Na belastingcontrole, als zelfstandige, wanneer nieuwaanslbi

Fabi
Topic Starter
Berichten: 440

Na belastingcontrole, als zelfstandige, wanneer nieuwaanslbi

#1 , 31 jan 2013 20:17

Hallo,

weet hier iemand, na dat je als zelfstandige controle gekregen hebt (in december en nog es in januari), en de belastingen er vanalles uitgooien en een aanpassing eisen, en je gaat akkoord,
wanneer krijg je een nieuw aanslagbiljet?
Het gaat idd over een teruggave, en kan goed gebruikt worden! :?

Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15980
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jan 2013 21:39

Normaal kan dit zeer snel gaan 14 a 21 dagen, als het belastingen zijn is het dan nog eens 2 maanden eer je de centen krijgt nadat je het bericht heeft gekregen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#3 , 01 feb 2013 15:35

Hallo,

weet hier iemand, na dat je als zelfstandige controle gekregen hebt (in december en nog es in januari), en de belastingen er vanalles uitgooien en een aanpassing eisen, en je gaat akkoord,
wanneer krijg je een nieuw aanslagbiljet?
Het gaat idd over een teruggave, en kan goed gebruikt worden! :?

Bedankt
Bedoel je met die teruggave de berekeningsnota op basis van je jaarlijkse aangifte? Hoe zou je anders een teruggave hebben als 'ze er van alles uitgooien', wat toch betekent dat je belastbare basis hoger wordt, dus een herziening met een te betalen belastingsaldo?
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Reclame

Fabi
Topic Starter
Berichten: 440

#4 , 01 feb 2013 16:01

De controleur is terplekke gekomen, hij wou de kwalificatie van de woonst zien, (is nu kantoor), en is er niet mee akkoord dat het wordt afgetrokken van kosten of zoiets,(omdat er een klein badkamertje inzit en een kitchenette), en dat is gelijk aan een perfect ombouwbare woonst,(dus niet de enige woning) de boekhouder wil het tegendeel bewijzen, maar controleurs hebben altijd gelijk hé!

Denk dat het over de hypotheekaftrek gaat.

En nog wat onkosten eruitgedaan. Nu heb ik reeds bericht gekregen met de codes die moeten aangepast worden, en wachten op het aanslagbiljet, staat vermeld, maar da's nu al van begin januari, dus ik dacht dat duurt wel lang, ik weet niet hoe het standaard is. Ben benieuwd hoeveel ze gaan aftrekken van het normaal terug tekrijgen bedrag, 't Is de wereld niet hoor maar kon weekje Spanje vanaf :wink: (Grapje)

Bedankt!

Jef 007
Berichten: 737

#5 , 01 feb 2013 16:25

heeft u een "bericht van wijziging van aangifte "ontvangen ?
of heeft u een"kennisgeving van aanslag van ambtswege" ontvangen ontvangen?
of een "akkoordverklaring" die u nog moet ondertekenen en terugsturen?

Fabi
Topic Starter
Berichten: 440

#6 , 01 feb 2013 16:52

Ja klopt, bericht wijzigingvan aangifte! (is dat goed of slecht?) :?

Bedankt!

Jef 007
Berichten: 737

#7 , 01 feb 2013 17:00

u dient met "akkoord" of "niet akkoord " te antwoorden op dit bericht en BINNEN de maand

Fabi
Topic Starter
Berichten: 440

#8 , 02 feb 2013 18:16

Hallo,
wel er staat op de brief dat ik automatisch moet akkoord gaan, de boekhouder heeft een papier getekend met akkoord weiziging codes.

Dus moet ik nu op hetnieuwe aanslagbiljet wachten, dus ik vroeg mij af hoelang gaan ze ons nu doen wachten?
Groetjes!

dako
Berichten: 354

#9 , 06 feb 2013 09:59

De controleur is terplekke gekomen, hij wou de kwalificatie van de woonst zien, (is nu kantoor), en is er niet mee akkoord dat het wordt afgetrokken van kosten of zoiets,(omdat er een klein badkamertje inzit en een kitchenette), en dat is gelijk aan een perfect ombouwbare woonst,(dus niet de enige woning) de boekhouder wil het tegendeel bewijzen, maar controleurs hebben altijd gelijk hé!
Controleurs hebben natuurlijk niet altijd gelijk, genoeg rechtspraak die hun nadeel is, en je kan dan ook altijd bezwaar indienen/niet tekenen, en indien nodig naar de rechtbank stappen.

