werkelijke beroepskosten (te mooi om waar te zijn?)

Stella52
Topic Starter
Berichten: 21

werkelijke beroepskosten (te mooi om waar te zijn?)

#1 , 16 feb 2013 16:49

Hallo

Ik ben een werknemer, ik gebruik de volgende voertuigen voor mijn woon-werk verkeer:
*Terreinwagen (lichte vracht) (25% prive gebruik)
*vespa (50% prive gebruik)
*quad (50 % prive gebruik)
*fiets (50 % prive gebruik)

Als ik met niet vergis is het voor al deze voertuigen mogelijk om de werkelijke kosten te bewijzen(ze worden ook niet beperkt zoals bij een gewone personenwagen), ik moet niet kiezen voor het forfait van 15 cent/km.
Ik heb een huis met een dubbele garage die ik gebruik voor de stalling van deze voertuigen. De garage is ongeveer 20% van m'n huis. ik kan dus 20% van de vaste kosten + afschrijving van het huis inbrengen als beroepskosten. De kost van 20% moet ik wel nog verminderen met het % prive gebruik (30% ofzo?)

De bureau is ongeveer 10% van de woning, deze breng ik ook nog in voor 50% beroepsgebruik.

Als ik deze methode toepas (samen met al de directe kosten zoals benzine, autoverzekering, oderhoud etc) kom ik aan een beroepskost van ongeveer 11500€.

Mij forfaitaire beroepskost zijn ongeveer 3000€.

Deze methode levert me dus 8500€ extra beroepskosten op, dus een extra netto besparing van ongeveer 3500€/jaar (!!) op tov van het forfaitaire systeem. Je zou voor minder een jeep en een motor aanschaffen.

klopt mijn redenering of zal een fiscus dit nooit aanvaarden? Mijn woon-werk verkeer is trouwens maar 18 km enkel.

Hoe moet ik trouwens het beroepsgebruik van al deze voertuigen bewijzen? Moet ik af en toe een foto nemen als ze daar op de parking staan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jef 007
Berichten: 737

#2 , 16 feb 2013 17:36

u droomt!!!!!!
1.u dient uw werkelijke verplaatsingen te bewijzen
2.denkt u 4 (vier) voertuigen te kunnen aftrekken? met enkel 18kms afstand naar uw werk?
3.GEEN enkel belastingscontroleur gelooft dat uw garage en bureel ( slaapkamer??) 30% van de totale opp van uw woning is, is er een bovenverdieping??
4.heeft u een bureel thuis nodig? hoe gaat u de fiscus hiervan overtuigen?
5.20% vaste kosten voor uw garage?? welke vaste kosten? verwarming in garage?? verlichting die steeds brandt????
6.al ééns van economische realiteit gehoord?
7. schrijf uw berekening ééns op het forum

Stella52
Topic Starter
Berichten: 21

#3 , 16 feb 2013 19:10

1.u dient uw werkelijke verplaatsingen te bewijzen
Hoe moet je zoiets bewijzen? foto's maken van het voertuig op de parking?
De fiets en quad hebben zelfs geen kilometerstanden.

2.denkt u 4 (vier) voertuigen te kunnen aftrekken? met enkel 18kms afstand naar uw werk?
Tja, dat is natuurlijk de hamvraag. Ik heb uiteindelijk toch het recht om te kiezen hoe ik naar m'n werk ga. Ik betaal toch ook wegentaks voor de voertuigen. De totale waarde van de 4 voertuigen is zo'n 23000€. De totale afschrijving is dus nog veel minder dan iemand die met een BMW X5 lichte vracht ofzo naar het werk rijdt.
Met m'n quad rij ik misschien maar 10 keer per jaar, waarvan een keer of 5 naar het werk. Het klinkt onnozel, maar dat is toch 50% woon-werk gebruik.

3.GEEN enkel belastingscontroleur gelooft dat uw garage en bureel ( slaapkamer??) 30% van de totale opp van uw woning is, is er een bovenverdieping??
Dit is wel degelijk gebaseerd op het aantal m², het gaat om een ruime dubbele garage, ruime bureau (geen toekomstige slaapkamer) en een overdekte fietsenstalling tegen het huis.

4.heeft u een bureel thuis nodig? hoe gaat u de fiscus hiervan overtuigen?
Ik log af en toe 's avonds in op het systeem van het werk. Hoe wordt zoiets doorgaans bewezen?

