#2 , 12 mar 2013 23:45
Jef ,
Het is u wellicht bekend dat er een wet bestaat "ter bescherming van de consument " enerzijds , en anderzijds dat handelaars aan allerlei bepalingen moeten voldoen waar een modale particulier ( die iets kwijt wil op kapaza ) helemaal niet door gebonden is .
Een handelaar beschikt over eigen specifieke middelen ( commerciele publiciteit en aanbiedingsmogelijkheden ) , terwijl een particulier beperkt is tot zoekertjes ( vroeger in de krant , nu op kapaza e.d. ) .
Het is begrijpelijk dat de FOD die zoekertjes sites nauwlettend in de gaten houdt , met het oog op de bescherming van de consument .
Voor de handelaar bestaat er o.a. wetgeving op misleidende handelspraktijken , alsook dat bij "verkoop op afstand " ( waar ook kapaza onder gerekend wordt ) de consument bepaalde rechten heeft ( o.a. een 7 dagen bedenktijd ) .
Het niet vermelden van de maatschappelijke zetel of ondernemingsnummer ( op zijn minst toch het ondernemingsnummer ) kan aanzien worden als misleidend voor de consument , o.a. op basis van volgende wetgeving ( en wellicht ook nog andere ) .
Onderafdeling 3. - Misleidende handelspraktijken
Art. 88. Als misleidend wordt beschouwd een handelspraktijk die gepaard gaat met onjuiste informatie en derhalve op onwaarheden berust of, zelfs als de informatie feitelijk correct is, de gemiddelde consument op enigerlei wijze, inclusief door de algemene presentatie, bedriegt of kan bedriegen ten aanzien van een of meer van de volgende elementen, en de gemiddelde consument er zowel in het ene als in het andere geval toe brengt of kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen :
3° de reikwijdte van de verplichtingen van de onderneming, de motieven voor de handelspraktijk en de aard van het verkoopproces, elke verklaring of symbool dat doet geloven dat de onderneming of het product sponsoring of directe of indirecte steun krijgt;
6° de hoedanigheid, kenmerken en rechten van de onderneming of haar tussenpersoon, zoals haar identiteit, vermogen, kwalificaties, status, erkenning, affiliatie, connecties, industriële, commerciële of intellectuele eigendomsrechten of haar bekroningen en onderscheidingen;
Afdeling 2. - Overeenkomsten op afstand
Onderafdeling 1. - Overeenkomsten op afstand die geen betrekking hebben op financiële diensten
Art. 45. Bij het aanbod van een overeenkomst op afstand moet de consument ondubbelzinnig, op heldere en begrijpelijke wijze ingelicht worden door elk middel dat aangepast is aan de gebruikte techniek voor communicatie op afstand, meer bepaald over de volgende elementen :
1° de identiteit van de onderneming en haar geografische adres;
De afdeling 2 en onderafdeling 3 zijn te uitgebreid om hier op te zetten .
Het voornaamste zal hier wel staan , maar de FOD heeft verder genoeg armslag om dit af te dwingen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .