vraagje ivm fiscale aftrek van lening

mapleleiah
Topic Starter

vraagje ivm fiscale aftrek van lening

#1 , 18 mei 2007 19:36

Hallo,

Dit jaar moet/mag ik voor de eerste keer mijn lening fiscaal aftrekken. Ik heb hierover echter een paar vraagjes. De fiscale attesten van de bank zijn niet echt duidelijk en ook het boekje dat bij de belastingsbrief zit heeft me niet 100% op de hoogte kunnen brengen.

Wij hebben een lening in 2 delen ... een deel voor de grond en een deel voor de woning die erop gebouwd wordt. Nu lijkt het vanuit het fiscale attest dat we enkel de lening voor de woning kunnen aangeven. Klopt dit of mogen de bedragen voor de grond ook meegerekend worden?

We zijn niet gehuwd noch samenwonend op dit moment maar hebben we lening samen genomen (beide namen op de akte). Mogen wij de bedragen gewoon door 2 delen en elk de helft invullen?

Welke bedragen mogen wij in feite invullen? Kapitaal of intrest of enkel intrest? En mag de volledig premie voor de schuldsaldoverzekering ook aangegeven worden?

Groeten,

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 18 mei 2007 20:03

Beste,
laat eens weten op welke datum de akte van uw lening is geregistreerd.
Er is namelijk een verschil van behandeling als dit voor of na 1/1/2005 is gebeurd.

Daarna ga ik u alle nummers geven die je moet invullen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mapleleiah
Topic Starter

#3 , 19 mei 2007 23:20

Onze akte is geregistreerd in april 2006.

Dank bij voorbaat.

Lenny

Reclame

wanton

#4 , 20 mei 2007 19:27

Lenny,

uw lening valt onder het nieuwe systeem sinds 1/1/2005.
Het bedrag dat in mindering gebracht wordt van uw belastbaar inkomen , is aldus samengesteld :
1. basiskorf = 1920 ?
2.aanvullend = 640 ? , en dit gedurende de eerste 10 jaar
3.kinderlast = 60 ? , indien min. 3 kinderen ten laste op 1/1/2007
Ieder der partners heeft dus een aftrek van 2560 ? ( of 2620 ?) . Deze cijfers worden jaarlijks ge?ndexeerd.
De kapitaalsaflossingen van een lening voor aankoop van een grond , zijn niet aftrekbaar.
Ieder der partners vermeldt telkens de helft van het totaal bedrag

code 1100 (p.3) : kadastraal inkomen - dit jaar voor zoveel twaalfden als aantal volledige maanden
code 1146 (p.7) : intresten van de lening van de grond
code 1370 (p.7) : som van de intresten en aflossingen van de lening van het huis
code 1371 : premie schuldsaldoverzekering lening huis
NB. 1100 en 1146 kan natuurlijk pas als K.I. bekend is
De belastingopbrengst ligt ongeveer rond 1200 ? 1300 ? voor ieder.
Bij te voegen dokumenten :
1e jaar : ??nmalig attest of basisattest van de lening en de verzekering , waarin de maatschappijen verklaren dat alle wettelijke bepalingen voldaan zijn
elk jaar : de betalingsbewijzen

Duidelijk of zijn er nog vragen?

Groeten.
Toet-anch-Amon

mapleleiah
Topic Starter

#5 , 21 mei 2007 15:48

Lenny,

uw lening valt onder het nieuwe systeem sinds 1/1/2005.
Het bedrag dat in mindering gebracht wordt van uw belastbaar inkomen , is aldus samengesteld :
1. basiskorf = 1920 ?
2.aanvullend = 640 ? , en dit gedurende de eerste 10 jaar
3.kinderlast = 60 ? , indien min. 3 kinderen ten laste op 1/1/2007
Ieder der partners heeft dus een aftrek van 2560 ? ( of 2620 ?) . Deze cijfers worden jaarlijks ge?ndexeerd.
De kapitaalsaflossingen van een lening voor aankoop van een grond , zijn niet aftrekbaar.
Ieder der partners vermeldt telkens de helft van het totaal bedrag

code 1100 (p.3) : kadastraal inkomen - dit jaar voor zoveel twaalfden als aantal volledige maanden
code 1146 (p.7) : intresten van de lening van de grond
code 1370 (p.7) : som van de intresten en aflossingen van de lening van het huis
code 1371 : premie schuldsaldoverzekering lening huis
NB. 1100 en 1146 kan natuurlijk pas als K.I. bekend is
De belastingopbrengst ligt ongeveer rond 1200 ? 1300 ? voor ieder.
Bij te voegen dokumenten :
1e jaar : ??nmalig attest of basisattest van de lening en de verzekering , waarin de maatschappijen verklaren dat alle wettelijke bepalingen voldaan zijn
elk jaar : de betalingsbewijzen

Duidelijk of zijn er nog vragen?

Groeten.
Alvast bedankt, maar ik heb toch nog een paar vraagjes.

1) Wij zijn nog aan het bouwen. Het huis is nog lang niet klaar. Er is dus nog geen K.I. berekend. Als ik het goed begrijp moet 1100 dus al niet ingevuld worden. Maar wat doe ik dan met 1146? Kan ik daar nog niets van aangeven omdat er nog geen K.I. is?

2) Premie schuldsaldoverzekering voor GROND komt dus sowieso niet in aanmerking?

