgi? gelegen onroerende goederen of gedeelten van onroerende goederen...Art.83.Het recht wordt vastgesteld op 0,20 pct. voor contracten van verhuring, onderverhuring en overdracht van huur van onroerende goederen...Art.84.De belastbare grondslag wordt als volgt vastgelegd:voor huur van bepaalde duur, geldt als grondslag van het voor de duur van het contract...samengevoegd bedrag van huursommen en aan huurder opgelegde lasten...?(W.Reg.=Wetboek Registratierechten 30 november 1939).

Een handelshuurcontract is een akte ?andere dan onder a) bedoelde akten? en dus onderworpen aan registratie,met toepassing van art.19,83,84 W.Reg..

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

charley
Berichten: 22

#3 , 10 jun 2007 00:19

b zal wel degelijk belast worden gegeven het om commerci?le verhuur gaat. De belasting zal egheven worden op de huur + huurvoordelen . De huurvoordelen beslaan niet de maandelijkse kosten doch kosten die normaal ten laste vallen van de verhuurder bvb onroerende voorheffing.

Evenwel mag B de huur die hij betaald in mindering brengen.

Reclame


Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”