5.20% vaste kosten voor uw garage?? welke vaste kosten? verwarming in garage?? verlichting die steeds brandt????
brandverzekering, onroerende voorheffing, intrest lening, elektriciteit(poort + verlichting) en water(auto wassen), onderhoudskosten

6.al ééns van economische realiteit gehoord?
Dit hangt samen met punt 2, het lijkt natuurlijk overdreven, maar ik vraag mij af of dit ook wettelijk te verwerpen is.

7. schrijf uw berekening ééns op het forum
Dat zal ik morgen eens doen, kan je hier excel files toevoegen ofzo?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 feb 2013 19:59

Artikel 53, WIB 92 (aj. 2013)
Als beroepskosten worden niet aangemerkt:
10° alle kosten in zover deze op onredelijke wijze de beroepsbehoeften overtreffen;

Jef 007
Berichten: 737

#5 , 16 feb 2013 20:07

nu ben ik zeker dat u droomt!!
vb nr 4 : hoeveel minuten per dag werkt u op computer in uw bureel voor uw werk?
u dient dit om te delen naar 24u/dag, dus zal er niet veel meer overschieten om af te trekken
eccelfiles??? kopier wat u geschreven heeft, no matter in excel of word
en
fiscus heeft niks te verantwoorden : het is u die dient te bewijzen datn uw kosten nodig zijn om inkomsten te verwerven of te behouden
als het allemaal zo eenvoudig zou zijn zoals u het laat uitschijnen, dan zou iedereen gemakkelijk zijn kosten kunnen bewijzen. Hetgeen echte niet zo is.

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 16 feb 2013 22:17

Hallo

Ik ben een werknemer, ik gebruik de volgende voertuigen voor mijn woon-werk verkeer:
*Terreinwagen (lichte vracht) (25% prive gebruik)
*vespa (50% prive gebruik)
*quad (50 % prive gebruik)
*fiets (50 % prive gebruik)

Als ik met niet vergis is het voor al deze voertuigen mogelijk om de werkelijke kosten te bewijzen(ze worden ook niet beperkt zoals bij een gewone personenwagen), ik moet niet kiezen voor het forfait van 15 cent/km.
Ik heb een huis met een dubbele garage die ik gebruik voor de stalling van deze voertuigen. De garage is ongeveer 20% van m'n huis. ik kan dus 20% van de vaste kosten + afschrijving van het huis inbrengen als beroepskosten. De kost van 20% moet ik wel nog verminderen met het % prive gebruik (30% ofzo?)

De bureau is ongeveer 10% van de woning, deze breng ik ook nog in voor 50% beroepsgebruik.

Als ik deze methode toepas (samen met al de directe kosten zoals benzine, autoverzekering, oderhoud etc) kom ik aan een beroepskost van ongeveer 11500€.

Mij forfaitaire beroepskost zijn ongeveer 3000€.

Deze methode levert me dus 8500€ extra beroepskosten op, dus een extra netto besparing van ongeveer 3500€/jaar (!!) op tov van het forfaitaire systeem. Je zou voor minder een jeep en een motor aanschaffen.

klopt mijn redenering of zal een fiscus dit nooit aanvaarden? Mijn woon-werk verkeer is trouwens maar 18 km enkel.

Hoe moet ik trouwens het beroepsgebruik van al deze voertuigen bewijzen? Moet ik af en toe een foto nemen als ze daar op de parking staan?
Lijkt te kloppen. U moet het gebruik van deze voertuigen niet bewijzen; indien nodig dient de belastingdienst te bewijzen dat u ander vervoer gebruikt. Ze mogen uw werkgever niet contacteren om te weten welk vervoer u gebruikt.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Stella52
Topic Starter
Berichten: 21

#7 , 16 feb 2013 22:35

Artikel 53, WIB 92 (aj. 2013)
Als beroepskosten worden niet aangemerkt:
10° alle kosten in zover deze op onredelijke wijze de beroepsbehoeften overtreffen;
Dju dat valt tegen! Bedankt voor deze nuttige reactie.

Is er hier rechtspraak over geweest? Wat zou ongeveer als onredelijk beschouwd worden?

Stella52
Topic Starter
Berichten: 21

#8 , 17 feb 2013 12:48

een relevant artikel gevonden:

http://www.fiscalibus.be/show.php?id=78

vooral deze passage lijkt me interessant en zou wel eens in mn voordeel kunnen spelen:

De kilometerprijs van een voertuig wordt in belangrijke mate bepaald door het totale aantal kilometers dat de bestuurder jaarlijks aflegt. Dat de belastingplichtige een vrij beperkt aantal kilometers aflegt heeft tot gevolg dat de vaste kosten verdeeld moeten worden over een beperkt aantal kilometers. Dus ligt de kilometerprijs hoger dan gemiddeld. Maar daardoor worden de in rekening gebrachte autokosten op zich niet onredelijk. Het hof lijkt aan te geven dat niet de kilometerprijs van belang is, maar wel de auto.

denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 feb 2013 16:25

Ik zou er toch niet teveel op rekenen want het artikel is al van eind 2000.
En ik denk dat je nog nooit een controle van belastingen van een zelfstandige heeft mee gemaakt heeft, anders had je wel een ander gedacht gehad en zou je berekeningen onmiddellijk in de vuilbak beland zijn.

