Lenny,
uw lening valt onder het nieuwe systeem sinds 1/1/2005.
Het bedrag dat in mindering gebracht wordt van uw belastbaar inkomen , is aldus samengesteld :
1. basiskorf = 1920 ?
2.aanvullend = 640 ? , en dit gedurende de eerste 10 jaar
3.kinderlast = 60 ? , indien min. 3 kinderen ten laste op 1/1/2007
Ieder der partners heeft dus een aftrek van 2560 ? ( of 2620 ?) . Deze cijfers worden jaarlijks ge?ndexeerd.
De kapitaalsaflossingen van een lening voor aankoop van een grond , zijn niet aftrekbaar.
Ieder der partners vermeldt telkens de helft van het totaal bedrag
code 1100 (p.3) : kadastraal inkomen - dit jaar voor zoveel twaalfden als aantal volledige maanden
code 1146 (p.7) : intresten van de lening van de grond
code 1370 (p.7) : som van de intresten en aflossingen van de lening van het huis
code 1371 : premie schuldsaldoverzekering lening huis
NB. 1100 en 1146 kan natuurlijk pas als K.I. bekend is
De belastingopbrengst ligt ongeveer rond 1200 ? 1300 ? voor ieder.
Bij te voegen dokumenten :
1e jaar : ??nmalig attest of basisattest van de lening en de verzekering , waarin de maatschappijen verklaren dat alle wettelijke bepalingen voldaan zijn
elk jaar : de betalingsbewijzen
Duidelijk of zijn er nog vragen?
Groeten.
Alvast bedankt, maar ik heb toch nog een paar vraagjes.
1) Wij zijn nog aan het bouwen. Het huis is nog lang niet klaar. Er is dus nog geen K.I. berekend. Als ik het goed begrijp moet 1100 dus al niet ingevuld worden. Maar wat doe ik dan met 1146? Kan ik daar nog niets van aangeven omdat er nog geen K.I. is?
2) Premie schuldsaldoverzekering voor GROND komt dus sowieso niet in aanmerking?
3) als ik met al die bedragen samen toch boven de 2560 euro uitkom, moet ik dan de werkelijke bedragen invullen of moet ik ze verminderen tot ik 2560 euro precies uitkom? Volgens het boekje bij de aangifte mag ik zelf puzzelen om het precies te doen passen? Klopt dit?
4) Moeten wij bij de aangifte ook een berekening steken met hoe we het onder elkaar verdeeld hebben? Bv. als mijn partner bv. 60% van de bedragen aangeeft en ik 40%, moeten we dat zo vermelden of puzzelen ze dat zelf wel uit?
Mocht dit belangrijk zijn: we zijn niet gehuwd, niet samenwonend en hebben geen kinderen.
Lenny