ten laste / alimentatie

vtec
Topic Starter
Berichten: 170

ten laste / alimentatie

#1 , 06 jun 2013 11:47

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar vond geen antwoord op mijn vraag…

Even wat chronologie :
JUL-2012 : einde feitelijke samenwoning; op dat moment hadden we samen al een ouderschapsovereenkomst opgesteld en laten bekrachtigen door een advocaat.
AUG-2012 : start betaling alimentatie (op maandbasis)
NOV-2012 : bekrachtiging (zonder wijziging) van onze ouderschapsovereenkomst door de jeugdrechtbank

Vraag 1 : Zoon stond van JAN -> JUL als persoon ten laste bij mij, vanaf dan bij zijn mama. Bij wie is hij dan ten laste voor 2012? Telt de situatie op 01/01 of 31/12?
Vraag 2 : Hoe zit het met de kosten van opvang / school (samen betaald tot Juli) en de kosten van alimentatie (ik betaald vanaf augustus)?

Aangezien mijn inkomen ongeveer het dubbele is van mijn ex-partner zou het interessantste zijn als hij bij mij ten laste zou zijn voor 2012… Afspraak is sowieso dat het deel van de belastingteruggave dat kan worden toegeschreven aan zoon op zijn spaarrekening komt, zodat er geen “financieel eigenbelang” van één van de ouders mee gemoeid is.

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
neira
Berichten: 89

#2 , 06 jun 2013 12:01

Vraag 1: bij zijn moeder, 1/1/2013 telt, (regel: 1/1 van het aanslagjaar)

Vraag 2: onderhoudsuitkeringen zijn voor u aftrekbaar, kosten die je samen gedaan hebt: zij zelf hem als ten laste aangeven, maar aangezien het daaruit voortvloeiende fiscale voordeel naar de spaarrekening gaat, speelt dat niet veel rol.

Meer info: http://financien.belgium.be/nl/particul ... houdsgeld/

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 08 jun 2013 08:49

“Artikel 136, (aj. 2013) Als ten laste van de belastingplichtigen worden aangemerkt, mits zij deel uitmaken van hun gezin op 1 januari van het aanslagjaar en zij persoonlijk in het belastbare tijdperk geen bestaansmiddelen hebben gehad die meer dan 2.990 EUR (basisbedrag 1.800 EUR) netto bedragen:1° hun kinderen...”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen).

“Artikel 104(aj. 2013)...worden van het totale netto-inkomen de volgende bestedingen afgetrokken, in zover zij in het belastbare tijdperk werkelijk zijn betaald:1° 80 pct van de onderhoudsuitkeringen die de belastingplichtige REGELMATIG heeft betaald aan personen die niet deel uitmaken van zijn gezin, wanneer ze zijn betaald ter uitvoering van een verplichting op grond van het Burgerlijk of het Gerechtelijk Wetboek of van een gelijkaardige wettelijke verplichting in een buitenlandse wetgeving, alsmede 80 pct van de kapitalen die zulke uitkeringen vervangen.”(10 april 1994 Wetboek Inkomstenbelastingen).
“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind...”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”