Maar je moet het ook vanuit het anders standpunt bekijken, heb je beneden een living+keuken(kitchentette)+badkamer(tje) is bij een controle de living op een uurtje omgetoverd tot een bureau... en dat weten de controleurs ook...

Verder kan het inderdaad snel gaan, maar reken toch maar op een maand. Indien controle pas in januari was moet je je nog geen zorgen maken. In sommige gevallen kan het zelfs een hele wat langer duren...

gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#10 , 06 feb 2013 11:18

De controleur is terplekke gekomen, hij wou de kwalificatie van de woonst zien, (is nu kantoor), en is er niet mee akkoord dat het wordt afgetrokken van kosten of zoiets,(omdat er een klein badkamertje inzit en een kitchenette), en dat is gelijk aan een perfect ombouwbare woonst,(dus niet de enige woning) de boekhouder wil het tegendeel bewijzen, maar controleurs hebben altijd gelijk hé!
Maar je moet het ook vanuit het anders standpunt bekijken, heb je beneden een living+keuken(kitchentette)+badkamer(tje) is bij een controle de living op een uurtje omgetoverd tot een bureau... en dat weten de controleurs ook...
Het is hier natuurlijk niet gekend op welke basis er voor akkoord getekend werd door je boekhouder, maar het feit op zichzelf van het aanwezig van een keuken en/of badkamer is totaal niet voldoende om dit automatisch te verwerpen als beroepsmatig gebruik.

Lees er de volgende uitspraak maar eens op na:

http://curia.europa.eu/juris/document/d ... cid=218464" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is mogelijk dat het voor je boekhouder belangrijker was om een goede verstandhouding te bewaren met de betrokken controleur, maar dat is totaal al niet geweten.

Even verdergaand op het aanwezig zijn van een badkamer en een keuken, zelfs een living. Als deze aanwezigheid een beroepsmatig geberuik zou uitsluiten waarom zijn er dan keukens en toiletten aanwezig in openbare gebouwen? Waarom moeten controleurs dan zelf beschikking hebben over keukens en meer? Als dit altijd privévertrekken zouden zijn, dan zijn die evenmin op hun plaats binnen kantoorgebouwen waar ambtenaren aanwezig zijn!

Als je een appart gebouw betrekt voor jouw zaak én je woonstadres staat ergens anders dan kan dat zelfs niet in twijfel getrokken worden (op voorwaarde natuurlijk dat er ook geen effectief privégebruik gemaakt wordt van die ruimtes!).
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

dako
Berichten: 354

#11 , 06 feb 2013 14:19

Natuurlijk is enkel het aanwezig zijn van keuken en badkamer niet doorslaggevend/bepalend of het beroepsmatig/prive gebruik is. Alles is afhankelijk van de situatie, welke zelfstandige activiteit hij uitvoerd,... en dat weten we hier niet.

Is het een consultant/vertegenwoordiger, altijd op de baan, met een 150m² grote benedenverdieping van een huis als "bureau"met 1 bureautje en 1 kast, maar wel compleet met keuken en badkamer zal het voor een controleur moeilijk aanvaardbaar zijn. Is het een architect die met 3 medewerkers een gelijkaardige oppervlakte gebruikt met 3 bureau's/archiefkasten/grote tekentafels/... zal dit voor een controleur zonder probleem aanvaard worden.

Mogelijk zijn/waren er ook nog andere aanwijzigingen waar de controleur op verder ging, en afhankelijk van zijn zelfstandige activiteit, niet beroepsmatig te verklaren zijn.... Is het een badkamer waar enkel het toilet gebruikt word, of stonden er ook tandenborstels en een gevuld wasmachine+droogkast. Waren er in de keuken enkel tassen+glazen terug te vinden, of ook de afwas van het ontbijt/avondeten van de voorbije 2dagen...

Allemaal dingen waar wij geen zicht op hebben/niet kunnen beoordelen, en wat de controleur, naar goed vermogen, zo goed mogelijk probeert in te schatten. Indien TS (of zijn boekhouder) het niet eens was/is met de controleur op basis van gegronde redenen, kon hij steeds de akkoordverklaring wijgeren en alsnog het beroepsmatige gebruik aantonen/bewijzen. Kan TS niet tot een vergelijk komen met de controleur zal uiteindelijk de rechtbank beslissen. En uit de praktijk weet ik dat deze zeker niet altijd de controleurs gelijk geven.

[quote="gebruiker]
Als je een appart gebouw betrekt voor jouw zaak én je woonstadres staat ergens anders dan kan dat zelfs niet in twijfel getrokken worden (op voorwaarde natuurlijk dat er ook geen effectief privégebruik gemaakt wordt van die ruimtes!).[/quote]

Controleurs kijken ook altijd naar de feiten, het is niet omdat je ergens anders gedomilicieerd staat dat je het niet prive kan gebruiken/er verblijven. Je moet verder ook het beroepsmatig gebruik aan te tonen. Kan je dat niet dan kan de controleur het verwerpen. Het maakt dan niet uit of je het zelf prive gebruikt, je het laat gebruiken door je vriend om zijn postzegelverzameling op te slaan, of het als repetitielokaal laat gebruiken door de fanfare van het dorp, het is geen beroepsmatig gebruik...

P.S. TS, je hebt de bedragen van de gewijzigde codes, als je echt wil weten hoeveel je terug krijgt kan je boekhouder dit normaal perfect uitrekenen met die gegevens.

gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#12 , 06 feb 2013 14:55

Dako, als zijn boekhouder voor akkoord tekende dan is het totaal niet eenvoudig om dit akkoord aan te vechten (mits aan bepaalde vormvoorwaarden voldaan waren maar daar ga ik hier niet op in omdat ik controleurs niet slimmer wil maken om hun fouten te vermijden naar de toekomst toe).

Enkel als er kan bewezen worden dat het gegeven akkoord gebrekkig was (eenvoudig verwoord =niet gebaseerd op juiste elementen) kan tegen dit gegeven akkoord nog ingegaan worden.

Het is een feit dat (belgische) belastingcontroleurs er zich al te gemakkelijk willen van afmaken. Daarom ook gaf ik de link naar wat in Nederland als principe geldt (het feit van de aanwezigheid van een keuken en badkamer zorgde daar niet voor de verwerping van de beroepsmatigheid van dit deel van de kosten, het was daar het beschikking hebben over een verbouwd woon-/slaapgedeelte dat zorgde voor de verwerping van de BTW aftrek op dit gedeelte, wat op basis van de Europese BTW regels als totale onzin bestempeld werd).

Nogmaals als er geen privégebruik is of was van het gebouw waar deze keuken en badkamer een deel van uitmaakt dan bestond er ook geen wettelijke basis om deze 'beroepskosten' te verwerpen.

Het is in dit land nog niet genoeg dat we aan de wereldtop zitten wat het belasten betreft, ook het verwerpen van beroepskosten is hier een totale aanfluiting van alle rechtsbeginselen! Wat natuurlijk zorgt voor nog meer/nog hogere belastingen!

Ten einde kosten te vermijden in deze betwisting zou ik voorstellen van een 'klacht' in te dienen bij de bemiddelingsdienst financiën:

http://minfin.fgov.be/portail2/fiscal-i ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit kan kosteloos. In de klacht vermelden dat de keuken + badkamer + living + wat dan ook verworpen werd als beroepskosten totaal niet privé gebruikt worden of werden (als dit wel degelijk het geval is/was).