Maar ik duim toch voor je!
 
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 17 feb 2013 19:02

Beste Stella,

indien u 's morgens naar uw werk rijdt , u de hele werktijd op dezelfde plaats blijft en 's avonds terug naar huis rijdt , kan u inbrengen het fenomenale bedrag van 1134 €. Met welk voertuig u ook naar het werk gaat , u kan 0.15 €/km aanrekenen. 210 dagen X 18 km x 2 x 0.15 = 1134 €. Dat is heel wat minder dan uw forfait. Begin er in dit geval niet aan! In die 15 eurocent is begrepen : afschrijving , brandstof, onderhoud,garage.
Er is ons ooit geleerd dat het pas zin heeft om de werkelijke kosten woon-werkverkeer in te brengen vanaf een afstand van 40 km naar het werk. En dan nog.
U kan , maar dan moet het werk thuis essentieel zijn , een gebruiksvergoeding meetellen van 50 tot 100 € per maand.

Enkel als u met de wagen dienstverplaatsingen doet tijdens uw werkkuren , kan u meer aftrek doen , in verhouding van die kilometers tot de totaal aantal km.

Ik denk dat u beter voor uw forfaitaire beroepskosten kan blijven kiezen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jef 007
Berichten: 737

#11 , 17 feb 2013 19:10

en normaal gezien dient werkgever de dienstverplaatsingen teug te betalen ( dus niet af te trekken van uw belastingen)

Stella52
Topic Starter
Berichten: 21

#12 , 17 feb 2013 20:28

Beste Stella,

indien u 's morgens naar uw werk rijdt , u de hele werktijd op dezelfde plaats blijft en 's avonds terug naar huis rijdt , kan u inbrengen het fenomenale bedrag van 1134 €. Met welk voertuig u ook naar het werk gaat , u kan 0.15 €/km aanrekenen. 210 dagen X 18 km x 2 x 0.15 = 1134 €. Dat is heel wat minder dan uw forfait. Begin er in dit geval niet aan! In die 15 eurocent is begrepen : afschrijving , brandstof, onderhoud,garage.
Er is ons ooit geleerd dat het pas zin heeft om de werkelijke kosten woon-werkverkeer in te brengen vanaf een afstand van 40 km naar het werk. En dan nog.
U kan , maar dan moet het werk thuis essentieel zijn , een gebruiksvergoeding meetellen van 50 tot 100 € per maand.

Enkel als u met de wagen dienstverplaatsingen doet tijdens uw werkkuren , kan u meer aftrek doen , in verhouding van die kilometers tot de totaal aantal km.

Ik denk dat u beter voor uw forfaitaire beroepskosten kan blijven kiezen.
De regeling die u aanhaalt geldt alleen voor normale personenwagens. De wetgever heeft een gunstregeling gecreëerd voor lichte vracht, motorfietsen en fietsen. Een werknemer kan bij deze voertuigen kiezen om de werkelijke transportkosten te bewijzen.

wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#13 , 17 feb 2013 22:50

Motorvoertuigen inderdaad , maar fietsen?
Wees maar zeker dat men de kilometerstanden zal controleren!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Stella52
Topic Starter
Berichten: 21

#14 , 18 feb 2013 12:49

Bij fietsen kan je kiezen tussen 0,20 cent/km ofwel de werkelijke kosten.

De vrijgestelde fietsvergoeding van de werkgever komt daar dan nog eens bovenop.

gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#15 , 19 feb 2013 15:25

en normaal gezien dient werkgever de dienstverplaatsingen teug te betalen ( dus niet af te trekken van uw belastingen)
Correctie : als beroepskosten bewezen worden voor verplaatsingen waarvoor een werkgever een tussenkomst betaalt dan wordt die tussenkomst vanwege de werkgever integraal belastbaar.

Dit betekent op zichzelf niet dat dit financiëel nadeling zou zijn omdat voor verplaatsingen met een eigen voertuig er slechts een beperkte fiscale vrijstelling bestaat voor de door de werkgever terugbetaalde tussenkomst. Berekeningen met en zonder deze fiscale beroepskosten kunnen enkel maar duidelijkheid geven.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”