Hoofd van het gezin

Sandra004
Topic Starter
Berichten: 3

Hoofd van het gezin

#1 , 16 jun 2013 20:57

Beste,
Ik weet niet of ik hier juist zit maar ik weet niet waar ik hetvolgende kan vragen.

Het zit zo:
Ik ga samen met mijn zus haar man en hun dochtertje een huis bouwen, zeg maar een soort kangeroewoning
maar alles gaat onder 1 adres blijven staan.
Mijn zus haar man word dan hoofd van het gezin maar wat wil dit nu concreet financieel zeggen, bv met de belastingen?

Wie kan me daar aub wat meer uitleg over geven?


Vriendelijke groeten
Sandra

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sandra004
Topic Starter
Berichten: 3

#2 , 16 jun 2013 20:58

Oh nog even erbij zeggen we kopen elk 33% van het huis

neira
Berichten: 89

#3 , 17 jun 2013 15:19

Kangoeroewoning is bij mijn weten niet hetzelfde adres, maar twee brievenbussen, elk aparte ingang, afzonderlijk KI, edm...

Is dat niet wenselijk? Op zelfde adres wonen heeft verder niet direct implicaties denk ik. Fiscaal blijft ge alleenstaand hé, ge kunt niet met drie wettelijk samenwonen lijkt mij (ge moet dan wel geen relatie hebben, maar met 3 lijkt me onmogelijk).

Reclame

krisss
Berichten: 60

#4 , 17 jun 2013 16:05

Kangoeroewoningen zijn woningen gevormd uit twee (of meer) aparte wooneenheden. Elke wooneenheid wordt op fiscaal vlak als een apart "gezin" aanschouwd, waardoor personen uit verschillende wooneenheden elkaar niet ten laste kunnen nemen.

Mariette
Berichten: 2507

#5 , 17 jun 2013 16:53

Is dat niet wenselijk? Op zelfde adres wonen heeft verder niet direct implicaties denk ik. Fiscaal blijft ge alleenstaand hé, ge kunt niet met drie wettelijk samenwonen lijkt mij (ge moet dan wel geen relatie hebben, maar met 3 lijkt me onmogelijk).
Me dunkt kan men wel met drie of meer samenwonen : roommates, broers en zussen, als ze op één adres wonen zijn ze toch samenwonend?

Sandra004
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 17 jun 2013 21:09

Met meerdere samenwonen is geen probleem
Alleen is het probleem een kangeroewoning = een woning van 2 generaties dus ouders + kinderen bv maar niet zussen.
Dus wij kunnen dat niet op 2 adressen laten zetten officieel want anders maken we gewoon 2 appartement zogezegd en dan moeten
we grond kopen die al evenveel kost als 2 volledige huizen en dat is niet de bedoeling want dan kunnen we natuurlijk beter apart bouwen :P

neira
Berichten: 89

#7 , 17 jun 2013 22:16

Is dat niet wenselijk? Op zelfde adres wonen heeft verder niet direct implicaties denk ik. Fiscaal blijft ge alleenstaand hé, ge kunt niet met drie wettelijk samenwonen lijkt mij (ge moet dan wel geen relatie hebben, maar met 3 lijkt me onmogelijk).
Me dunkt kan men wel met drie of meer samenwonen : roommates, broers en zussen, als ze op één adres wonen zijn ze toch samenwonend?
Feitelijk samenwonend, niet wettelijk. Wettelijk samenwonen kan je maar met 1 iemand tegelijk.


In principe kan iedereen wettelijk samenwonen. Er zijn echter drie voorwaarden om een verklaring van wettelijk samenwonen te kunnen afleggen:

(...)
Je mag niet getrouwd zijn of wettelijk samenwonen met iemand anders.
(...)

moonlady
Berichten: 150

#8 , 04 jul 2013 17:22

met een kangeroewoning dien je te voldoen aan volgende voorwaarden: volgens art 4.2.2 van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening is er enkel sprake van zorgwonen als voldaan is aan volgende voorwaarden:
in een bestaande woning wordt één ondergeschikte wooneenheid gecreeerd; de ondergeschikte wooneenheid vormt één fysiek geheel met de hoofdwooneenheid: een zorgwoning kan dus niet ondergebracht worden in een apart bijgebouw
de ondergeschikte wooneenheid, daaronder niet begrepen de met de hoofdeenheid gedeelde ruimten maakt ten hoogste één derde uit van het bouwvolume van de volledige woning - wij kunnen hierover niet oordelen aangezien er geen plannen bij de melding gevoegd werden
de creatie van de ondergeschikte wooneenheid gebeurt met het oog op het huisvesten van:
hetzij ten hoogste twee ouderen in de zin van de gecoordineerde decreten van 18/12/1991 inzake voorzieningen voor ouderen (ouder dan 60 jaar)
hetzij ten hoogste twee hulpbehoevende personen, zijnde personen met een handicap, personen die in aanmerking komen voor een vergoeding van de vlaamse zorgverzekering, personen met een nood aan ondersteuning om zich in het thuismilieu te kunnen handhaven
de eigendom, of ten mniste de blote eigendom, op de hoofd en de ondergeschikte wooneenheid berust bij dezelfde titulariss of titularissen
dus een gehandicapte zoon die een vergoeding krijgt van de vlaamse zorgverzekering kan als gezinshoofd worden gezet, op hetzelfde adres als zijn moeder ook is ingeschreven; zij eveneens als gezinshoofd.

jefke007
Berichten: 1817

#9 , 04 jul 2013 20:02

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 33&t=47637" onclick="window.open(this.href);return false;
zie eveneens andere draad ivm zorgwonen/kageroewoning.

In fiscaliteit gelden andere voorwaarden dan bv gezinshoofd in ziekteverzekering enz.
Normaal zou zorgwonen geen NADELIGE invloed mogen hebben, wat niet wil zeggen dat men automatisch "gezinshoofd" wordt, in tegendeel zelfs- meestal kan men zelfs geen gezinshoofd worden afhankelijk van de situatie ( ziekteverzekering enz- er is volgens het riziv geen financiele afhankelijkheid en geen "band" volgens het riziv ook al zou men aan de inkomstenvoorwaarden van art. 225 van de ziekteverzekering voldoen ), meestal wordt men als "alleenwonende" ipv als "samenwonende" beschouwd.

In de fiscaliteit blijft buiten vele andere voorwaarden ook nog het inkomen van de persoon die men te laste wil nemen meespelen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”