bijverdienen

Lombra
Topic Starter
Berichten: 2

bijverdienen

#1 , 03 mei 2007 15:59

beste allemaal,

mijn excuses indien deze topic op de verkeerde plaats staat.
Ik ben vanuit een dienst gevraagd een vrij omvangrijke administratieve klus op te knappen. Ik ga zelf voltijds werken, maar kan de opdracht afhandelen na mijn werkuren.
Deze dienst heeft vanzelfsprekend een factuur nodig om mij te kunnen betalen. Mijn vraag is nu: kan ik een factuur uischrijven zonder zelfstandige in bijberoep te zijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye
Berichten: 468

#2 , 03 mei 2007 16:07

Hallo,

U kan een betalingsbewijs opmaken, maar geen factuur omdat er geen BTW komt bij kijken.

Mvg
Heye Andy

Lombra
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 03 mei 2007 16:11

En een dergelijk bewijs is dus mogelijk? Ik bedoel hiermee: kan elk bedrijf zoiets uitbetalen?

alvast bedankt voor het antwoord.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 05 mei 2007 11:36

?Art.25...Koop en verkoop kan bewezen worden door middel van een aanvaarde factuur,onverminderd...?(Wetboek van Koophandel 15 december 1872).

?M.b.t. andere handelsverrichtingen,zoals de aanneming van werk,voor dewelke het opmaken van een factuur GEBRUIKELIJK is,mag de rechter een feitelijk vermoeden zien in de aanvaarding van een factuur?(Cass. 1 december 1967,Pas. 1968,I,440).

?factuur,beschrijvende staat van de geleverde goederen en/of diensten die een schriftelijke bevestiging inhoudt van het bestaan van een schuldvordering in geld die voortvloeit uit een overeenkomst tot levering van goederen en/of diensten,en die de schuldeiser krachtens wet of gebruik,verplicht is aan zijn medecontractant mee te delen?(DIRIX,E.,e.a.,De Valks Juridisch Woordenboek,Antwerpen Intersentia 2001,p.118).

Wat gebruikelijk is tussen handelaars is daarom niet verboden tussen anderen.U kan dus een factuur uitschrijven zonder zelfstandige in bijberoep te zijn.

?Art.4.?1.Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit GEREGELD en zelfstandig...levering van goederen of diensten verricht...?(Wetboek B.T.W. 3 juli 1969).

Daar u uw zelfstandige activiteit niet GEREGELD,doch slechts occasioneel uitoefent,bent u geen B.T.W.-belastingsplichtige en kan uw factuur dus ook geen B.T.W. vermelden.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.
Ga ook naar http://www.fisconet.fgov.be/

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”