Roerende inkomsten uit een website.Belastingscode en -tarief

TripleOrange
Topic Starter

Roerende inkomsten uit een website.Belastingscode en -tarief

#1 , 11 mar 2013 17:40

Ik heb een website waar ik reclame wens op te zetten.

Aangezien ik in de website zo goed als geen arbeid steek (om de 2 maand eens iets updaten) veronderstel ik dat het gaat om inkomsten op roerende goederen.

Onder welke belastingscode geef ik dit aan?

Wat is het belastingstarief?

En mag ik eventueel zaken aftrekken (hosting) of is er een forfait voorzien?

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
krisss

#2 , 13 mar 2013 16:27

De inkomsten die u hieruit geniet zijn te beschouwen als diverse inkomsten (geen roerende inkomsten), zolang het inderdaad slechts occasionele presttaies betreft.

U kunt hiervan vanzelfsprekend uw kosten aftrekken, doch enkel in de mate dat ze betrekking hebben op de inkomsten. Als u bvb. een website van een sportclub beheert waarvoor u ook geld ontvangt voor reclame die erop staat, dan hebben de hostingkosten zowel betrekking op het privé-gedeelte van de site (sport) als op het gedeelte waaruit u inkomsten haalt (reclame). U zult een "redelijke" verdeelsleutel moeten hanteren.

Vaak wordt door de fiscus ook een redelijk kostenforfait aanvaard, waarbij 20% een gangbare norm is.

U dient de inkomsten aan te geven onder code 1200 en de kosten onder code 1201 van de aangifte (terug te vinden in deel 2).

Het tarief is in principe 33% behalve indien de samenvoeging van deze inkomsten met uw andere inkomsten (belast aan het progressief tarief) voordeliger zou uitvallen. Dan worden ze mee aan het progressief tarief belast.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”