3) als ik met al die bedragen samen toch boven de 2560 euro uitkom, moet ik dan de werkelijke bedragen invullen of moet ik ze verminderen tot ik 2560 euro precies uitkom? Volgens het boekje bij de aangifte mag ik zelf puzzelen om het precies te doen passen? Klopt dit?

4) Moeten wij bij de aangifte ook een berekening steken met hoe we het onder elkaar verdeeld hebben? Bv. als mijn partner bv. 60% van de bedragen aangeeft en ik 40%, moeten we dat zo vermelden of puzzelen ze dat zelf wel uit?

Mocht dit belangrijk zijn: we zijn niet gehuwd, niet samenwonend en hebben geen kinderen.

Lenny

wanton

#6 , 21 mei 2007 19:26

Even antwoord formuleren:
1. De cijfers van de lening grond komen niet in aanmerking voor pakket "2560". code 1146 , waar intresten 'andere leningen' komen , heeft slechts zin indien code 1100 ingevuld is.
2. Indien pakket "2560" gebruikt wordt , is er geen pakket 'lange termijnsparen' mogelijk , waar premie SSV grond wel zou kunnen
3. 2560 ? is dit jaar het maximum. Zorg dat je dit cijfer kunt halen. Eerst de intresten en de aflossingen. Heb je hiermee genoeg , doe je geen inbreng van de premie SSV van het huis.
4.Optimaliseren heeft geen zin in het nieuwe systeem. Ieder heeft inbreng van de bedragen volgens zijn deel in de eigendom. Die is normaal 50-50. Is die verdeling anders, vb. 60-40 , mag je de cijfers ook zo splitsen.
5. de premies van de verzekering zijn individueel , daar moet ieder de zijne inbrengen. Intresten en aflossing moet je verdelen.

Groeten.
Toet-anch-Amon

mapleleiah
Topic Starter

#7 , 21 mei 2007 19:30

Hartelijk bedankt voor de info!

Ik zal het eens grondig bekijken en er trachten wijs uit te geraken!

Lenny

mapleleiah
Topic Starter

#8 , 24 mei 2008 23:40

We zijn een jaar later en alweer ligt een aangifte in de bus.

Ik heb bij aanvang van de lening mijn schuldsaldoverzekering in één keer betaald (a.d.h.v. een spaarplan dat ik daarvoor een paar jaar geleden was begonnen), dus ik veronderstel dat ik daar niets meer kan van aangeven?

Zie ik het nu TE simplistisch of mag ik het maximum 2600 euro invullen bij code 1370 (intresten en kapitaalaflossingen van hypothecaire leningen gesloten vanaf 1.1.2005 die in aanmerking komen voor de aftrek voor enige woning) als we genoeg afbetaald hebben om elk dat maximum aan te geven? Of moeten we eigenlijk elk de helft daarvan aangeven (dus 1300 euro elk) ... Ik lees daar nogal tegenstrijdige informatie over.

Ik word ook dit jaar knettergek van het attest van de bank en van de uitleg in het boekske bij de belastingsaangifte!!!

Lenny

wanton

#9 , 25 mei 2008 12:29

Lenny,

Indien U volgens het attest van de bank in 2007 minstens 5200 € betaald heeft voor uw hypothecaire lening voor de woning, vult U beiden in code 1370 of 1370/2370 het bedrag ' 2600' in. Zo bekomt U de maximale aftrek.
Zowel de intresten als de aflossingen komen in aanmerking.

Dit is van toepassing voor zover de lening gedekt is door een hypotheek.

Groeten.
Toet-anch-Amon

mapleleiah
Topic Starter

#10 , 25 mei 2008 13:58

Hallo,

We hebben iets minder afbetaald dan 5200 maar we zullen toch elk aan bijna de maximum aftrek komen!

Vriendelijk bedankt voor de info!

Ik vernam net nog van een kennis in Engeland dat belastingsbrieven daar niet BESTAAN voor gewone werknemers ... enkel voor zelfstandigen. Zo'n systeem zou toch veel miserie vermijden!

Lenny

wanton

#11 , 25 mei 2008 15:35

Lenny ,

indien wij geen gebruik willen maken van allerlei belastingverminderingen , aftrekken , enzo , kunnen wij ook in zulk systeem.
De belastingen hebben weet van alle inkomsten van loon- en weddetrekkenden. Als het daarbij blijft is in sé een aangifte niet nodig.
Voorlopig moeten wij zelf meedelen welke 'voordelen' voor ons van toepassing zijn : hypothecaire lening, pensioensparen, giften , onderhoudsgeld , energiebesparende dingen , enz.
Dit zal zo toch nog een tijdje blijven.
Toet-anch-Amon

mapleleiah
Topic Starter

#12 , 25 mei 2008 16:06

Lenny ,

indien wij geen gebruik willen maken van allerlei belastingverminderingen , aftrekken , enzo , kunnen wij ook in zulk systeem.
De belastingen hebben weet van alle inkomsten van loon- en weddetrekkenden. Als het daarbij blijft is in sé een aangifte niet nodig.
Voorlopig moeten wij zelf meedelen welke 'voordelen' voor ons van toepassing zijn : hypothecaire lening, pensioensparen, giften , onderhoudsgeld , energiebesparende dingen , enz.
Dit zal zo toch nog een tijdje blijven.
Inderdaad, dat klopt allemaal ... Ik ben ook niet zeker in hoeverre er in het Verenigd Koninkrijk aftrekposten bestaan voor leningen e.d. ... maar het lijkt me toch een vlot systeem.

Ach ja, daar loopt dan vanalles van andere zaken verkeerd. :D

Lenny

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”