Onderhoudsgeld betalen in buitenland

Jan B
Topic Starter
Berichten: 1
Locatie: Leuven

Onderhoudsgeld betalen in buitenland

#1 , 04 mei 2007 13:58

Vorig jaar ben ik in Belgi? gehuwd (wettelijk stelsel) met een Fran?aise. Ze heeft twee kinderen die in Frankrijk bij hun vader wonen. Mijn vrouw heeft geen inkomen, maar wij betalen een maandelijks onderhoudsgeld vanop een Belgische bankrekening naar Frankrijk. Dit bedrag is ook vastgelegd in een vonnis van een Franse rechtbank.

Mijn vraag is of ik dit onderhoudsgeld kan in mindering kan brengen van mijn/onze belastingen.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 mei 2007 12:15

Het onderhoudsgeld dat betaald wordt voor de kinderen van uw echtgenote kan in mindering gebracht worden van haar belastbaar inkomen, niet van uw belastbaar inkomen.

Ook al heeft zij geen inkomen, hebt u er belang bij de betaalde onderhoudsgelden aan te geven. Een deel van uw inkomen wordt immers toebedeeld aan uw echtgenote (huwelijksquoti?nt).


scorpioen

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 06 mei 2007 12:53

?Art.104.Binnen de grenzen en onder de voorwaarden bepaald in de artikelen 107 tot 116, worden van het totale netto-inkomen de volgende bestedingen afgetrokken, in zover zij in het belastbare tijdperk werkelijk zijn betaald :1? 80 pct. van de onderhoudsuitkeringen die de belastingplichtige regelmatig heeft betaald aan personen die niet deel uitmaken van zijn gezin, wanneer ze zijn betaald ter uitvoering van een verplichting op grond van het Burgerlijk of het Gerechtelijk Wetboek of van de wet van 23 november 1998 tot invoering van de wettelijke samenwoning...?(W.I.B.=Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

Van de belastbare inkomsten worden afgetrokken, de uitkeringen tot onderhoud, waarvan de belastingplichtige de SCHULDENAAR is ter uitvoering van een bepaling naar buitenlands recht, in zoverre deze kan worden gelijkgesteld met een bepaling van het Belgisch burgerlijk recht.(Brussel, 7.11.1989, Arlt K., Bull. 707, blz. 1742).

Alhoewel art.104,1? tekstueel niet vereist dat de belastingplichtige ook de schuldenaar van voornoemde verplichting is,blijkt dit toch vereist uit art.104,2? W.I.B. en uit voornoemd Brussels arrest.
U kan dus dit onderhoudsgeld niet in mindering brengen van uw eigen belastingen.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”