Doe die klacht per e-mail en stuur die klachte-mail gelijktijdig ook toe naar de federale ombudsman:

http://www.federaalombudsman.be/nl/homepage" onclick="window.open(this.href);return false;

Indien dit niet voor een gunstig resultaat zorgt dan kan je na het verkrijgen van een antwoord een klacht indienen bij de Europese organen:

http://www.europeesparlement.nl/ressour ... ssabon.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Een verzoekschrift kan een individueel verzoek zijn, een klacht, een opmerking over de toepassing van het EU-recht of een oproep aan het Europees Parlement om een bepaald standpunt in te nemen. Verzoekschriften stellen het Parlement in de gelegenheid de aandacht te vestigen op schending van de rechten van de Europese burger door een lidstaat, een lagere overheid of een andere instelling. Meer informatie over het indienen van een verzoekschrift vind je op de website van het EP, europarl.europa.eu, onder het kopje Over het Parlement — Verzoekschriften.
Zoals je kon lezen in de link naar de europese uitspraak heb je wel degelijk recht op het feit dat een beroepsmatig gebruikt gebouw ook voor het geheel als beroepsmatig dient beschouwd te worden!

Vergeet in je klacht naar de bemiddelingsdienst niet te vermelden dat je door dit akkoord in je rechten geschonden bent omdat het gebouw wel degelijk in zijn integraliteit (als dit het geval is natuurlijk!) beroepsmatig gebruikt wordt.

Je hebt reeds op voorhand gewonnen (én het kost je totaal niets, zelfs geen postzegel want e-mail), maar enkel via deze laatste procedure. De procedure voor een belgische rechtbank garandeert je totaal niet hetzelfde resultaat als gevolg van de akkoordtekening door je boekhouder.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

dako
Berichten: 354

#13 , 07 feb 2013 10:26

Natuurlijk is het moeilijk om achteraf de akkoordverklaring te betwisten, maar niets verplicht je/jou boekhouder om deze in eerste instantie te tekenen indien je totaal niet akkoord bent...

En volledig akkoord dat het beroepskosten zijn indien volledig beroepsmatig gebruik. Maar dat kunnen we van hieruit, volgens mij, niet bepalen...

Indien geen beroepsmatig gebruik ben ik ook volledig akkoord dat de controleur deze kosten (gedeeltelijk)verwerpt. Deze belastingplichtige betaald dan mss wel minder belastingen, maar het is mede hierdoor (aftrek van fictieve/prive kosten als beroepskosten) dat de belastingdruk bij de andere zo hoog ligt.

gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#14 , 10 feb 2013 20:31

Natuurlijk is het moeilijk om achteraf de akkoordverklaring te betwisten, maar niets verplicht je/jou boekhouder om deze in eerste instantie te tekenen indien je totaal niet akkoord bent...

En volledig akkoord dat het beroepskosten zijn indien volledig beroepsmatig gebruik. Maar dat kunnen we van hieruit, volgens mij, niet bepalen...

Indien geen beroepsmatig gebruik ben ik ook volledig akkoord dat de controleur deze kosten (gedeeltelijk)verwerpt. Deze belastingplichtige betaald dan mss wel minder belastingen, maar het is mede hierdoor (aftrek van fictieve/prive kosten als beroepskosten) dat de belastingdruk bij de andere zo hoog ligt.
Een gedeeltelijke verwerping van deze kosten/afschrijving op investeringen is totaal niet wat er toegepast werd:
De controleur is terplekke gekomen, hij wou de kwalificatie van de woonst zien, (is nu kantoor), en is er niet mee akkoord dat het wordt afgetrokken van kosten of zoiets,(omdat er een klein badkamertje inzit en een kitchenette), en dat is gelijk aan een perfect ombouwbare woonst,(dus niet de enige woning) de boekhouder wil het tegendeel bewijzen, maar controleurs hebben altijd gelijk hé!
Als je dus zegt "dat de belastingdruk bij de andere zo hoog ligt", is in dit geval wel iets totaal anders, namelijk dat een ondernemer/zelfstandige een totale verwerping van kosten krijgt over onkosten die minstens wel degelijk voor een deel beroepsmatig dienden aangenomen te worden!

Ondanks het feit dat deze regering ondernemers als fraudeurs afschildert, hebben we hier een voorbeeld hoe de belgische staat fraudeert; immers fraude veronderstelt toch een bedrog op een wijze die de wetgeving overtreedt én een financiëel voordeel oplevert aan diegene die de fraude pleegt? Kan het nog extremer dan een overheidssysteem dat fraudeert ten koste van delen van zijn bevolking?
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”