Fout in berekening belastingen

Jaak_
Topic Starter

Fout in berekening belastingen

#1 , 17 mei 2013 15:13

Hallo iedereen,

Ik heb een vraag over de personenbelasting. Ik zal de situatie proberen zo duidelijk mogelijk te schetsen met afgeronde bedragen.

Ik dien mijn belastingen voor inkomstenjaar 2011 (aanslagjaar 2012) binnen. Na berekening door de fiscus moest ik 1200 euro betalen. Echter, wij merken op dat de woonbonus niet werd verrekend.
Daarom maken wij een afspraak met het lokale belastingkantoor, alwaar de fout wordt rechtgezet. Na berekening blijkt dat ik recht heb op 1400 euro terug van de fiscus.

Enkele dagen na rechtzetting, ontvang ik een brief waarop staat dat ik eind mei 1400 euro zal terugtrekken.

Nu krijg ik vandaag een brief, met de melding dat de 1200 euro van de vorige berekening, wordt afgehouden van de 1400 euro. Dus ik trek maar 200 euro terug. Klopt dit wel?

Ik snap de redenering van de fiscus hierachter niet. Want de verschuldigde 1200 euro komt uit een onvolledige, foutieve berekening. Hoe komt het nu dat deze van de 1400 euro wordt afgehouden?

Heeft er iemand ervaring / advies in deze?

Alvast dank,
grtn,
Jaak

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 mei 2013 15:45

Wanneer de fiscus een supplementaire aanslag vestigt of een aanslag vestigt waarmee een vorige aanslag wordt rechtgezet (het verschil tussen beiden ken ik niet, de ene keer lees je op het aanslagbiljet "supplement aan aritkel", de andere keer "rechtzetting van artikel", maar het is volgens mij hetzelfde) gaat de fiscus als volgt te werk.

Eerst berekend men de verschuldigde belasting volledig opnieuw. In uw geval zou dit betekenen dat, indien dus de eerste foutieve aanslag niet gevestigd was en de aanslag vanaf de eerste keer juist berekend was, u recht had op een teruggave van 200 euro.

Daarna verrekend de fiscus de oorspronkelijke aanslag. De fiscus gaat er daarbij van uit dat deze aanslag betaald / teruggeven werd zoals in de aanslag vermeld. Degene die de berekening maakt weet op dat ogenblik immers niet of u ondertussen de eerste aanslag al dan niet effectief betaald hebt. In uw geval betekend dit dat rekening gehouden wordt met een betaling van 1.200 euro die u gedaan hebt / moest doen volgens de aanslag en die u ten onrechte gedaan hebt. U hebt immers recht op teruggave i.p.v. te moeten betalen. Dus vermeldt de supplementaire aanslag: oorspronkelijke aanslag 1.200 euro en telt dit bedrag bij het bedrag waarop u recht hebt (200) en komt zo op een terug te geven bedrag van 1.400 euro.

Vooraleer dit bedrag effectief terug te betalen gaat de ontvanger dan na of u die 1.200 euro nu al dan niet betaald hebt. Als u die betaald hebt krijgt u 1.400 terug. Als u die niet betaald hebt krijgt u maar 200 terug.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”