personenbelasting

denbal
Topic Starter
Berichten: 6

personenbelasting

#1 , 26 mei 2013 21:27

Ik ben 'n alleenstaande, heb niemand ten laste en heb geen aftrekposten. M'n nettoloon schommelt tussen de 1300€ en 1400€ per maand, heel bescheiden dus. Naast m'n loon krijg ik vakantiegeld en eindejaarspremie. Ben vorig jaar 31 dagen economisch werkloos geweest, voor de rest het hele jaar gewerkt bij dezelfde werkgever.
Bij het invullen van m'n belastingsbrief via taxonweb, zal ik volgens de simulatieberekening 2160€ moeten betalen. Hoe kan dat nu?
2160€ delen door 12= 180€/maand, maw dan hou ik maandelijks nog zo'n 1200€ netto over!! M'n buurman, die werkloos is, krijgt bijna evenveel.
Heeft iemand hier een verklaring voor?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 26 mei 2013 21:30

Vermoedelijk werd er te weinig voorheffing afgehouden van uw loon/stempelgeld.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

denbal
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 27 mei 2013 15:54

er is genoeg voorheffing afgehouden,ben reeds gaan informeren.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 27 mei 2013 16:01

er is genoeg voorheffing afgehouden,ben reeds gaan informeren.
Als er geen andere belastbare inkomsten zijn en de roerende voorheffing werd correct berekend en er is geen wijziging in je gezinstoestand tijdens het afgelopen jaar dan is het inderdaad moeilijk te verklaren dat u nog zoveel zou moeten bijbetalen.
Kijk eens grondig je belastingaangifte na. Lijkt alsof er een fout is begaan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

criticus
Berichten: 6

#5 , 27 mei 2013 16:55

Mogelijks vulde je het vak voor bedrijfvoorheffing niet in ? Met een belastbaar inkomen van zo'n 20000 euro zou je al meer dan 3000 euro bedrijfsvoorheffing nodig hebben om niet te hoeven bij te betalen.
Of gebeurde er bij het invullen een inversie van 2 cijfers waardoor je inkomsten hoger werden ofwel je bedrijfsvoorheffing kleinder?
Krijg je een vergoeding van je werkgever voor je verplaatsingskosten ? Ja, vergeet dan niet de vrijstelling van 370 euro ook in te vullen.
Doe de berekening nog eens opnieuw met taxweb op http://www.dvv.be" onclick="window.open(this.href);return false;

criticus
Berichten: 6

#6 , 27 mei 2013 17:02

Mogelijks vulde je het vak voor bedrijfvoorheffing niet in ? Met een belastbaar inkomen van zo'n 20000 euro zou je al meer dan 4500 euro bedrijfsvoorheffing nodig hebben om niet te hoeven bij te betalen.
Of gebeurde er bij het invullen een inversie van 2 cijfers waardoor je inkomsten hoger werden ofwel je bedrijfsvoorheffing kleiner?
Krijg je een vergoeding van je werkgever voor je verplaatsingskosten ? Ja, vergeet dan niet de vrijstelling van 370 euro ook in te vullen.
Doe de berekening nog eens opnieuw met taxweb op http://www.dvv.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Jef 007
Berichten: 737

#7 , 27 mei 2013 17:51

bij het invullen via tax on web kan er geen inversie van cijfers gebeuren want de inkomsten en sommige aftrekbare uitgaven staan op uw scherm vermits er niks meer moet geschreven worden
maar het is inderdaad raar dat er zoveel moet bijbetaald worden
vermoedelijk is er inderdaad zeer weinig voorheffing afgehouden

denbal
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 27 mei 2013 22:11

Alles is idd reeds op voorhand ingevuld bij taxonweb, heb dit dubbel gechecked. Ook bij Belfius (fiscoweb) kwam ik tot hetzelfde resultaat. M'n totaal belastbaar inkomen is 25.887€ en de bedrijfsvoorheffing 5928€. De gemeentebelasting is 7,7%. Heb een bedrijfswagen, dus geen verplaatsingskosten.
Ben van plan om binnenkort eens langs te gaan bij de dienst belastingen in m'n gemeente.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 27 mei 2013 23:13

Dan is de ingehouden bedrijfsvoorheffing inderdaad veel te laag!!!!!!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton
Berichten: 9920
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 28 mei 2013 14:47

Beste ,
op basis van de gegevens uit uw vorig bericht heb ik een simulatie gemaakt. U zou 853 € moeten bij betalen.
U spreekt zelf dat ToW 2160 € aangeeft.

Mag ik vragen al uw concrete gegevens eens mee te delen - desnoods via 'persoonlijk bericht'. Zijn er nog andere ingevulde codes? Is uw verlifgeld meegeteld?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wanton
Berichten: 9920
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#11 , 29 mei 2013 14:07

Bedankt voor de gegevens. Zowel via de computer als persoonlijke berekening kom ik op hetzelfde resultaat. En dat is ong. hetgeen ToW meedeelt.
Ik begin zo te vermoeden dat uw werkgever een verkeerd barema bezigt voor de voorheffing. Er is idd veel te weinig afgehouden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

neira
Berichten: 89

#12 , 29 mei 2013 14:13

Mocht ge in den bouw werken is het normaal, die moeten haast standaard zoveel opleggen omdat er quasi niets wordt afgehouden van weerverlet en getrouwheid.

Staat uw burgerlijke staat correct ingevuld op uw loonfiche?

Jef 007
Berichten: 737

#13 , 29 mei 2013 16:49

er bestaat wettelijke barema's waaraan de werkgever zich MOET houden inzake het bedrag van de bedrijfsvoorheffing
er heeft oa te maken met personen ten laste ed

denbal
Topic Starter
Berichten: 6

#14 , 29 mei 2013 21:27

ik zal eens met m'n werkgever praten hierover, alsook met m'n collega's hoe het zit bij hen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”