Meerwaardebelasting

patjebrussel
Topic Starter

Meerwaardebelasting

#1 , 07 feb 2013 12:34

Ik kreeg vandaag een brief van de meerwaardebelasting waar mijn boekhoudster '0' heeft ingetoetst. Dat klopt, en is mijn fout door dat niet door te geven. Andere beslommeringen. Is zeker niet vergeten of ontduiken, daar geraak je toch niet mee weg.

Nu, ik veronderstel dat ik alle facturen nog kan doorgeven aan de belastingen en niet akkoord ga met hun berekening ? Hun brief is vol met wetteksten, is nogal schrikwekkend. Krijg ik alsnog een boete erop ?
Op die woning en verbouwing heb ik zeker geen winst gemaakt, heb ik verkocht omdat te ver van mijn werkgebied toen, en wegens de leegstandsheffingen die alsmaar hoger werden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 feb 2013 15:39

Ik kreeg vandaag een brief van de meerwaardebelasting waar mijn boekhoudster '0' heeft ingetoetst.
Dit is voor mij onbegrijpelijk. Welke brief kreeg je precies? Wat heeft je boekhouder precies gedaan?

patjebrussel
Topic Starter

#3 , 07 feb 2013 16:51

Ik kreeg vandaag een brief van de meerwaardebelasting waar mijn boekhoudster '0' heeft ingetoetst.
Dit is voor mij onbegrijpelijk. Welke brief kreeg je precies? Wat heeft je boekhouder precies gedaan?
Een brief van de belastingen met een berekening op de meerwaarde.

De vraag was of ik alle facturen kan opsturen van de gedane werken. Of ik alsnog een boete krijg.
Welke facturen komen in aanmerking. Enkel die van aannemers ? Geen facturen van bouwmaterialen van werken die ik zelf heb gedaan ?

Reclame

Jef 007

#4 , 07 feb 2013 16:55

ik zou voorstellen :indien boekhouder fout gemaakt heeft, laat hem zelf dan die fout rechtzetten
u betaalt hem ten slotte daarvoor!

patjebrussel
Topic Starter

#5 , 07 feb 2013 17:07

ik zou voorstellen :indien boekhouder fout gemaakt heeft, laat hem zelf dan die fout rechtzetten
u betaalt hem ten slotte daarvoor!
Maar daar ben ik nu niet veel mee hoor met nog meer ambras te zoeken !

Vraag blijft, is het voldoende om de facturen op te sturen, en niet akkoord te gaan met hun berekening ? Ik moet dit binnen de 30 dagen terug sturen, ingevuld als 'niet akkoord om de volgende redenen,....' of 'akkoord'.

Persoonlijke meningen kunnen in het praatcafé,....

scorpioen

#6 , 07 feb 2013 17:18

Ik vermoed dat u een bericht van wijziging ontvangen hebt.

U moet hierop binnen de dertig dagen antwoorden. U vermeldt alle argumenten die u hebt en stuurt ook de stukken die dit ondersteunen mee op. Stuur alle facturen van de werken en de materialen mee op en vermeldt welke werken u zelf gedaan hebt. U zal dan wel zien wat de reactie is.

Het bericht van wijziging moet ook vermelden dat een belastingverhoging zal opgelegd worden, zoniet kan geen belastingverhoging worden opgelegd.

De fiscus moet daarna een "kennisgeving van beslissing tot taxatie" versturen, waarbij zij meedeelt waarom zij met bepaalde van uw argumenten geen rekening houdt. Pas daarna kan een aanslag gevestigd worden. Daar kan u dan nog bezwaar tegen aantekenen bij de gewestelijke directeur en daarna kan u eventueel nog naar de fiscale rechtbank gaan.

patjebrussel
Topic Starter

#7 , 07 feb 2013 17:25

Het bericht van wijziging moet ook vermelden dat een belastingverhoging zal opgelegd worden, zoniet kan geen belastingverhoging worden opgelegd.
Bedankt.

Wat bedoelt u hiermee ? Mijn begeleidende brief waar ikzelf in moet schrijven dat ik akkoord ga met een belastingsverhoging ?

De meerwaardebelasting volgens hun berekening (is dus niks van facturen meegerekend) is 19000 euro, ik veronderstel dat hierop 16,5 % is ? En niet de 19.000 euro hé ?

En voor de rest ben ik niet van plan van naar de rechtbank te gaan hoor,.... Als ze niks aanvaarden, dan is het maar zo.

patjebrussel
Topic Starter

#8 , 07 feb 2013 17:33

Trouwens, op http://www.notaris.be/verkopen-kopen-hu ... ebelasting" onclick="window.open(this.href);return false; lees ik dit :

De belasting is niet van toepassing indien het uw enig woonhuis is,
___
Maar mijn adres stond er nooit, dus sta ik daarmee nergens zeker ?

Jef 007

#9 , 07 feb 2013 17:42

beste,
het is duidelijk dat u geen kaas gegeten heeft van die fiscale materie, en het is mi. niet verstandig om "solo slim" te spelen zonder uw fiscale raadsman
als u geen vertrouwen heeft in uw huidige boekhouder,dank hem dan af en neem een andere.
maar het is uw vrije keuze natuurlijk en voor alle duidelijkheid : ik ben geen fiscaal boekhouder

scorpioen

#10 , 07 feb 2013 19:54

Wat bedoelt u hiermee ?
Je vroeg of de fiscus je een boete kon opleggen.

Mijn antwoord: de fiscus heeft je een brief geschreven waarin ze zeggen dat ze je gaan belasten op meerwaarde (zo'n brief noemt men een bericht van wijziging). In die brief, die de fiscus geschreven heeft, moeten ze ook schrijven dat ze een belastingverhoging gaan toepassen. Doen ze dat niet, dan mogen ze daarna geen belastingverhoging toepassen.

patjebrussel
Topic Starter

#11 , 07 feb 2013 21:09

Ok, bedankt Scorpioen.
Alles ligt al klaar om op te sturen, de facturen overstijgen de door hun berekende meerwaarde overigens. 'k Zal wel zien wat het geeft.
De laatste maanden heb ik hier niks anders gedaan dan zitten te betalen voor de staat : SZ, rugularisatie, leegstandsheffing, andere dingen waar ik niks aan heb, nu dit. Een mens wordt er niet goed van.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”